Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-15, 16:34
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Man kan göra det helt utan kunskap, det värsta som kan hända är att man får slå en gång till.


Fortfarande så klarar inte den stora delen av mänskligheten detta.
Citera
2017-06-06, 21:20
  #14
Avstängd
Ska erkänna att jag inte riktigt begriper trådstarten.

De flesta viltolyckor sker i gryningen då det inte går att kontakt en veterinär, skulle olyckan ske på dagen är det få som inbillar sig att de kan ringa närmaste vetrinärmottagning och gå hjälp. Djurambulans i all ära, men hur många finns det i landet?

Fattar inte heller hur Djurens rätt kommer in i bilden då de endast eftersöker kvalitet vilket känns självklart.

Annars är det ju självklart att man kontaktar polisen på 11414 för att komma i kontakt med en viltvårdare. Det är väl få som inte vill få ut försäkringspengar från sin viltolycka?

Att djuret ofta måste avlivas tror jag är en ickefråga bland de som för den sakens skull saknar kompetens och kunskap, samt vilja att avliva djuret själv. Man vill helt enkelt att det ska gå proffesionellt till och inte riskera att öka lidandet med några felsvingar med fälgkorset. I de allra flesta fall lyckas djuret även smita in i skogen och att som Svensson göra ert eftersök på egen hand kan väl fungera, men självklart ringer man först polisen.
Citera
2017-06-07, 18:55
  #15
Medlem
GekkoBleus avatar
Ring snuten, markera platsen. Når du djurets lega och vet vad du gör, avliva det, men du måste ändå ringa snuten och markera platsen. Det är inte så märkvärdigt.

Veterinärer, djurambulanser et.c är nog bra för tamdjur, men vilt är alltid en fråga för myndigheterna.
Tyckte det var jävligt fint gjort av killen som röt till och fick bilen att stanna, det hedrar dig.
Citera
2017-06-08, 01:10
  #16
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Hade ni ingen kniv, en domkraft eller något annat i bilen så det slapp plågas i 20-25 min?
Det är djur. Så länge de inte utgör fara för människor kan de plågas eller inte. Uppsåtligt plågande är däremot förkastligt vare sig det gäller myror eller blåvalar och allt däremellan.
Citera
2017-06-08, 15:58
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Det är djur. Så länge de inte utgör fara för människor kan de plågas eller inte. Uppsåtligt plågande är däremot förkastligt vare sig det gäller myror eller blåvalar och allt däremellan.

Ett så puckat resonemang är du, till min glädje, först med att uttrycka dig om. Ingen levande varelse ska utsättas för onödigt lidande.
Citera
2017-06-08, 16:01
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Har länge funderat över krocken mellan folk som dödar djur och de som till varje pris vill rädda dom.


Så här tänker jag: Att köra på ett djur och sedan ringa vetten och kolla hur man avgör om det är dött eller ej när de ligger stilla, ja det kan jag tänka mig. Är det dött så hivar man in det i bilen och tar hem det å äter upp det.
Lever det men är medvetslöst och har brutna ben ja då kan man ju avliva det själv genom avblodning och sedan ta hem det. Jag vill inte vänta i timmar på någon eftersöksjägare så viltet hinner rymma in i ev. skog å ligga å plågas i timmar o dagar om jägaren inte hittar det.

Är det inte läge för ovanstående på grund av att djuret är vaket och skadat eller bilen demolerad kan jag tänka mig ringa polisen.

Du begår jaktbrott om du tar hem djuret, det tillfaller jakträttsinnehavaren och kan t.ex. auktioneras ut i jaktlaget om det är fråga om en älg. Går du själv efter djuret för att avliva det riskerar du att orsaka problem. Ett djur går i sårlega om det inte drivs framåt, och där vill man att det ska ligga tills eftersöksjägare med rätt utrustning når fram till det. Ett djur som ligger ner, t.ex. med brutna framben, kan man avliva men ser man inte djuret bör man inte söka efter det. Går ett djur upp ur sårlegan riskerar det att gå långt på adrenalin vilket försvårar eftersöket.
Citera
2017-06-08, 16:18
  #19
Medlem
Lyzzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 308winwin
Du begår jaktbrott om du tar hem djuret, det tillfaller jakträttsinnehavaren och kan t.ex. auktioneras ut i jaktlaget om det är fråga om en älg. Går du själv efter djuret för att avliva det riskerar du att orsaka problem. Ett djur går i sårlega om det inte drivs framåt, och där vill man att det ska ligga tills eftersöksjägare med rätt utrustning når fram till det. Ett djur som ligger ner, t.ex. med brutna framben, kan man avliva men ser man inte djuret bör man inte söka efter det. Går ett djur upp ur sårlegan riskerar det att gå långt på adrenalin vilket försvårar eftersöket.


"Ett djur som ligger ner, t.ex. med brutna framben, kan man avliva men ser man inte djuret bör man inte söka efter det."

Det håller jag med om. Ränna efter det in i skogen är ju sämre. Å ta hem djuret då menade jag mindre djur inte en älg.
Citera
2017-06-14, 19:32
  #20
Avstängd
Plaguetongues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sana
Fortfarande så klarar inte den stora delen av mänskligheten detta.

tror dom flesta klarar av det rent känslomässigt, sen har dom flesta ingen kunskap om detta, men att ta ihjäl ett rådjur med kofot eller liknande tillhygge är inte så svårt rent praktiskt
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback