Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-08, 15:21
  #1
Medlem
Skywalkzs avatar
Min plan är att plugga IT på gymnasiet och möjligtvis efter, men har ingen aning vilken inriktning. Mitt största intresse är gaming, men är även intresserad av programmering och webdesign. Kan tillägga att jag har Asperger, och datorer är kinda mitt specialintresse. När jag var liten ville jag bli en "hacker" men låter bättre att gå den lagliga vägen nu
Citera
2017-01-08, 15:31
  #2
Medlem
Programmering är den rätta vägen. Vare sig det är inom webbutveckling eller för inbyggda system etc. Men du bör redan nu börja pilla med det. Det hade jag gjort. Börja med Python, eller JavaScript (då kan du ha webbläsaren som debuggern och pilla lite.)
Citera
2017-01-08, 15:50
  #3
Medlem
Skywalkzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cqo
Programmering är den rätta vägen. Vare sig det är inom webbutveckling eller för inbyggda system etc. Men du bör redan nu börja pilla med det. Det hade jag gjort. Börja med Python, eller JavaScript (då kan du ha webbläsaren som debuggern och pilla lite.)
Lätt, ska börja titta på det!
Citera
2017-01-08, 15:51
  #4
Medlem
MartinStLouiss avatar
Det finns KY-utbildningar som blandar undervisning med praktik, det kan säkert funka ganska bra så kan du förhoppningsvis få anställning sen där du praktiserade.
Citera
2017-01-08, 16:13
  #5
Medlem
yiys avatar
"möjligtvis efter" - om du ska ha nytta av detta behöver du definitivt läsa vidare. De IT kurser som gymnasiet har är väl inte många, några basic programmeringskurser och så diverse kurser hur man använder program.

Du bör nog läsa tekniklinjen och matte 4 så kan du söka till alla civilingenjörsutbildningar tror jag, matte 2c/3c för högskoleingenjör

tillägg: vet inte hur du kan välja IT-kurser i gymnasiet, men i vilket fall bör du sätta igång på fritiden, det är också bra så får du snabbt reda på om det är som du förväntar dig(dvs att programmera)
__________________
Senast redigerad av yiy 2017-01-08 kl. 16:18.
Citera
2017-01-08, 18:14
  #6
Medlem
"Mitt största intresse är gaming, men är även intresserad av programmering och webdesign. Kan tillägga att jag har Asperger, och datorer är kinda mitt specialintresse."

Ja dåså, kör igång med programmering om du nu har din asperger till hjälp. Gaming är inget intresse, det är en hobby som enbart går ut på att slösa tid. Avinstallera alla dina spel, sluta häng med folk som bara spelar som intresse och sänk dina 2-3 kommande år på att bli bra på datorer, lycka till!
https://learnpythonthehardway.org/
Citera
2017-01-09, 02:43
  #7
Medlem
Skywalkzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .sh
"Mitt största intresse är gaming, men är även intresserad av programmering och webdesign. Kan tillägga att jag har Asperger, och datorer är kinda mitt specialintresse."

Ja dåså, kör igång med programmering om du nu har din asperger till hjälp. Gaming är inget intresse, det är en hobby som enbart går ut på att slösa tid. Avinstallera alla dina spel, sluta häng med folk som bara spelar som intresse och sänk dina 2-3 kommande år på att bli bra på datorer, lycka till!
https://learnpythonthehardway.org/
Tack!
Citera
2017-01-09, 08:17
  #8
Moderator
Protons avatar
OT Raderat.

TS ålder har inget med trådens rubrik att göra, vänligen håll er till ämnet eller undvik att svara. /Mod
Citera
2017-01-10, 13:53
  #9
Medlem
elbels avatar
Sorry lite ot
Men säg att man sen jobbar med it-support, vad kan man gå vidare till sen?
Citera
2017-01-10, 16:41
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Sorry lite ot
Men säg att man sen jobbar med it-support, vad kan man gå vidare till sen?
Varför jobba med IT-support om man har utbildat sig inom programmering? Är det inte lika bra att bli programmerare/systemutvecklare direkt?
Citera
2017-01-10, 17:11
  #11
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Varför jobba med IT-support om man har utbildat sig inom programmering? Är det inte lika bra att bli programmerare/systemutvecklare direkt?
Bra svar!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback