Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-09, 09:56
  #1
Medlem
Nightworkers avatar
Jag har ett perfekt Gmail konto. När jag skriver perfekt menar jag att själva namnet på mitt Gmail konto är perfekt. Men det finns hake. Jag är rädd för att jag kan ha fått något virus på mitt konto när jag har laddat ner okända appar från Play butik på mina mobiltelefoner (jag har haft ca 3 olika telefoner på 1 år som jag använt samma konto till)
En av telefonerna började krongla och när jag fråga en som jobbade för Tele2 sa han att jag kanske hade fått något virus på mobilen via en app som jag laddat ner.
Om det är så, måste jag skaffa en ny Gmail idag då jag snart ska få en Iphone och jag vill inte att den ska få virus bara för att jag har samma Gmail till den.

Min fråga är: Kan det vara möjligt att jag fått virus på min Gmail -via Play konto från okänd app.
Och om svaret är ja. Måste jag skaffa en ny Gmail som jag kan använda på min nya Iphone. Eller kan jag vara lugn då Iphone inte kan få virus.... det säger sig självt MEN ÄNDÅ!
Sen vill jag köpa den nyaste macbook pro och då vill jag inte heller ha något problem med min Gmail.
Citera
2017-01-09, 10:21
  #2
Avstängd
brukar du porrsurfa? Risken ökar för virus då nämligen eftersom massa oseriösa porrsajter laddar hem trojaner och annat skit. Spelar du mycket "gratisspel", även där ökar risken. Klickar du på massa länkar ifrån mail du får ifrån utan att vara försiktig?
Omöjligt att säga om du fått virus ifrån en app eller ej, men självklart så ska man inte ladda hem allt utan vara kritisk och försiktig. Gratisappar är större risk givetvis.
Citera
2017-01-09, 10:39
  #3
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightworker
Min fråga är: Kan det vara möjligt att jag fått virus på min Gmail

Du verkar inte riktigt ha koll på det tekniska, i alla fall uttrycker du dig som nåt mellanting mellan en drogpåverkad och en pensionär

Du kan inte få virus på din Gmail. En mailadress kan inte få ett virus som gör någon skada. Däremot skulle du kunna ha ett virus på t.ex. din telefon, din dator eller någonting annat där du kommer åt din mail. Sen kan du även ha ett mail i din mailbox som har ett virus, men så länge du inte öppnar nån bifogad fil från typ "Prince Jamie Sugababy" så ska det vara lugnt.

Köp en ny Mac och iPhone du, dessa kommer inte få något virus bara för att du går in på din mail via dessa. Du kan läsa nya mail på både Mac och iPhone utan att riskera att få något virus, men som sagt bör du inte öppna konstiga bifogade filer från folk du inte känner. Och du bör nog inte heller hålla på med att ladda hem filmer, program med mera från t.ex. Pirate Bay. Men låter du bli detta kan du vara helt lugn.
Citera
2017-01-09, 10:50
  #4
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightworker
En av telefonerna började krongla och när jag fråga en som jobbade för Tele2 sa han att jag kanske hade fått något virus på mobilen via en app som jag laddat ner.

På vilket sätt krånglar din telefon? Går det inte att navigera i menyerna? Kan du inte uppdatera den?
Citera
2017-01-09, 11:15
  #5
Medlem
Nightworkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SniderBoz
brukar du porrsurfa? Risken ökar för virus då nämligen eftersom massa oseriösa porrsajter laddar hem trojaner och annat skit. Spelar du mycket "gratisspel", även där ökar risken. Klickar du på massa länkar ifrån mail du får ifrån utan att vara försiktig?
Omöjligt att säga om du fått virus ifrån en app eller ej, men självklart så ska man inte ladda hem allt utan vara kritisk och försiktig. Gratisappar är större risk givetvis.
haha, har varit inne på 4chan, men bara det. kan det vara det?
annars är jag bara inne på välkända sidor som för mig är youtube, fb, twitter etc. de e bara det. haha
Citera
2017-01-09, 11:16
  #6
Medlem
Nightworkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Du verkar inte riktigt ha koll på det tekniska, i alla fall uttrycker du dig som nåt mellanting mellan en drogpåverkad och en pensionär

Du kan inte få virus på din Gmail. En mailadress kan inte få ett virus som gör någon skada. Däremot skulle du kunna ha ett virus på t.ex. din telefon, din dator eller någonting annat där du kommer åt din mail. Sen kan du även ha ett mail i din mailbox som har ett virus, men så länge du inte öppnar nån bifogad fil från typ "Prince Jamie Sugababy" så ska det vara lugnt.

Köp en ny Mac och iPhone du, dessa kommer inte få något virus bara för att du går in på din mail via dessa. Du kan läsa nya mail på både Mac och iPhone utan att riskera att få något virus, men som sagt bör du inte öppna konstiga bifogade filer från folk du inte känner. Och du bör nog inte heller hålla på med att ladda hem filmer, program med mera från t.ex. Pirate Bay. Men låter du bli detta kan du vara helt lugn.
Jag har ingen teknisk koll alls. men vill lära mig. lär du ut sånt?
Citera
2017-01-09, 11:17
  #7
Medlem
Nightworkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
På vilket sätt krånglar din telefon? Går det inte att navigera i menyerna? Kan du inte uppdatera den?
den håll på att höja och sänka själv och den la på luren i örat när jag pratade i telefonen coh bläddrade av sig själv på spotify samt stängde av sig själv och sånna där grejer
Citera
2017-01-09, 11:40
  #8
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightworker
den håll på att höja och sänka själv och den la på luren i örat när jag pratade i telefonen coh bläddrade av sig själv på spotify samt stängde av sig själv och sånna där grejer


Google Play-store är en så stor marknadsplats där det finns antivirus-program att köpa, har du inte funderat på att det är värt att satsa på det? Jag har hört talas om att det finns hacker-program där en användare kan ta kommando och styra över en slavdator/enhet.
Citera
2017-01-09, 15:02
  #9
Avstängd
Om din förra lur var en android och inte en iphone, så kan du nog vara lugn med att använda din gamla gmail...

Och om du nu skulle ha fått någon form utav virus igenom din gmail app på din gamla lur, så är chansen nästintill obefintlig att den skulle kunna infektera din iphone.

Malware till android lurar har enligt min vetskap ingen verkan på iphones
__________________
Senast redigerad av hard3r 2017-01-09 kl. 15:15.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback