Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-07, 16:19
  #1
Medlem
Lyzzas avatar
Har länge funderat över krocken mellan folk som dödar djur och de som till varje pris vill rädda dom.

Hur resonerar djurräddarna när de blir inblandade i en olycka med vilt?

Ringer de djurambulans/veterinär eller polisen /eftersöksjägaren.

Å vad skulle djurambulansen/ veterinärerna säga om de fick en påringning om påkört - potentionellt livsfarligt- vilt?


Läste på Djurens rätt om eftersöksjägare och en formulering stack ut kvalitetskrav på eftersökshunden verkar vara något de vill ha.
Och hur får man en erfaren eftersökshund? Ja det säger ju sig självt att den hunden måste träna på att söka på djurdelar och blodlukt. Men det kanske ska vara konstgjorda blod och djurdelar. Inga djur får ju dödas.


U R DEN JAGA DES SY N V I N K EL – En rapport om djur som utsätts för lidande och död
http://www.djurensratt.se/sites/defa...pport_jakt.pdf

3.5
Eftersöksjakt

Eftersöksjakt innebär jakt på djur som har skadskjutits eller som har blivit påkörda i trafiken.

Enligt jaktlagen är en jägare skyldig att snarast vidta de åtgärder som krävs för att ett skadeskjutet djur ska kunna spåras och dödas.

1
Det finns också krav på att jägarna vid jakt på klövvilt ska ha tillgång till en tränad eftersökshund. Bestämmelsen innehåller dock inget kvalitetskrav, till exempel att hunden ska vara meriterad i viltspårprov.

2
Vid fågeljakt finns det krav på att en eftersökshund som kan markera var en skjuten fågel finns ska medföras. Inte heller här finns det några kvalitetskrav.



Så här tänker jag: Att köra på ett djur och sedan ringa vetten och kolla hur man avgör om det är dött eller ej när de ligger stilla, ja det kan jag tänka mig. Är det dött så hivar man in det i bilen och tar hem det å äter upp det.
Lever det men är medvetslöst och har brutna ben ja då kan man ju avliva det själv genom avblodning och sedan ta hem det. Jag vill inte vänta i timmar på någon eftersöksjägare så viltet hinner rymma in i ev. skog å ligga å plågas i timmar o dagar om jägaren inte hittar det.

Är det inte läge för ovanstående på grund av att djuret är vaket och skadat eller bilen demolerad kan jag tänka mig ringa polisen.
Citera
2017-01-08, 00:14
  #2
Medlem
Scratchbites avatar
Jag kan säga att jag aldrig har stött på en dålig eftersökshund i händerna på en eftersöksjägare som jobbar med trafikolyckor. (Eller visst, ibland har de med en andra hund som utbildas av en mer erfaren hund, men du fattar.) Det är ett alldeles för otacksamt jobb för att man ska vilja göra det för "skojs" skull - de jägarna är eldsjälar som verkligen vill hjälpa till.
Citera
2017-01-08, 19:38
  #3
Medlem
Lyzzas avatar
Eldsjälar, ja eftersöksjägare måste vara modiga i dag för att våga stå för vad de gör. Sociala medier vill ju avrätta jägaren i stället för viltet.

Hade varit intressant att höra om någon stött på djurräddare som förare/ passagerare i samband med viltolycka och vad de ansett skulle göras med viltet.
Citera
2017-01-10, 12:10
  #4
Medlem
Automatvapens avatar
Har suttit passagerare när vi klippte ett större rådjur i 50-60km/h med en minibuss.
Föraren ville fortsätta utan att stanna "Det sprang ju iväg så det är nog lugnt"
Röt till och fick honom att köra intill vägen och tog en ficklampa och sökte av längs vägen.
2-300 meter snett in i skogen låg rådjuret väldigt stilla men fick lite panik när jag närmade mig och då märkte man tydligt att ryggraden hade brutits då bara frambenen rörde på sig.

Satt mig en bit därifrån och ringde 114 14 och frågade efter en eftersöksjägare, blev kopplad till den lokala polisen och de ringde upp närmaste jägare som var där på 20-25 minuter.
Fram med halvautomaten och två snabba skott så var det klart.

Pratade lite med jägaren (var även med när han sköt rådjuret) och tydligen är det många som skiter i att varken ringa eller stanna "De klarar sig"
Citera
2017-01-10, 22:34
  #5
Medlem
Lyzzas avatar
Fy fn. tur att du var med i bussen. Helt rätt gjort.
Citera
2017-01-10, 23:42
  #6
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Automatvapen
Har suttit passagerare när vi klippte ett större rådjur i 50-60km/h med en minibuss.
Föraren ville fortsätta utan att stanna "Det sprang ju iväg så det är nog lugnt"
Röt till och fick honom att köra intill vägen och tog en ficklampa och sökte av längs vägen.
2-300 meter snett in i skogen låg rådjuret väldigt stilla men fick lite panik när jag närmade mig och då märkte man tydligt att ryggraden hade brutits då bara frambenen rörde på sig.

Satt mig en bit därifrån och ringde 114 14 och frågade efter en eftersöksjägare, blev kopplad till den lokala polisen och de ringde upp närmaste jägare som var där på 20-25 minuter.
Fram med halvautomaten och två snabba skott så var det klart.

Pratade lite med jägaren (var även med när han sköt rådjuret) och tydligen är det många som skiter i att varken ringa eller stanna "De klarar sig"
Hade ni ingen kniv, en domkraft eller något annat i bilen så det slapp plågas i 20-25 min?
Citera
2017-01-12, 21:51
  #7
Medlem
Alla har inte kunskapen att döda djur eller ens viljan (det är både läskigt och hjärtskärande) och det går inte alltid bara höfta till och slå om man tex står där och blundar.

Jag har alltid kniv på mig ifa ja inte bara för det men en kniv är alltid behändigt och skulle kunna befria ett inte allt för stort djur själv.

Har fått köra över tex fåglar några gånger annars har jag klarat mig.
Citera
2017-01-12, 22:27
  #8
Medlem
sealstrypers avatar
Jag kom som andra bil på en viltolycka , hade dotterns bil så det fanns inga tillhyggen i den .
Bilen som kört på rådjuret hade inget heller så jag ringde 112 .
De skällde ut mig för att jag störde och sade åt mig att ringa 11414.
Väntetiden uppgavs vara 45 minuter .
Eftersom rådjuret brutit ryggen och låg och skrek tyckte jag att det kändes onödigt länge så jag nöp åt halspulsådern/luftstrupen i ett par minuter och sedan var det lugnt .

Stackarna som kört på rådjuret satt kvar inne i bilen och grät , de var väldigt tacksamma över att jag avlivade det stackars djuret .
Citera
2017-01-12, 22:29
  #9
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sana
Alla har inte kunskapen att döda djur eller ens viljan (det är både läskigt och hjärtskärande) och det går inte alltid bara höfta till och slå om man tex står där och blundar.

Jag har alltid kniv på mig ifa ja inte bara för det men en kniv är alltid behändigt och skulle kunna befria ett inte allt för stort djur själv.

Har fått köra över tex fåglar några gånger annars har jag klarat mig.
Jag förstår att inte alla vill eller kan rent psykiskt men kunskapsmässigt är det inga större problem: Klappa till med något hårt i huvudet ett par gånger klarar väl vem som helst göra? Funkar på alla djur upp till rådjurs storlek.

Nu jagar jag och har lite vana av att ta livet av djur och skulle därför hellre använda kniv även på större djur.
Citera
2017-01-14, 01:21
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Jag förstår att inte alla vill eller kan rent psykiskt men kunskapsmässigt är det inga större problem: Klappa till med något hårt i huvudet ett par gånger klarar väl vem som helst göra? Funkar på alla djur upp till rådjurs storlek.

Nu jagar jag och har lite vana av att ta livet av djur och skulle därför hellre använda kniv även på större djur.


Fast de är ju de som är de jobbiga, klappa till ett djur och kanske missa? Tycker inte man ska göra sånt om man inte har minsta kunskap , om man är stressad och rädd tror jag många inte lägger tillräcklig kraft bakom slaget.

En del grips även av panik och bara stelnar eller skriker om nåt djur skadas.
Citera
2017-01-14, 09:38
  #11
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sana
Fast de är ju de som är de jobbiga, klappa till ett djur och kanske missa? Tycker inte man ska göra sånt om man inte har minsta kunskap , om man är stressad och rädd tror jag många inte lägger tillräcklig kraft bakom slaget.

En del grips även av panik och bara stelnar eller skriker om nåt djur skadas.
Man kan göra det helt utan kunskap, det värsta som kan hända är att man får slå en gång till.
Citera
2017-01-14, 19:28
  #12
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sana
Fast de är ju de som är de jobbiga, klappa till ett djur och kanske missa? Tycker inte man ska göra sånt om man inte har minsta kunskap , om man är stressad och rädd tror jag många inte lägger tillräcklig kraft bakom slaget.

En del grips även av panik och bara stelnar eller skriker om nåt djur skadas.

Det finns de inom Säpo som inte klarar av att avliva en påkörd ren med pistol.

Då Maud var ute på norrlandsturne körde en bil på en ren och livvakten sköt utan att få ihjäl renen så den fick avlivas med fälgkors av en lastbilschaufför som stannat .
http://www.folkbladet.nu/97035/maud-...-vapen-mot-ren

Pressmeddelandet var dock tillsnyggat för att rädda Säpos rykte men jag tror mer på chauffören , han hade dokumenterat skjutningen med mobilen och visade då vi servade hans lastbil .

Det är inte lätt att reagera förnuftigt om man är "nederst i stresskonen " oavsett vem man är .
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback