Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-07, 15:40
  #1
Medlem
I mitt arbete ingår dels artiklar som beskriver en matematisk metod eller bevis, dels forskningsartiklar som beskriver någon form av undersökning. Vad är bra rubriker för dessa två olika typer av artiklar?
Citera
2017-01-07, 15:51
  #2
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedning1390
I mitt arbete ingår dels artiklar som beskriver en matematisk metod eller bevis, dels forskningsartiklar som beskriver någon form av undersökning. Vad är bra rubriker för dessa två olika typer av artiklar?
Hitta på något kort och enkelt, sedan kan du förtydliga vad du menar med rubriken innan du presenterar artiklarna? Blajar fram något, men kanske:

Metodologiska artiklar
Nedan presenteras en lista med artiklar som beskriver en matematisk metod eller bevis.
(...)
Citera
2017-01-07, 16:21
  #3
Medlem
Så artiklar som framför ett bevis kan klassas under "metodologiska"?

Jag tänkte om det kanske fanns något vedertaget ord för rent teoretiska artiklar respektive för forskningsartiklar/undersökningar.

Med rubriker menar jag något kort, som ett ord, under vilket man kan lista artiklar av det slaget.
Citera
2017-01-07, 20:08
  #4
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedning1390
Så artiklar som framför ett bevis kan klassas under "metodologiska"?

Jag tänkte om det kanske fanns något vedertaget ord för rent teoretiska artiklar respektive för forskningsartiklar/undersökningar.

Med rubriker menar jag något kort, som ett ord, under vilket man kan lista artiklar av det slaget.

Talar man om experimentella resultat brukar man använd ordet Experimental (på engelska). Methods kan missförstås då det ofta syftar på de experimentella metoder som används. Theoretical är ett bättre ord för matematiska modeller och liknande.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback