Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-15, 19:43
  #13
Medlem
Jag arbetar idag inom KV, jag kan inte mer än att hålla med ovanstående skrivare "commandora" eller vad hen heter. Det är ett jobb med säker inkomst men inte mer än så, hade jag kunnat få ett annat med lika mycket timmar eller heltid. jag hade bytt alla dagar i veckan, kommer troligtvis gå över till Securitas som väktare för jag är så fruktansvärt trött på skiten
Citera
2017-02-20, 22:22
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combat
Hej!

Ni som jobbar som kriminalvårdare eller har jobbat som det, vilka fördelar samt nackdelar ser ni i detta jobbet?

Våld,hot om våld, avföring, spott, sperma, psykiskt sjuka människor (djur) 90% mena klientel, dålig lön, dåligt schema, otacksamt, tjyvarna vill inte göra några förändringar i sitt liv, glöm ordet vård och tänk förvaring.

Men.. du får aldrig sparken och det är ju trevligt.
Citera
2017-03-15, 03:47
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combat
Stort tack för ett utförligt svar!

Jag står i valet att lämna min fasta anställning med tjänstebil, bra lön och helt ok kollegor för att testa att jobba som krim.vårdare.

Vet ej hur jag ska göra.
Hej! Kolla om du kan ta tjänstledigt eller så för att jobba annars tycker inte jag att du ska göra det! Jobbar på ett säkerhetshäkte och är utbildad
Citera
2018-04-16, 20:53
  #16
Medlem
Har precis sökt jobb som sommarvikarie inom kriminalvården. Pluggar annars juridik och är mycket intresserad av straffrätt. Alltid velat prova på att jobba inom krimvård, men nu har mina närstående skrämt upp mig... Frågan här är då, hur säkert är det för en ung tjej att arbeta som kriminalvårdare?
Citera
2018-04-22, 14:14
  #17
Medlem
Jobbar på en anstalt och har varit där i snart 8 år och håller inte med vad commandora skriver om yrket och om personerna som arbetar där.
På min anstalt är ungefär 85% av personalen högutbildade med någon form av juridik/kriminologi/sociologi/psykologi examen från universitet, få i personalstyrkan har enbart gymnasiestudier bakom sig.

Arbetstiderna och lönen kan ju självklart alltid bli bättre, däremot så finns det väldigt stor utvecklingspotential i yrket.
Du kan vidareutbilda dig inom en del olika riktningar i kriminalvården och utvecklas väldigt mycket som människa.

Trots vad vissa säger så jobbar man inom yrket för att försöka hjälpa de människor som blir dömda till ett straff och får sitta inne, får du höra annat eller hur plitar är skit och grisar så är det troligtvis av människor som har avtjänat ett straff och riktat sin ilska mot de personer som låser upp och in varje dag istället för sig själva.

Det finns självklart människor som arbetar som kriminalvårdare som sitter mest på arslet och dricker kaffe men min erfarenhet av att delvis utbilda personal i olika regioner och studiebesök på de flesta anstalter så är 99% av personalen hederliga människor som aldrig vill att en person återkommer till fängelset.

Jag som man kan inte svara hur säkert det är för en kvinna att arbeta inom kriminalvården, men mina kollegor som är kvinnor säger att det är ett av de bästa arbeten de haft.
Citera
2018-09-20, 18:40
  #18
Medlem
Vad ligger lönen på för en behovsanställd/sommarvikarie?
Citera
2018-09-20, 19:03
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ultimaren
Vad ligger lönen på för en behovsanställd/sommarvikarie?

Beror på dina tidigare erfarenheter etc, men mellan 20-21
Citera
2018-09-20, 19:24
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlmag
Beror på dina tidigare erfarenheter etc, men mellan 20-21
Ovärt att söka då man är OV idag o får 7-9 mer
Citera
2018-09-23, 08:47
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ultimaren
Ovärt att söka då man är OV idag o får 7-9 mer


Absolut, jobbet är jäkligt dåligt betalt samt så kan ditt schema bara helt fucked.

Tex jobba måndag tisdag 8-16, onsdag 9-18 ledig torsdag och fredag sen 7-19 lördag söndag.

Och ob är extra kronor och inte procent, tror man får typ 15kr mer i timmen när man jobbar helg.


Sen är de intagna riktiga fittor och har det för jävla mycket bättre än något äldre boende jag sett.


Så det enda positiva är att du får se hur bra de har de innanför murarna och tappa hoppet där rättssamhället
Citera
2021-04-16, 00:29
  #22
Medlem
Black.Panthers avatar
Har sökt sommarjobb på en mindre anstalt och skulle vilja veta mer om hur det är att jobba som just kriminalvårdare? är det mycket tekniskt att man ska sitta och trycka på knappar eller är det mer sånt på häktena?

Vad gör man annars, går omkring lite planlöst och följer lite rutiner som att ge mat och följa med på aktiviteter?

Arbetar man alltid tillsammans med någon eller går man omkring och tar egna initiativ?

är det mycket tjafs eller går det att mer samtala?

Hört lite både och, några som sagt att de mest sitter och tittar på teve på kvällarna medan andra sagt att det kan vara ganska hektiskt.

Vad skulle ni välja mellan att vara kriminalvårdare på anstalt eller vara ronderande väktare för ett större vaktbolag?
Citera
2021-04-16, 00:30
  #23
Medlem
Black.Panthers avatar
plus: är det svårt att få fortsätta efter sommaren på timmar medan man pluggar ? kanske enklare att få extrajobb som väktare?
Citera
2021-11-15, 22:52
  #24
Medlem
Sök inte arbete inom kriminalvården!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback