Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-08, 18:15
  #1
Medlem
Hej har som rubriken lyder en "casio fx-9750gii" Graph-räknare. Min fråga är hur man kan skriva in svåra integraler och framför allt svåra derivata som t.ex (cos(ln3-x/(ln3+3x)) UTAN att lägga in ett Y-värde. Jag vet hur man deriverar/integrerar på den (RUN-OPTN-CALC-d/dx) men genom den vägen behöver man alltid sätta in ett Y-värde och kan t.ex inte bara skriva "d/dx(x^2-1) som ju har derivatan 2x.
Hade uppskattat hjälp! Ha de!
Citera
2017-01-09, 00:29
  #2
Medlem
BNCs avatar
Dvs. du vill derivera och integrera, inte beräkna en derivata eller en integral?

Sånt har man inte en räknare till (även om vissa räknare faktiskt har tämligen väl fungerande funktioner för att lösa vissa typer av ekvationer), det görs för hand. Eller med mer sofistikerade verktyg, typ Wolfram Alpha.
Citera
2017-01-10, 13:46
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givdul117
Hej har som rubriken lyder en "casio fx-9750gii" Graph-räknare. Min fråga är hur man kan skriva in svåra integraler och framför allt svåra derivata som t.ex (cos(ln3-x/(ln3+3x)) UTAN att lägga in ett Y-värde. Jag vet hur man deriverar/integrerar på den (RUN-OPTN-CALC-d/dx) men genom den vägen behöver man alltid sätta in ett Y-värde och kan t.ex inte bara skriva "d/dx(x^2-1) som ju har derivatan 2x.
Hade uppskattat hjälp! Ha de!
Nu vet jag inte riktigt vad din miniräknare är kapabel att göra men de flesta miniräknare gör numerika uträkningar. Alltså att dina variabler måste ha värde. Annars måste man köra symbolisk uträkning. Wolframalpha är bra som är baserad på mathematica. Gratis alternativ och mycket kraftfulla sympolisk uträknare är väl maxima som är öppen källkod. Maple är ett annat alternativ men kostar.

Så googla på "simbolic calculation using DIN MINIRÄKNARES NAMN" om den nu har en sådan funktion
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback