Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-08, 05:00
  #13
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonny crocket
Men hur styr vi den kemin? Hur kan vi fa just de kemiska processer att ske som skapar de tankar vi vill tanka osv?

Vad får dig att tro att du tänker vad du vill tänka? Hur du tänker är beroende på hur din hjärna är uppbyggd. Vi tänker i stort på väldigt liknande sätt. Hunger -> mat. Signalsubstanser ger oss hungerkänslor. Men sen skiljer våra tankar åt i olika situationer. Hur vi reagerar på olika stimuli beror på hur våra hjärnor ser ut. Inga två hjärnor är helt identiska. En person ser en naken tjej. Han blir glad. En annan person ser samma tjej. Han blir fylld av våldsamt hat. Kan han välja att inte känna hat?
Citera
2017-01-08, 16:28
  #14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av _Soldier_
En sak jag funderat över som är svår att förklara. Jag föddes i den här kroppen, och jag är jag. Men vad är det som gör så att jag kan uppleva livet på jorden. Varför valde någonting att jag just skulle födas i just den här kroppen? . Låter flummigt, men är nyfiken på mekanism bakom allting.

Om vi tänker på universum så är det oändligt stort, men jag föds på just jorden. Och varifrån kommer allt liv i universum?. Var jag en stenklump i mitt förra liv? . Vad var jag i mitt förra liv? . Såna funderingar kan hålla mig uppe hela nätter.

Så vad handlar livet om igentligen, och vad är meningen? . Funderingar? .
du var en sol som fanns innan våran sol föddes.
Citera
2017-01-08, 17:55
  #15
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kcabhsalfflashback
du var en sol som fanns innan våran sol föddes.
Det är alldeles sant det och ett fascinerande faktum. Vilken djävla flax vi har haft att den där stjärnan exploderade. Jag tänkte på en låt som någon har samplat med Neil deGrasse Tysons röst där han talar om detta men så hittade jag en intervju med film till istället och den tycker jag är sevärd för dem som kanske missat det där med vårt ursprung som stjärnstoft, eller för andra med för den delen: https://www.youtube.com/watch?v=9D05ej8u-gU

Här var det i låtform också: https://www.youtube.com/watch?v=8g4d-rnhuSg
Citera
2017-01-09, 02:13
  #16
Medlem
sonny crockets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Vad får dig att tro att du tänker vad du vill tänka? Hur du tänker är beroende på hur din hjärna är uppbyggd. Vi tänker i stort på väldigt liknande sätt. Hunger -> mat. Signalsubstanser ger oss hungerkänslor. Men sen skiljer våra tankar åt i olika situationer. Hur vi reagerar på olika stimuli beror på hur våra hjärnor ser ut. Inga två hjärnor är helt identiska. En person ser en naken tjej. Han blir glad. En annan person ser samma tjej. Han blir fylld av våldsamt hat. Kan han välja att inte känna hat?
Jo men jag menar inte bara det. Jag menar att allt man gor - oavsett om det ar att tanka olika tankar eller saker man gor med kroppen t.ex. trycker pa olika tangenter pa datorn for att skriva - maste val borja som en kemisk reaktion i hjarnan och for att du ska kunna styra kroppen som du vill sa maste du da ha kontroll over dessa kemiska reaktioner. Alltsa styra dem for att styra dina tankar och din kropp som du vill. Man maste alltsa kunna styra dessa kemiska reaktioner pa nagot satt, men hur?
Citera
2017-01-09, 03:07
  #17
Medlem
Nu ska vi se om jag kan tillföra något vettigt till din diskussion och funderingar. Jag ska försöka ge så sakliga och logiska svar jag kan.

Först måste vi peta lite i vad du faktiskt menar. Det är många som har liknande frågor, dock brukar frågorna ofta vara absurda och fyllda av koncept och värderingar som inte nödvändigtvis skapar en realistisk frågeställning. Exempelvis "om livet har mening?". Frågan i sig själv har självklart inget direkt svar utan behöver kontext för att kunna ge svar på. Dessutom kan det vara så att oavsett kontext eller perspektiv kan frågan bottna ur en mänsklig partiskhet i placera ett värde på saker och ting. Frågan är i den ovan presenterade formen lika absurd som att fråga "vilken lukt rosa färg har?". Det behövs kontext för att kunna ge ett svar på en sådan fråga - likt dina frågor.

Men du börjar med att fråga varför "något" valde att just du skulle födas i just din kropp. Du antar i din fråga att "någon"/"något" faktiskt "valde" någonting - och vad som valdes är inte helt specifikt. Vad som är du kan bero på vad du menar. Du fortsätter fråga vart allt liv kommer ifrån i universum. Båda frågorna kan besvaras på olika vis beroende på vad du syftar på. Men jag tillåter mig själv viss tolkningsfrihet här. "Du", som den självmedvetna representation din hjärna producerar, är mest troligt en produkt av den process som startades med Big bang. Den korta beskrivningen är att universum skapades, konstellationer av elementarpartiklar gav upphov till materia, materian blev mer komplex och gav upphov till väte, kol, syre med mera som tillsammans skapar grunden för kolbaserat liv som genom miljoner år av evolution skapat dig.

Varför just "du" upplever dig själv att vara en egen självmedveten identitet av denna kompott av atomer är enligt en del filosofer bara ett sätt din hjärna är transitivt medveten om sina egna mentala representationer. Hur detta går till kan forskningen ännu inte svara på. En del forskning fokuserar på att finna neurala korrelationer med vad vi ofta associerar med medvetande och självmedvetande. Dock besvarar inte antagligen inte denna typ av forskning sådana frågor du verkar vara intresserad av.

Ett av de största problemen är egentligen ren semantik - vad vi faktiskt syftar på med ordet "medvetande" och "självmedvetande". En del filosofer försöker reda ut bland dessa begrepp så som David Rosenthal, Uriah Kriegel, William Lycan m.fl.

Du frågar hur du är uppbyggd eftersom "just du" upplever saker. Personligen tror jag att konceptet "just du" inte finns. Tänk dig så här; du har ett par lungor som andas åt dig utan att du behöver vara medveten om det, du har en mage som smälter maten utan att du behöver göra något medvetet, du har ett immunförsvar som håller kroppen i shack utan att du medvetet behöver göra något, du har en hjärna som tolkar dina synintryck utan att du behöver göra något medvetet. Det mesta i din kropp sker alltså utan att du har någon kontroll över detta. Vad har du då kontroll över? "Du" har viss kontroll över dina tankar en del av tiden. En stor del av tiden har du inte ens kontroll över dina egna tankar, tänk dig då du läser och tankarna glider iväg och du kommer på dig själv efter en stund att du inte alls läser längre, du tänker ju på något helt annat! Du har alltså inte ens full kontroll över dina egna tankar. Du kan styra din kropp till viss del, det är egentligen det enda du kan styra som kan påverka din omvärld. Dina tankar i sig själva kan inte påverka någonting, det är först när du styr din kropp genom att röra på dig eller producera tal som du har någon "kontroll" över huvud taget.

Nu till min poäng. Jag tror att den delen av "dig" som har kontroll i själva verket är något vi inbillar oss. Jag tror att detta bara är en mänsklig, partisk, illusion om att vi har kontroll över någonting över huvud taget. Likt det mest i din kropp är även dina tankar, rörelse, beslut och allt du associerar till att vara "du" är enligt mig i själva verket automatiska, deterministiska processer som du upplever dig ha kontroll över. Det finns ingen anledning att tro att människor inte följer deterministiska, beräkneliga lagar som allt annat observerbart i universum. (Om någon vill tillägga att kvantfysik minsann är stokastiskt så är dock inte våra teoretiska tolkningar stokastiska i någon grad. De kan å andra sidan vara probabilistiska, dock kan du ha ett deterministiskt system men endast en probabilistisk förståelse av systemet i fråga)
Citera
2017-01-10, 19:52
  #18
Medlem
Kate80s avatar
Astronomi och rymdfart --> Filosofi//Mod
Citera
2017-01-27, 07:22
  #19
Medlem
Findmucks avatar
Det brukar vara svårt att förklara för folk vad man menar med denna fråga men jag vet exakt vad du menar. Folk verkar missförstå det som att man undrar varför man upplever saker eller att man pratar om återfödelse. Men frågan är ju vad det är för mekanism som bestämmer vilken kropp man ska uppleva saker ifrån. Om jag (inte bokstavligen jag men det blir svårt att förklara annars) upplevde saker ifrån _Soldier_s kropp och han ifrån min kropp, då skulle det inte bli någon som helst skillnad i våran personlighet eller saker vi gör utan bara att jag upplever allting från h*ns perspektiv och tvärtom.

Här har du en bra artikel just ang det här - http://waitbutwhy.com/2014/12/what-makes-you-you.html.
Förhoppningsvis kommer det finnas teknik i framtiden som gör att man kan testa såna här saker.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback