Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-06, 18:30
  #13
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Nej.

Det var inte det som gjorde att han "bara" blev dömd för sexuellt utnyttjande av barn.


Det ligger väl i farans riktning att den äldre personen också varit ett barn, trots sin angivna ålder. Så låter det ju, litet omskrivet, i artikeln: "...bristande utveckling, erfarenhet och omdömesförmåga...".
Citera
2017-01-06, 18:50
  #14
Medlem
Problemet med "mognadsgrad" i sådana här fall är att rent mentalt sett så är väldigt många av de 17-25 åringar som kommit till Sverige på yngre tonårsnivå om ens det. Med andra ord så höjer man automatiskt en viss straffrihet för utlänningar från framförallt afrika, afganistan med flera år.

Jag tycker inte att det är att vara lika inför lagen och det är ett väldigt tråkigt resonemang i våldtäktsmål.
Citera
2017-01-06, 19:12
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det ligger väl i farans riktning att den äldre personen också varit ett barn, trots sin angivna ålder. Så låter det ju, litet omskrivet, i artikeln: "...bristande utveckling, erfarenhet och omdömesförmåga...".

Ja, men då vid diskussion om straffvärdet.

Citat:
En förmildrande omständighet att beakta vid bedömningen av straffvärdet är vidare att NN:s (mannens namn) handlande stått i samband med hans bristande utveckling, erfarenhet och omdömesförmåga.

Från artikeln och direkt citerad från domen.
Citera
2017-01-09, 17:59
  #16
Medlem
Hummm..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doodi
Fast vad du anser är totalt ointressant i det här fallet, även fast du har fel i så gott som allt du skriver. Jag kan också tycka att det i många fall är konstigt att kalla frivilligt sex för våldtäkt bara för att en av de deltagande personerna är under och den andra över byxmyndighetsgränsen, men det har som sagt inte ett jota med frågeställningen för tråden att göra.

Jag tycker inte att det är riktigt rätt att säga "att personen är så ung" när det handlar om en människa som till och med lämnat tonåren. Förövaren är i det här fallet 21, tjugo plus ett år gammal. Inte sexton. Offret är tolv år gammal, inte fjorton.

Vet vi att umgänget har skett "helt frivilligt"? Jag skulle gärna se domen, om inte FUP:en finns att tillgå. För allt vad vi vet så kan 21-åringen ha tjatat och/eller "groomat" henne under en tid, för att hon skulle få svårare att säga nej till sex.
På något sätt så har ju umgänget kommit fram till myndigheternas kännedom, och flickan har fått ett skadestånd, så någonstans har iallafall någon insett att det pågår någonting inte helt korrekt beteende mellan dessa parter.

Det här ett forum, i detta fallet för juridik, och du får faktiskt tåla att bli emotsagd.

Nej, det är tydligen inte bevisat att han tvingat sig till sex med henne. Du vill få det till detta, och det är de facto helt ointressant. Har du inte FUP, så får du skaffa dig den. Allt annat blir spekulation från din sida, och det ger jag mig inte in i.

Domen hade blivit annorlunda om mannen varit 40 år och straffet därmed hårdare. Den åldersskillnaden som ligger för handen är inte så stor ändå.

Som involverad i rättsväsendet är domen och påföljden ok enligt mig.
Citera
2017-01-09, 21:54
  #17
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat. Vi diskuterar juridik i Juridik. Ganska uppenbart för de av er som orkar tänka efter. Vad ni tycker i största allmänhet om gällande lagstiftning är en rättspolitisk fråga som ni kan avhandla i Politik - Inrikes eller vid något fikabord.

/Mod
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback