Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-09, 12:32
  #1
Medlem
hgfmss avatar
Efter att ha kollat igenom tradera och blocket har jag kommit fram till att folk tror de kan ta 75% av nypris för sina 5 år gamla börjar jag bli tokig. Finns det någon som känner till ett aningen vettigare forum? Väntar mig verkligen inga mirakel men kul att höra vad folk har att dela med sig av....
Citera
2017-01-09, 12:42
  #2
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hgfms
Efter att ha kollat igenom tradera och blocket har jag kommit fram till att folk tror de kan ta 75% av nypris för sina 5 år gamla börjar jag bli tokig. Finns det någon som känner till ett aningen vettigare forum? Väntar mig verkligen inga mirakel men kul att höra vad folk har att dela med sig av....
Har du något bra exempel ?
Citera
2017-01-09, 15:39
  #3
Medlem
www.sweclockers.com
Citera
2017-01-09, 15:47
  #4
Medlem
Pajasen007s avatar
Har sett annonserna också, men dom får dom inte sålda ändå, många är så kallade "lycksökare" för gamla datorer. Gamla utgågna datorer skänker man bort, eller slänger helt enkelt.
Citera
2017-01-15, 13:59
  #5
Medlem
hgfmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Har du något bra exempel ?

Om jag har något exempel? Det är bara att gå in på blocket/tradera och kolla på gamla stationära datorer....
Folk går runt i illusionen att dem kan få 7000:- för något som kostade 15 000:- för 6 år sen och det är ju inte riktigt så det fungerar. Har t.om sett folk som satt ut datorer med gamla Conroe processorer som t.ex E6600 (alltså dem gamla Intel Core 2 Duo) med 4GB DDR2 RAM för flera tusenlappar, det är helt bizarrt.

Hur som... Jag borde inte bli så irriterad på det men det blir jag.

Kan tillägga att jag fick tips om www.sweclockers.com/marknad där lever folk i verkligheten!
Citera
2017-01-15, 16:10
  #6
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Sweclockers marknad är det ända jag kan tänka mig, drömpriserna på blocket där folk med gamla core2duo skriver 'värsta speldatorn 8lax' är så jävla fult så det finns inte. Skräp som bör skänkas bort i princip >-<
Citera
2017-01-15, 16:16
  #7
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hgfms
Om jag har något exempel? Det är bara att gå in på blocket/tradera och kolla på gamla stationära datorer....
Folk går runt i illusionen att dem kan få 7000:- för något som kostade 15 000:- för 6 år sen och det är ju inte riktigt så det fungerar. Har t.om sett folk som satt ut datorer med gamla Conroe processorer som t.ex E6600 (alltså dem gamla Intel Core 2 Duo) med 4GB DDR2 RAM för flera tusenlappar, det är helt bizarrt.

Hur som... Jag borde inte bli så irriterad på det men det blir jag.

Kan tillägga att jag fick tips om www.sweclockers.com/marknad där lever folk i verkligheten!
Marknadspriserna är rätt höga. En i5 2500K kostar cirka/drygt 1000 kr på ebay.com med. Du kan få en åttakärnig Xeon för ungefär samma slant med tror jag men det beror nog delvis på att de även kräver moderkort för runt 1500 kr.

En av anledningen till att priserna är "höga" inte bara på blocket är väl att som nu Intels senaste i7 entusiastplattform kostar mer iaf i övre änden än deras gamla. Tidigare kostade dyraste modellen $1000 men nu kostar väl den åttakärniga fortfarande det och en tiokärniga $1600 så det blev åtminstone ingen prisnedgång där. I Sverige har dollarn blivit 50% dyrare mot kronan de senaste fem åren vilket gör att det som kostar lika mycket i dollar har blivit 50% dyrare här. 75% av nypris hade således varit halva "nypriset" nu.
Citera
2017-01-15, 20:06
  #8
Medlem
hieroboams avatar
De bra affärerna säljs snabbt medan idioter som inte vet vad sina saker är värda har annonser som ligger uppe i månader, tills de sänker priset, tar bort annonsen eller lyckas lura någon stackare.
Exempel
Vill man få en bra affär från någon som säljer sina saker för billigt måste man vara väldigt på och kontakta så fort som annonsen läggs upp, annars köper ett refurb företag datorn. Har den legat uppe mer än någon vecka vet man att datorn är värdelös.
Citera
2017-01-15, 21:07
  #9
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hieroboam
De bra affärerna säljs snabbt medan idioter som inte vet vad sina saker är värda har annonser som ligger uppe i månader, tills de sänker priset, tar bort annonsen eller lyckas lura någon stackare.
Exempel
Vill man få en bra affär från någon som säljer sina saker för billigt måste man vara väldigt på och kontakta så fort som annonsen läggs upp, annars köper ett refurb företag datorn. Har den legat uppe mer än någon vecka vet man att datorn är värdelös.
Refurbföretagen köper väl bulk från företag som uppgraderar sin maskinpark? Tror inte de ligger ock kollar annonser på Blocket?
Citera
2017-01-15, 22:21
  #10
Medlem
hieroboams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Refurbföretagen köper väl bulk från företag som uppgraderar sin maskinpark? Tror inte de ligger ock kollar annonser på Blocket?
Mycket är bulk men speciellt apple datorer köps upp väldigt snabbt även om dom är trasiga till den grad att man inte kan laga dom utan specialutrustning
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback