Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-08, 15:38
  #1
Medlem
Ja, hur fungerar det när en operatör ska larma en brandstation?

Har förstått att det finns olika larmvägar, som radio och tråd (ISDN) men även POCSAG (personsökare) för digital
utlarmering för t.ex deltidsstyrkor.

Det jag inte förstår är hur det fungerar med ISDN och eftersom jag inte hittat mycket information
på nätet hade det varit väldigt intressant om någon ville förklara mer!

För mer att förtydliga detta mer, så hittade jag denna bild
Citera
2017-01-09, 17:40
  #2
Medlem
  • SOS-operatören pratar med inringaren via sitt head-set.
  • Med händer och ögon hanterar hen (G)UIt till sos-alarm-applikationen (som "alla" operatörer jobbar i)
  • Utifrån det inknappade ärendet och förhandskonfigurationer så hittar det systemet vilka utlarmningsfunktioner/-vägar som ska/kan användas.
  • Dessa aktiveras helt automatiskt och/eller då operatören önskar.
  • Det digitala telefonnätet ISDN används oftast som en 'uppringd' nätverksförbindelse (t.ex via tcp/ip över ppp över isdn), då sos-systemet behöver kontakta en annan organisations system (t.ex kommunal(-förbunds) räddningstjänst).
Citera
2017-01-10, 23:38
  #3
Medlem
Har nämligen sett på vissa centraler en pekskärm som verkar vara skärmen där dom larmar ut
enheter, men då sker det mesta inom deras programvara på datorn och inte via något externt?

Så när dom larmar brandstationerna från SOS eller från en egen central används ISDN som standard när man vill ropa ut i högtalarna?
__________________
Senast redigerad av flowsed 2017-01-10 kl. 23:41.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback