Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-09, 12:50
  #1
Medlem
Hej!

Jag har en 120hertz skärm som jag kopplat via en DVI-D kabel, som jag läst att man behöver för att få ut max fps.

Jag insåg sedan att jag bara fick ut 60fps på test sidor även fast jag hade ställt in 120fps på grafik inställningar.

Kollade sedan på Grafikkortets utgångar och där står det att utgången är DVI-I, betyder detta att jag behöver ett nytt grafikkort med DVI-D uttag för att min skärm ska få ut 120fps?

Alltså:
Funkar DVI-I > DVI-D
eller måste det vara DVI-D > DVI-D

(Grafikkort : Nvidia Geforce GTX 960 )
(Skärm : BenQ XL2410T )

Tacksam för svar
__________________
Senast redigerad av victor360 2017-01-09 kl. 12:53.
Citera
2017-01-09, 13:10
  #2
Medlem
Soluss avatar
DVI-I är en kombination av DVI-A och DVI-D, dvs det gör ingen skillnad om du skulle byta till en DVI-D. Frågan är om din skärm tar emot digitalt (DVI-D) eller analogt (DVI-A)?

Detta påverkar dock inte vilken framerate ditt grafikkort jobbar i. Hur mäter du denna? Troligtvis ligger det någon blockering någonstans. Har du V-Sync aktiverat?

Edit:
Ett litet tillägg. Har du single link eller dual link? Om du är osäker, ladda upp ett foto på kontakten så kan vi titta. Vilken upplösning kör du? Single link i 1920x1080 har bara stöd för 60Hz, om jag inte missminner mig.
__________________
Senast redigerad av Solus 2017-01-09 kl. 13:12.
Citera
2017-01-09, 15:15
  #3
Medlem
Hej Solus!

Mina skärmspecifikationer säger DVI-D, Använder DVI-Dual Link som kabel, Grafikkortet har DVI-I.
Har V-sync inaktiverat.

De sidor jag testade för fps check var ufotest och frames-per-second, där får jag endast upp 60 fps frame rate och 60hz refresh rate.

Upplösning 1920x1080 (120hz uppdateringsfrekvens)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback