Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-08, 09:10
  #1
Medlem
G13Hazes avatar
Det verkar bli mer och mer populärt bland kvinnor att ha en ring i näsan, hur uppkom det modet och vad ska det symbolisera?

Ni vet kanske vad jag syftar på, kvinnor som bär en ring i mitten av näsan som en ko. Det verkar extra populärt bland kvinnor lagda åt det mer estetiska eller liberala hållet.

Kvinna: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com...aca5813f85.jpg

Ko: https://c2.staticflickr.com/4/3159/2...4d6b3b7ec0.jpg


Så, vad är det som gör det så lockande med en näsring och vad symboliserar bärandet?
__________________
Senast redigerad av G13Haze 2017-01-08 kl. 10:09.
Citera
2017-01-08, 09:24
  #2
Medlem
Har också noterat detta på senare tid, jag antar att det är för att stå ut eftersom de som har det även brukar klä sig utmärkande m.m. enligt min erfarenhet. Ofta med en tillhörande, mer eller mindre skev världssyn. Väldigt motsägelsefullt dock eftersom det som sagt blir vanligare och vanligare...

Gillar f.ö att du bifogade bild på både kvinna och ko
Citera
2017-01-08, 09:25
  #3
Medlem
Knappast alla. Kvinnliga studenter på t ex handelshögskolan eller de juridiska institutionerna bär knappast näsringar.
Med "alla" menar nog T S de unga tjejer som har behov av att visa sig kaxiga.
Citera
2017-01-08, 09:31
  #4
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det är väl en kraftigt felformulerad rubrik?

"Alla" ?

Nähh, faktiskt inte. Tror att de vill konkurrera med vissa "tjurskallar" i detta land, och visa att de står för sig själv?

Men du har också rätt. Det är definitivt inte alla.
Citera
2017-01-08, 09:37
  #5
Medlem
Europes avatar
Jag förstår inte riktigt frågeställningen... Näsringen är där man ska koppla kedjan när man ska leda kvinnan och vill förhindra att hon börjar trilskas på vägen. Tro mig, det kan behövas ibland. På sätt och vis ger det även kvinnan en känsla av trygghet att inte behöva stressa kring olika valalternativ, utan istället bara behöva låta sig ledas dit man ska. Se t.ex. på alla svenska feministkvinnor som ränner runt fritt, tycker ni att de flesta av dem framstår som trygga, välanpassade och välmående? För mig framstår det som uppenbart att många av dem uppvisar de typiska tecknen på stress, som t.ex. ett ständigt skiftande mellan aggressivt beteende och flyktbeteende.
__________________
Senast redigerad av Europe 2017-01-08 kl. 09:40.
Citera
2017-01-08, 09:50
  #6
Medlem
Pungsnoppens avatar
Det började med kossor.
För många år sedan innan kvinnor börja med detta så såg jag allra första gången kossor med näsring.
Måste vara mode efter kossorna.
Citera
2017-01-08, 10:10
  #7
Medlem
irrljuss avatar
Känner många kvinnor som inte har näsring och aldrig haft så det är verkligen inte "alla".
Byt rubrik.
Citera
2017-01-08, 10:10
  #8
Medlem
G13Hazes avatar
Bra svar!
Okej det var väl lite felformulerat.. ville bara understryka hur vanligt det har blivit. Kanske var lite clickbait varning över titeln på tråden.
Citera
2017-01-08, 10:21
  #9
Medlem
Min erfarenhet är att näsringen, feminismen och vänster sympatisörer, typ ung vänster hör ihop.
Citera
2017-01-08, 10:22
  #10
Medlem
storytellers avatar
Det är helt enkelt ett mode. Framförallt förknippat med den feministiska rörelsen skulle jag säga. Lite på samma sätt som att skriva och säga "hen" symboliserar det ändå i de flesta fall att personen vill manifestera ett visst åsiktspaket. Googla bilder på och läs om Silvana Imam så tror jag att det blir mer klart.

En kort period för något år sedan var det väl supemode så då hade en och annan fashionista också näsring men knappast idag...
Citera
2017-01-08, 10:33
  #11
Medlem
Förut fanns det bara septum med "bollar" iprincip. Nu finns det massor mönstrade, "egyptiska", diamanter osv.
När dessa piercingar började synas så blev det väldigt populärt jättesnabbt. Har nog endast med mode att göra.

https://www.google.se/search?q=septu...GQbqDQ7ZceM%3A
Citera
2017-01-08, 10:42
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salmoncat
Förut fanns det bara septum med "bollar" iprincip. Nu finns det massor mönstrade, "egyptiska", diamanter osv.
När dessa piercingar började synas så blev det väldigt populärt jättesnabbt. Har nog endast med mode att göra.

https://www.google.se/search?q=septu...GQbqDQ7ZceM%3A


Tror inte att ha en nosring bara blev populärt, som jag skrev innan förknippar jag det framförallt tjejer som vill visa politisk färg, klass kamp och så vidare. Har aldrig sprungit på en moderaterna tjej med näsring.
Men som sagt det är min erfarenhet
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback