• 6 830 online
  • 1 128 019 medlemmar
  • 58 533 585 inlägg
2017-01-08, 23:09
Medlem
NosterPaters avatar
Hej!
Min ASUS laptop har börjat strula här om dagen, ibland när jag startar den visar den ingen bild, får inte in BIOS på den eller nått så tvivlar på att den ens startar. Går inte att koppla en extern skärm för den ger ingen bild. fläktarna snurrar, moderkortet piper och lampor lyser som att den skulle vara igång.
Funkar ibland om man tar ut batteriet och trycker på start knappen några gånger men kan i värsta fall måsta göra så 10 gånger för att den ska starta, vilket är drygt.
Nu undrar jag vad detta kan bero på? kan det vara så att ett RAM minne krånglar, men isåfall borde den väl ALDRIG visa bild?
Någon kunnig som kan hjälpa?
Mvh
Citera
2017-01-09, 00:07
Medlem
lighten-ups avatar
Jag hade ett liknande fel på en gammal hp-laptop. Helt plötsligt fick den för sig att bara starta ibland. Tror att det rörde sig om ett moderkortsfel eller nåt på den. Skickade nämligen in den och fick delarna utbytta gratis hos InfoCare via återförsäljaren.

Om du lyckas starta datorn är ett hett tips att backupa dina grejer på en usb-hårddisk.
Citera
2017-01-09, 00:31
Medlem
Kungkrans avatar
felsök, öppna alla luckor på baksidan av datorn, kolla så ram-minnen, hdd, trådlöst nätverkskort osv sitter i som det skall.

det knepiga är dock att du får helt blackscreen och inte ens kmr in i bios.. det med att du kopplar in en annan skärm kan ha att göra med att den inte är inställd i bios men låter halvt orimligt enligt mig då windows borde ha laddat in det innan du "Loggar in i själva windows med ditt lösenord etc"

men ett värt försök är att skruva upp datorn och kolla så inte kabeln från skärmen till moderkortet sitter löst, men börja med det jag skrev innan. Har du garanti kvar och inte vet så mkt så lämna in den.

Skriv vad som händer efter du gjort detta.
Citera
2017-01-09, 00:35
Medlem
Hade med samma problem med en HP dator, löste det hela med att aldrig stänga av den. Den snurrade på varenda sekund i 3.5 år till jag inte behövde den längre. Men det var en bra dator, är din dator av sämre kvalitet och lätt bli överhettad så är det nog inget bra tips att låta den vara igång konstant.
Citera
2017-01-09, 21:29
Medlem
NosterPaters avatar
Tack för era svar!
Har gjort backup sen tidigare, men tack för tipset!

Skall skruva upp den vid senare tillfälle och kolla att allt ser ok ut samt dammsuga den en gång, kan finnas en hel del damm i den misstänker jag.

Ja haha jag har tänkt i samma banor, tänker nog inte stänga av den i första taget. men blir väl dyrt på elräkningen om den skall vara igång hela tiden tänker jag.

Har ytterligare ett argument för att datorn troligtvis aldrig ens startar, när man startat den och väntar några minuter och trycker på Start-knappen (då går datorn vanligtvis i strömsparläge/sleep) men det gör den inte nu, inget händer.
Citera
2017-01-19, 20:55
Medlem
Dammsug aldrig en dator, använd tryckluft, finns på burkar att köpa
Citera
2017-01-19, 21:32
Moderator
Strychnos avatar
Programvara: Windows --> Hårdvara: PC
/Moderator
Citera