Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-08, 20:57
  #13
Medlem
daljs avatar
Det är väl säkrast att ha en ful feminist i varje reklamfilm
Citera
2017-01-08, 21:53
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag finner inte bilden som sexistisk över huvud taget. Nakna kvinnoben ser man överallt, på gymmet, på stranden...

Citat:
Ursprungligen postat av Pedofeten
Löjligt!

På bilmässor är det ju alltid snygga tjejer som poserar med nya bilmodeller! Är det sexistiskt?

Citat:
Ursprungligen postat av dalj
Det är väl säkrast att ha en ful feminist i varje reklamfilm

Varför använda tjejer till att sälja sin produkt i första hand?

Sex säljer, därför använder man tjejer och lika mycket därför så blir det också sexistiskt.

Tjosan Hejsan?
Citera
2017-01-08, 23:39
  #15
Medlem
Knullkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
http://www.resume.se/nyheter/artikla...istisk-annons/

Så, Hi Fi klubben är sexistiska enligt reklamombudsmannen (är inte ordet "reklamombuds-"mannen"" ett vulgärt namn?)

Vad tycker FB om detta? Ska en myndighet som reklamombudsmannen bestämma vilken reklam som är sexistisk eller inte???
Det är ingen myndighet. Ett självsaneringsorgan startat av reklambranschen.
Citera
2017-01-22, 16:54
  #16
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Varför använda tjejer till att sälja sin produkt i första hand?

Sex säljer, därför använder man tjejer och lika mycket därför så blir det också sexistiskt.

Tjosan Hejsan?

Så ett par bara ben anspelar alltså på sex? Det tyckte puritanerna på 1600talet också. Kanske dags för kvinnorna att skyla sina armar, ben och huvud så vi slipper den här totala sexfixeringen. Vi är på god väg då vi bannlyser kvinnoben i reklam sammanhang. Gissar dessutom på att ingen frågat kvinnan på bilden vad hon tycker?
Citera
2017-01-22, 18:22
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsTheZodiac
Så ett par bara ben anspelar alltså på sex? Det tyckte puritanerna på 1600talet också. Kanske dags för kvinnorna att skyla sina armar, ben och huvud så vi slipper den här totala sexfixeringen. Vi är på god väg då vi bannlyser kvinnoben i reklam sammanhang. Gissar dessutom på att ingen frågat kvinnan på bilden vad hon tycker?

Har du verkligen sett bilden och förstått vad man säljer?
Citera
2017-01-22, 19:09
  #18
Medlem
cerns avatar
Förstår Hi-Fi klubben som vill lägga till något sexigt brevid något som är osexigt för att sälja men kom igen denna annonstyp borde väl få skit för "reklam som passerat bäst före datum" istället för att den skulle vara sexistisk?
Citera
2017-01-27, 12:58
  #19
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pedofeten
Löjligt!

På bilmässor är det ju alltid snygga tjejer som poserar med nya bilmodeller! Är det sexistiskt?

Fast det är ju inte direkt ett givande argument. Bara för att X är värre än Y, betyder inte det att vad Y sysslar med är positivt.

Åter till huvudfrågan

Trams, såklart. Öppna en grundläggande marknadsförings/CB-bok så ser du snabbt att man använder sig av framförallt känslor, sex, och humor för att skapa annonser. Detta av den enkla anledningen att det drar uppmärksamhet, och i förlängningen säljer.

Självklart ska det vara tillåtet, och jag anser att ThisIsTheZodiac har ett bra argument. Censur av detta slaget vinner man inget på. På ett personligt plan tycker jag det är grymt töntigt, och inget som gör att jag vill lägga pengar hos företaget i fråga. Dock finns det betydligt värre exempel än detta.

Axe, t.ex. Deras annonser brukar väl bestå i att en ful grabb omringas av attraktiva halvnakna kvinnor så fort han besprutar kroppen med deras kemiska helvete. Detta år såväl sexistiskt (om vi följer definitionen som har använts i TS artikel) som falsk marknadsföring.

Vad gäller just annonsen i fråga så anspelar de väl på kopplingen mellan miniklänningar och deras minisystem. Inget konstigt där, egentligen, även om det är lite långsökt. Personligen hade jag hellre fått mer teknisk information, men jag är väl heller inte kundgruppen de vill tilltala. Svårare än så är det inte.

OT: Om jag får gå lite off topic så är detta ett problem jag mött när jag undervisade en högskolekurs i consumer behaviour, vilket kanske heter konsumentbeteende på svenska. Materialet som kursledaren satt samman använde ibland annonser som anspelade på sex - detta ledde till klagomål från två grupper: feminister och muslimer. Dessa får självklart ha sina åsikter, och de behöver inte vara fel, men om man inte kan analysera material som är relevant för kursen pga av deras känslighet, vad är då poängen, och var drar man gränsen?
Citera
2017-01-27, 13:16
  #20
Medlem
it-takes-2s avatar
"Reklamombudsmannen"

Vad sägs om att lägga ned den funktionen och satsa pengarna på en samhällsfunktion där de gör nytta?

Nån som har koll på ifall denne ombudsman fällt några annonser med lättklädda män?
Citera
2017-01-27, 13:25
  #21
Medlem
knullJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av it-takes-2
"Reklamombudsmannen"

Vad sägs om att lägga ned den funktionen och satsa pengarna på en samhällsfunktion där de gör nytta?

Nån som har koll på ifall denne ombudsman fällt några annonser med lättklädda män?
Det är som sagt ett branschorgan. Branschen gör naturligtvis vad de vill med sina pengar.
Citera
2017-02-06, 12:46
  #22
Medlem
godboys avatar
Personligen tycker jag att den som till slut godkände denna annons måste vara svårt dum i hela huvudet! En idiot fattar att det skulle bli ramaskri om detta! Sen kunde man absolut ha med en snygg kvinna i reklamen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback