Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-02-10, 22:23
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Fast mellanöstern t.ex är väl knappast något storhetsområde när det gäller fotboll heller. Visst spelar kulturen in, men tror knappast det är en slump att i princip inga invandrarbarn håller på med någon dyrare sport överhuvudtaget utan håller sig till fotboll, kampsport och andra sporter där det krävs minimalt med pengar.

Visst, Hockeyn är knappast någon överklassport men definitivt medelklass+ som jag sa tidigare. Redan när jag var liten hade ju samtliga hockeyföräldrar industrikneg eller bättre, i något enstaka fall var de föräldrarna skilda och bodde lite sämre till men i de absolut flesta fall var det radhus/villa/V70 svennar. Ingen av de som hade de sämre ställt än så närmade sig hockeyn överhuvudtaget från min erfarenhet.

Håller dock med dig om att hockey är en medelklassport och att socioekonomiska faktorer spelar in. Det är en sport som kräver mycket utrustning, fullt jämförbar med utförsåkning kostnadsmässigt. Har du dessutom en unge som vill lira målvakt så drar det iväg ännu mer.

Fotbollen är svår att konkurrera med när det kommer till dom bitarna.
Citera
2017-02-11, 00:15
  #38
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Och du tror inte det har något att göra med tillgängligheten på ishallar, skridskor och annan utrustning att göra?

Jag är uppvuxen på landsbygden/mindre städer, men där passar det jag skrev tidigare in perfekt enligt mig. Dvs, villa/radhus/v70 familjer där båda föräldrarna jobbar heltid, dvs vad jag skulle kalla medelklass idag. Och i storstäderna ser det betydligt värre ut om vi dömer från den här tråden, där kan man nog nästintill börja kalla hockey en överklassport t.om.

Klart det spelar in. Men faktum kvarstår att vilken enbent pirat som helst kan kicka boll. Och det kickas boll över hela jorden, även i sandlådan i Mellanöstern.

Nu jobbar väl de flesta svenska familjer heltid. Det gör dem möjligen till medelklass, men fortfarande en majoritet av befolkningen. En kille eller tjej med en pappa som svetsar rör och en morsa som jobbar på ICA har nog med medel för att lira hockey -- om det är på landsbygden och det öht finns en ishall och en hockeyklubb. I Ståkkålm, denna ädla stad och landets pärla, är det som sagt inte lika lajbans att vara sosseson eller -dotter (vad hockey beträffar åtminstone).
Citera
2017-02-11, 00:17
  #39
Medlem
Det har den varit i 40 år (vad jag vet). Troligen längre. Ingen nyhet.
Citera
2017-02-11, 01:45
  #40
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Det har den varit i 40 år (vad jag vet). Troligen längre. Ingen nyhet.

Intressant. Så de senaste 40 åren har överklassen ägnat sig åt hockey? Låter kanske inte helt trovärdigt, men har du vatten på din kvarn är det ju en nyhet i sanning.

För exakt 40 år sen blev Brynäs svenska mästare. Mycket tack vare norrländska talanger som Tord Lundström, Lars-Göran Nilsson och Stig Salming.

Att man vid sidan av hockeykarriären var nödgad till försörjning vid sidan om är ju knappast någon nyhet för någon annan än citerad.

Stefan Canderyd, guldhjälte i Brynäs 75/76.

Varför valde du att sluta efter säsongen 1982/83?

- På den här tiden hade man jobb vid sidan av hockeyn. Jobb hela dagen och sedan träning tjugo i sex på kvällen. Man spelade inte så ofta längre än till 30 år, speciellt inte om man hade familj som jag. Mina döttrar är födda 1978 och 1981 och krävde sin tid.


Låter som ett riktigt överklass-jobb. Han satt väl och spekulerade i hedge-fonder på dagarna.

http://www.brynas.se/artikel/3paxain...tefan-canderyd
Citera
2017-02-21, 12:41
  #41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Bra poäng att jämföra med hästar. Eller varför inte motorsport? Det är svindyrt att hålla ens en konkurrenskraftig gokart för en tonåring.

Sundin tycker inte att skattebetalare ska bidra till vare sig hästar eller bilar. Det är sannolikt bara så att han gillar hockey, och tycker att andra ska betala för hans intresse. Klassisk svensk bidragskrävare och inget annat.

Men visst kan man undra över varför det är så dyrt, även om jag själv knappast bryr mig om sporten dör. Men om nu hocken håller på att svälta sig själv till döds genom att göra den till en ren materialsport, är det väl dags för hockeyförbundet att agera.

Håller med om att det knappast kan vara så dyrt att lira hockey. Det är väl bli bättre spelare i slutänden också, om kvaliteten i en femtonårings spel inte beror på att han har råd att slita ut specialklubbor tio tiotusen om året.
Jo hockeyn är jävligt dyr! Har en som som gått hela vägen och nu spelar J20 superelit.
Klubbor för 10 000? En klubba ligger på 2-2600kr och är dom 15år så räcker inte 4 klubbor speciellt länge. Minns att det vissa helger kunde gå 2 klubbor. Tror inte att en 14-15åring skulle vilja spela med träklubba när alla kompisar inte gör det. Ett par skridskor går på 7-8000. Diverse turneringar kostar rätt bra dom med.
Så jag är glad att sonen nu spelar i en SHL-klubbs J20 lag och betalar klubbor, resor mm.
Citera
2017-03-30, 21:47
  #42
Medlem
kobents avatar
Min erfarenhet av ishockey i Stockholms klubbarna är att det är enbart medelklassens barn som spelar.

Mycket akademiker och hantverkare med egna företag.

Det är en dyr sport, men allt handlar om prioriteringar!

Att kyla ned en ishall är riktigt jävla dyrt under våren/hösten/sommaren.
Vi snackar ~250.000 i månaden och att ha personal som sköter driften kostar också pengar. Nu är det ofta så att föreningarna hyr hallen från kommunen och det trissar ju upp priserna även det.

Om man tänker på att föreningarna hyr hallen, betalar tränare och vaktmästare så blir avgiften per termin ganska logisk.

50 minuter istid kostar ~1200kr.

Vill ni veta vad för folk som har sina barn i Stockholms ishockeyföreningar, gå ut på parkeringen och titta..

Nya Xc90, Cayenne, X5 och Q7 är överrepresenterade.

För att tillägga, att vara hockeyförälder är verkligen ett heltidsjobb. Träningar 6-8 gånger per vecka(fys inräknat), match en gång i veckan, cuper, varje lov innebär en ny cup eller läger..
Citera
2017-03-31, 12:29
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kobent

För att tillägga, att vara hockeyförälder är verkligen ett heltidsjobb.

Tänk då på oss som var korkade nog att räcka upp handen den där gången när barnen var 5-6 år gamla och någon företrädare för klubben frågade:

-"Finns det några som är intresserade av att engagera sig som ledare?"
Citera
2017-03-31, 12:44
  #44
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Different
Tänk då på oss som var korkade nog att räcka upp handen den där gången när barnen var 5-6 år gamla och någon företrädare för klubben frågade:

-"Finns det några som är intresserade av att engagera sig som ledare?"

Låt mig gissa: som tack fick du femtio bingolotter att sälja innan lördagen.
Citera
2017-03-31, 12:51
  #45
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
I Sthlm får dom mindre barnen ha en klubba som högst kostar 500kr. Klubborna är dessutom märkta. Hur vida detta är något föreningarna håller hårt på låter jag vara osagt.

Citat:
Ursprungligen postat av Different
Jag googlade lite och det stämmer som du skriver.

Stockholms ishockeyförbund har genomfört ett samarbete med CCM där det från och med säsongen 2017/18 i U9-U11 endast kommer att vara tillåtet att spela med klubbor som är märkta med ett godkännandemärke. Kravet för att få detta märke är att klubban har ett ordinarie försäljningspris på max 500 kr. I U9-U10 är det ledarna i den egna klubben som skall övervaka att detta efterlevs och i U11 är det domarnas uppgift.

Om jag skall vara helt ärlig så tycker jag att detta mest känns som spel för galleriet, men vi får se. Det visar väl i alla fall att man fått upp ögonen för problemet.

Det ni skriver om var ett förslag och så vitt jag vet så gick det aldrig igenom. Min kille spelar i U9 och vill bli målvakt. Nu står klubben för all mv-utrustning men han vill ju självklart ha egen och kolla lite vad ett par målvaktskydd kostar..
Det är en dyr sport, men fantastiskt bra sport också där grabbarna får lära sig sunda värderingar, vara kompisar med alla och ställa upp för varandra.
Citera
2017-03-31, 13:34
  #46
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Fast mellanöstern t.ex är väl knappast något storhetsområde när det gäller fotboll heller. Visst spelar kulturen in, men tror knappast det är en slump att i princip inga invandrarbarn håller på med någon dyrare sport överhuvudtaget utan håller sig till fotboll, kampsport och andra sporter där det krävs minimalt med pengar.

Visst, Hockeyn är knappast någon överklassport men definitivt medelklass+ som jag sa tidigare. Redan när jag var liten hade ju samtliga hockeyföräldrar industrikneg eller bättre, i något enstaka fall var de föräldrarna skilda och bodde lite sämre till men i de absolut flesta fall var det radhus/villa/V70 svennar. Ingen av de som hade de sämre ställt än så närmade sig hockeyn överhuvudtaget från min erfarenhet.

Fotboll är ju en fängelsesport så det faller sig väl naturligt. Det där med kampsport osv lär ju behövas där också.

Att bli riktigt duktiga i en sport tror jag MENA generellt saknar disciplinen för.



När jag var "liten" (70-tal och sedan tonåring på 80-talet) ansågs redan då hockey vara en rätt dyr sport och tidskrävande. Det var få som lyckades kombinera regelbunden hockeyträning med bra skolresultat. Vi åkte dock skridskor och "spelade hockey" mer eller mindre varje dag men det var ju på den upplogade och spolade gräsbanan i villaområdet. Det var på den gamla goda tiden när barnen kunde leka ute efter mörkrets inbrott och trygga gå hem själva.
Citera
2017-04-01, 00:04
  #47
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Det ni skriver om var ett förslag och så vitt jag vet så gick det aldrig igenom. Min kille spelar i U9 och vill bli målvakt. Nu står klubben för all mv-utrustning men han vill ju självklart ha egen och kolla lite vad ett par målvaktskydd kostar..
Det är en dyr sport, men fantastiskt bra sport också där grabbarna får lära sig sunda värderingar, vara kompisar med alla och ställa upp för varandra.

Jag lägger inga värderingar i vad en klubba för ett barn ska kosta. Fast senast i förra veckan hörde jag något om att det gäller eller ska gälla i sthlms-regionen. Kul att din grabb spelar hockey, det är en fantastisk sport och din lilla grabb har många roliga år framför sig. Står han endast eller spelar du honom ute också? Erbjuder klubben extra målvaktsträning?

/ Leif
Citera
2017-04-03, 07:30
  #48
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Jag lägger inga värderingar i vad en klubba för ett barn ska kosta. Fast senast i förra veckan hörde jag något om att det gäller eller ska gälla i sthlms-regionen. Kul att din grabb spelar hockey, det är en fantastisk sport och din lilla grabb har många roliga år framför sig. Står han endast eller spelar du honom ute också? Erbjuder klubben extra målvaktsträning?

/ Leif

Det har inte gått igenom, förslaget med 500kr klubban. Jag har tillomed för mig att man inte fick någon klubbtillverkare att gå med på förslaget. Det handlade om att de klubbor junisarna i Sthlm skulle spela med skulle få ett officiellt klistermärke som visade att den var godkänd av Stockholms Hockeyförbund. Som materialare i laget så bör jag ha fått den informationen om det hade gått igenom.
I hans unga ålder så får man inte ha en fast målvakt i laget, och då har vi ändå bara 2st som nästan alltid vill stå helt naturligt så när han får bli målvakt officiellt så lär han bli det. Men han är medveten om att han måste vara minst lika bra som alla andra på skridskor för att bli en bra mv och därför tränar han minst 1 av 3 träningar som utespelare just nu. Vi har extra mv-träning och köper tid av Johan Ruud som är förbannat vass när det gäller sånt.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback