Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-06, 23:24
  #1
Medlem
Har en luftbössa som det sitter en mynningsbroms på. Vad händer om jag drar en gaffa tejp runt den ändras kulbanan då eller sprängs pipan. Vore kul å veta innan jag testar
Citera
2017-01-06, 23:26
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Du menar att ditt luftgevär har ett pipskydd?
Täpp till det eller ta bort det, ingen skillnad sker förutom att du kan smutsa ner loppet!
Citera
2017-01-07, 03:09
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Du menar att ditt luftgevär har ett pipskydd?
Täpp till det eller ta bort det, ingen skillnad sker förutom att du kan smutsa ner loppet!

Tänkte kanske att tejpen blåser iväg eller så eller om det stör kulbanan. Jag vill ändå skydda gängorna på pipan. Och det ser bättre ut med den på än utan.
Citera
2017-01-07, 05:03
  #4
Medlem
scoremaxs avatar
Nej det händer ingenting.

Det är ett luftgevär vi pratar om, inte en Chey-tac..

Det låter mer som om du vill låta mynningsbromsen sitta kvar, och dra en tejp utanför för att omvandla den till en dämpare.

om inte, så kan du ju även köpa en
http://www.brownells.se/epages/Sveri...jectID=1294339

Pratar vi ett tävlingsluftgevär, eller du har ett annat högkvalitativt gevär, som en FX, och skjuter på hundra meter, ja, då märker du en skillnad i träffpunkt om du tar av den.
__________________
Senast redigerad av scoremax 2017-01-07 kl. 05:05.
Citera
2017-01-07, 06:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Nej det händer ingenting.

Det är ett luftgevär vi pratar om, inte en Chey-tac..

Det låter mer som om du vill låta mynningsbromsen sitta kvar, och dra en tejp utanför för att omvandla den till en dämpare.

om inte, så kan du ju även köpa en
http://www.brownells.se/epages/Sveri...jectID=1294339

Pratar vi ett tävlingsluftgevär, eller du har ett annat högkvalitativt gevär, som en FX, och skjuter på hundra meter, ja, då märker du en skillnad i träffpunkt om du tar av den.

Har en Hatsan AT44 S-9 Lothar Walther Long Edition 6,35mm

Tänkte se om det går att få till en liten dämpning på ljudet.
Citera
2017-01-07, 06:23
  #6
Medlem
scoremaxs avatar
vad är det för mynningsbroms på den?
Citera
2017-01-07, 11:41
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
vad är det för mynningsbroms på den?

Köpte en och skruvda på den för att göra pipan lite längre. Annars tar lufttuben i om man vill göra nå ljuddämpande.
Citera
2017-01-07, 15:11
  #8
Medlem
tzjs avatar
Jakt, fiske och vildmark --> Vapen och militär
/Moderator
Citera
2017-01-07, 15:35
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gunner357
Köpte en och skruvda på den för att göra pipan lite längre. Annars tar lufttuben i om man vill göra nå ljuddämpande

Bor i ett radhus område men har ganska stor baksida på huset där man kan panga lite men vill inte störa grannarna om man skulle blåsa på lite.
__________________
Senast redigerad av gunner357 2017-01-07 kl. 15:48.
Citera
2017-01-08, 16:32
  #10
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunner357
Köpte en och skruvda på den för att göra pipan lite längre. Annars tar lufttuben i om man vill göra nå ljuddämpande.
Det är en av få nackdelar med AT-44 , det är tätt mellan tub och pipa .
Finns ju som "Quiet Energy" men jag har inte sett någon QE med lång LW-pipa .

Vill du få ned ljudvolymen på en fullfarts PCP är det en riktig ljuddämpare som krävs .

Antingen en som bygger mycket framåt och då blir bössan rejält mycket längre eller så
skaffar du en 180cc tub och tillverkar en som bygger åt bägge håll från mynningen .

"Sök på google och du skall finna" ; som det står i skriften
Citera
2017-01-08, 20:53
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Det är en av få nackdelar med AT-44 , det är tätt mellan tub och pipa .
Finns ju som "Quiet Energy" men jag har inte sett någon QE med lång LW-pipa .

Vill du få ned ljudvolymen på en fullfarts PCP är det en riktig ljuddämpare som krävs .

Antingen en som bygger mycket framåt och då blir bössan rejält mycket längre eller så
skaffar du en 180cc tub och tillverkar en som bygger åt bägge håll från mynningen .

"Sök på google och du skall finna" ; som det står i skriften

En mindre tub låter inte kul men har hittat en adapter som jag kan skruva på pipan. Så valmöjligheterna har blivigt större.
Citera
2017-01-08, 23:12
  #12
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunner357
En mindre tub låter inte kul men har hittat en adapter som jag kan skruva på pipan. Så valmöjligheterna har blivigt större.
Ja , det finns "förlängare" att köpa för att få mer plats .

Det är dock inga som helst problem att göra en ljuddämpare som utan monterad förlängare passar din AT-44 rent tekniskt .
En svarv och lite aluminium är allt som krävs .

Problemet är att polisen inte är så positivt inställda till hemmagjorda ljuddämpare .
Vid eventuell husrannsakan ( om grannarna gnäller ) får du ställa in dig på en vistelse på statens egna all-inclusivehotell ett bra tag .
__________________
Senast redigerad av sealstryper 2017-01-08 kl. 23:13. Anledning: stavfel
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback