Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-09, 10:56
  #1
Medlem
Hej!
Jag har en Nibe värmepump som har ett nätverksuttag. Kopplar man upp den kan man styra den via webb och mobil. Nu står den dock lite dumt till så att jag har svårt att dra en nätverkskabel till den. Jag har för mig att jag sett en dongel som man sätter i nätverksuttaget på pumpen för att få trådlös förbindelse. Har jag drömt? Jag hittar inget på nätet heller...
Citera
2017-01-09, 11:01
  #2
Medlem
Köp något i stil med denna:

http://www.webhallen.com/se-sv/dator...reless_adapter
Citera
2017-01-09, 11:28
  #3
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankiethesquealer
Hej!
Jag har en Nibe värmepump som har ett nätverksuttag. Kopplar man upp den kan man styra den via webb och mobil. Nu står den dock lite dumt till så att jag har svårt att dra en nätverkskabel till den. Jag har för mig att jag sett en dongel som man sätter i nätverksuttaget på pumpen för att få trådlös förbindelse. Har jag drömt? Jag hittar inget på nätet heller...

Nätverk via elnätet är nog en bättre och säkrare lösning. Om du nödvändigtvis måste köra via trådlöst nätverk, då kan du köpa en trådlös router som har funktionen klientbrygga. Till exempel så har Zyxel NBG-418N v2 den funktionen.

Nätverk via elnätet

Zyxel NBG-418N v2
Citera
2017-02-08, 15:08
  #4
Medlem
studioxswes avatar
Skulle också föreslå elnätet då du förmodligen har tillgång till el i närheten av värmepumpen, om du inte kör 380

En liten brasklapp är ju dock att elnätet kan vara precis lika värdelöst eller bra som trådlöst då det i princip är exakt trådlöst kommunikation över kabel (samma trådlösa standarder) - så om du har gamla el-kablar, centraler, mottagare och sändare på olika faser mm kan det vara så att det inte fungerar.

Mitt råd, oavsett trådlöst eller elnätet är att köpa pryl(arna) på öppet köp och testa så slipper det bli grisen i säcken.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback