Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-06, 14:42
  #1
Medlem
Träffade i somras en snubbe på en festival som hade med sig ett litet instrument, ganska simpel grej som inte går att göra så mycket med, men jag fastnade ändå för ljudet i den.

Tyvärr vet jag inte vad detta instrument kallas, men just denna bestod av en oval träram på typ 15x25cm, som i sin tur hade ett skinn trätt ovanpå ena sidan. Ungefär som kroppen på en banjo alltså, fast oval. På detta skinn fanns sedan 10-12 böjda metallpinnar, som gav ifrån sig ljud när man tröck på dem, ungefär som små stämgafflar med så pass bra böjlighet att man spelar dem med fingrarna.

Svårt att beskriva detta på ett bättre sätt, någon som vet vad jag menar och isåfall vad det heter?
Citera
2017-01-06, 14:57
  #2
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker90
Träffade i somras en snubbe på en festival som hade med sig ett litet instrument, ganska simpel grej som inte går att göra så mycket med, men jag fastnade ändå för ljudet i den.

Tyvärr vet jag inte vad detta instrument kallas, men just denna bestod av en oval träram på typ 15x25cm, som i sin tur hade ett skinn trätt ovanpå ena sidan. Ungefär som kroppen på en banjo alltså, fast oval. På detta skinn fanns sedan 10-12 böjda metallpinnar, som gav ifrån sig ljud när man tröck på dem, ungefär som små stämgafflar med så pass bra böjlighet att man spelar dem med fingrarna.

Svårt att beskriva detta på ett bättre sätt, någon som vet vad jag menar och isåfall vad det heter?
https://www.youtube.com/watch?v=jxP95jcvw9Y
Citera
2017-01-06, 15:01
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
https://www.youtube.com/watch?v=jxP95jcvw9Y
Yes, där har vi den! Tackar och bockar! Cool variation med hålet också, minns inte att den jag såg hade en sådan. Blir att beställa en snarast!
Citera
2017-01-06, 17:24
  #4
Medlem
PiusXIIIs avatar
De har flera namn. De kan kallas tumpiano, kalimba eller m'bira.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback