Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-06, 19:54
  #1
Medlem
Servals avatar
Har planer på att gå ifrån Mac, även att jag gillar OS X. Anledningen är helt enkelt att jag känner mig lite låst hårdvarumässigt.

Lite information:
*Spelar ej, utan används till (Film, lyssna på musik, fildelning, lite Ps.)
*Ej krav på bra ljudkort då jag använder usb-dac
*Lagring - 1 ssd för operativsystem, 2 mekaniska diskar för lagring 2 + 4 tb.
*Vill ha ett enkelt towerskåp. (Läs: inget neon, kromade reglage eller annat krimskrams.)
*Lagom med ram för mina behov. (Vill kunna ha två webbläsare öppna, ps, torrentklient, spotify igång.)
*Utgångar - Måste finnas möjlighet att köra två skärmar (en med utökat skrivbord) sen skärmdubblering av huvudskärmen till tv.

Bygga själv eller köpa färdig dator och komplettera spelar ingen roll.
Någon budget sätter jag inte heller, men vill givetvis inte betala för något jag inte har nytta av.
Citera
2017-01-06, 23:38
  #2
Medlem
annanmedlems avatar
Jaha?

...

Problemet är att macen inte rymmer de hårddiskar du vill ha eller?
Trådlös NAS eller så hade kanske fungerat?

Står ju inget om vad för processor du vill ha.

Men köp en i5 eller i7 eller AMD Ryzen när det släpps och 16 GB RAM och den lagring du vill ha då.

Vet inte vad du tycker om små lådor eller inte.

För lite utrymme i en sådan här? http://www.fractal-design.com/home/p.../define-mini-c
De har större..
Citera
2017-01-07, 00:09
  #3
Medlem
Servals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Jaha?

...

Problemet är att macen inte rymmer de hårddiskar du vill ha eller?
Trådlös NAS eller så hade kanske fungerat?

Står ju inget om vad för processor du vill ha.

Men köp en i5 eller i7 eller AMD Ryzen när det släpps och 16 GB RAM och den lagring du vill ha då.

Vet inte vad du tycker om små lådor eller inte.

För lite utrymme i en sådan här? http://www.fractal-design.com/home/p.../define-mini-c
De har större..

Jo jag har en NAS, den kommer senare få agera backup istället

Jag antar att en i5 räcker bra för mina behov. Vissa av komponenterna är lite svåra att välja. Det finns ju massor av olika moderkort och processorer, så det är inte helt enkelt att välja.

Det chassit ser helt okej ut.
Citera
2017-01-07, 11:18
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Serval
Jo jag har en NAS, den kommer senare få agera backup istället

Jag antar att en i5 räcker bra för mina behov. Vissa av komponenterna är lite svåra att välja. Det finns ju massor av olika moderkort och processorer, så det är inte helt enkelt att välja.

Det chassit ser helt okej ut.

Tänk på att du har delfine s också. Där har dom tagit bort alla hårddisk burar i fronten. Suttit dom på baksidan. 2 st ssd. 3 hdd ( kanske för snålt ) . Men väldigt stilren
Citera
2017-01-07, 14:15
  #5
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serval
Jo jag har en NAS, den kommer senare få agera backup istället

Jag antar att en i5 räcker bra för mina behov. Vissa av komponenterna är lite svåra att välja. Det finns ju massor av olika moderkort och processorer, så det är inte helt enkelt att välja.

Det chassit ser helt okej ut.
Nu har ju Kabylake introducerats.

Kabylakeprocessorerna har modellnamn som börjar på 7 och använder socket 1151.
Skylakeprocessorerna har modellnamn som börjar på 6 och de använder också socket 1151.

För Skylake hette chipseten H110 med två minnesplatser, PCI-express 2.0 för expansionskort bortom grafikkort och med lite färre USB-platser, B150 med fyra minnesplatser och PCI-express 3.0 och fler USB och Z170 för versionen som lät en överklocka en processor av K-modell.
Till Kabylake finns nya chipset, exempelvis Z270 där det har tillkommit stöd för Intel Optane SSDs som är någon ny minnesteknik eller hur det är.
(Haswell-, Haswell-E- och Broadwell-chipseten hette 80 och 90 och Skylake och Kabylake nu 100 och 200.)

På föregångaren socket 1150 kan man ha Broadwell och Haswellprocessorer, Broadwell fick en väldigt kort karriär dock, Broadwellmodellerna börjar på 5 och Haswell på 4.

i3 = två kärnor med hyper-threading.
i5 = fyra kärnor.
i7 = minst fyra kärnor med hyper-threading.
K = upplåst multipel för klockhastighet.

Skylakes K-modeller kommer inte med CPU-kylare så då måste man köpa en sådan också. Skylake kan använda både DDR3L och DDR4 medan Haswell kör DDR3. Jag antar att Kabylakes K-modeller kanske kommer utan kylare med.

i3 6100, i5 6500, i5 6600K, i7 6700K är några modeller.

Nya Kabylake < 200 kr mer.
Z270-moderkort verkar kosta en 600 kr mer än Z170 just nu.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback