Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-14, 16:15
  #13
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Mig veterligen blev SD tydligt gynnade i nuvarande system det senaste valet (typ +2 eller +3 mandat). Så det är knappast någon komplott.

Själv tycker jag ett strikt elektoralt val eller strikt nationellt vore att föredra. En jämkningsmetod bör inte fastslå i vissa fall helt avgörande mandat.

Fick 2 extra mandat det framgår tydligt i TS inlägget men det är inte troligt att de skulle få större extra utdelning med 25% i valet 2018. Det var säkert tur och speciella omständigheter att SD knep sista mandatet i några valkretsar i Skåne.

Vilka skulle man enkelt kunna ta reda på men jag har ingen lust just nu. Tar nog en timme att få fram.
Citera
2017-01-14, 17:44
  #14
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Fick 2 extra mandat det framgår tydligt i TS inlägget men det är inte troligt att de skulle få större extra utdelning med 25% i valet 2018. Det var säkert tur och speciella omständigheter att SD knep sista mandatet i några valkretsar i Skåne.

Vilka skulle man enkelt kunna ta reda på men jag har ingen lust just nu. Tar nog en timme att få fram.

Var framgår det i TS? Det enda som framgår är att SD har -2 med det nya systemet kontra det nuvarande. Inte någonstans i TS får man reda på vad SD vunnit på nuvarande jämkningssystem.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback