Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-06, 16:39
  #1
Medlem
Hej,

jag vill sänka min cpu voltage eftersom datorn ofta blir varm utan större ansträngning. Jag gick in i bios men ser att alternativen för cpu voltage saknas? Vet någon hur man får fram de? De ska vanligtvis stå under voltage settings.

Bild på bios:

https://postimg.org/image/a7brwnibr/
Citera
2017-01-06, 18:42
  #2
Medlem
x12s avatar
Tämligen osäker på om H170 alls har sådana inställningar, men.. är det inte bättre att se över kylning/ventilation än att nergradera sin i7-6700K till i3-nivå eller lägre?

Går ju också ställa ner processorn via windows energisparalternativ om man tycker datorn känns vara alltför snabb och varm - Control Panel\All Control Panel Items\Power Options\Edit Plan Settings "Change advanced power settings" och där under "Processor power management" kan du ställa ner "Maximum processor state" från 100% till kanske 50% eller 25% och då är det ju lätt att ändra tillbaka om man plötsligt vill ha den prestanda man betalt ca.3500.- för.
Citera
2017-01-06, 19:22
  #3
Medlem
Som du säger så verkar det inte vara ett alternativ för detta moderkort.
Ja det är egentligen ingenting jag vill göra, men den är runt 50c när jag inte gör något, och upp till 85c när jag använder mer krävande program som Autodesk inventor (CAD liknande program).

Men tack för tipset, har ändrat energialternativen, får se om det hjälper
Citera
2017-01-07, 00:48
  #4
Medlem
Bra tips!
Kör med 95% istället nu, och bara den skillnaden drog ner temperatur med 15c.
Tack!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback