Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-08, 21:41
  #1
Medlem
gk.su.0159s avatar
Jag vill veta varför IRA kapitulerade och lade ned vapen?
Citera
2017-01-09, 15:47
  #2
Medlem
Vilken gruppering syftar du på? IRA som fanns 1917-22? Någon annan? Finns ju grupper som fortfarande bedriver väpnad kamp, inte bara mot langare och yrkeskriminella.
Citera
2017-01-10, 00:17
  #3
Medlem
fums avatar
Gissar att du menar provisoriska IRA? Dvs de som utgjorde huvudfåran under största delen av modern tid.

De godtog långtidsfredsavtalet 98 och skrotade slutligen sina vapen 2005. Eftersom det redan fanns en etablerad parlamentarisk rörelse i Sinn Fien fanns det ingen riktig plattform för provisoriska IRA att verka i.
De som inte accepterade fredsavtalet samlade sig i splintergruppen real IRA som fortsatt är aktiva idag och är terrorstämplade
Citera
2017-01-17, 17:24
  #4
Medlem
gk.su.0159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fum
Gissar att du menar provisoriska IRA? Dvs de som utgjorde huvudfåran under största delen av modern tid.

De godtog långtidsfredsavtalet 98 och skrotade slutligen sina vapen 2005. Eftersom det redan fanns en etablerad parlamentarisk rörelse i Sinn Fien fanns det ingen riktig plattform för provisoriska IRA att verka i.
De som inte accepterade fredsavtalet samlade sig i splintergruppen real IRA som fortsatt är aktiva idag och är terrorstämplade
Jag menar den breda IRA gruppen som gjorde mycket väsen ifrån sig. Vad jag förstått så finns det utbrytargrupper som gör anspråk på namnet men jag vill bara veta om "originalet"
Citera
2017-01-29, 21:44
  #5
Medlem
fums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gk.su.0159
Jag menar den breda IRA gruppen som gjorde mycket väsen ifrån sig. Vad jag förstått så finns det utbrytargrupper som gör anspråk på namnet men jag vill bara veta om "originalet"

Förstår inte riktigt vad du menar. "Originalet" splittrades 1969 i officiella IRA (som i princip utslocknade runt 1972) och provisoriska IRA som är vad som får anses ha varit huvudfåran sedan dess.

De var aktiva ett tag efter långtidsfredsavtalet, men lever enligt uppgift en tynande tillvaro då de inte riktigt fyller någon lucka. Är man fredlig republikan går man till Sinn fein och har man terrorböjelser hamnar man i real IRA, vilka jag beskrev i förra inlägget.

Detta är inte svårt att läsa själv om, använd Google.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback