Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-15, 15:06
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pe4r
Finns det nått som utmärker Tyskland på nått sätt som kan
göra att jag intresserar mig för landet?

Ska nog försöka lära mig lite tyska en dag också.....
Inför ett besök.

Du kan redan så här långt innan lära dig mycket genom att läsa tyska nyheter, serietidningar, böcker m.m. Börja med att följa en stor dagstidning på nätet och lär dig läsa notiser och nyheter dagligen:
http://derstandard.at
En bra ordbok för att översätta till och från exv. engelska och tyska är http://dict.leo.org


*****

Eftersom du verkar vara inne på att besöka småstäder och hänförande landskap skulle jag rekommendera dig att åka till de södra delarna av landet (Moseldalen, Baden-Württemberg, Bayern, Thüringen, Sachsen). I var och en av dessa landsdelar finns det riktigt fina dalar och berg att vandra i och med vackra små städer mellan dalgångarna (Sächsische Schweiz, Moseldalens vingårdar och romerska ruiner i Trier, Bodensjön, Schwarzwald, Wartburgs slott ). Därtill är det inte som i Sverige att en by eller småstad saknar utbud av något annat än sunkiga matställen och övernattningar, tvärtom har varje by en rejäl krog med god mat och lokalt vin/öl att servera. Serveringar i någon form finns överallt och vingårdar och bryggerier släpper in alla med möjlighet till smakprover alldeles gratis. Gården bjuder och så får du möjlighet att köpa med dig ett par flaskor som du gillar. Det finns en helt annan tradition av lokalt kök så matutbudet varierar beroende på vilken del av landet du är i. Samma sak med öl och viner, dessa dryckesmarknader är ofta extremt lokala förutom vissa stora märken som går att köpa överallt. Strunt i de stora märkena och hittar du något du gillar så köp med dig ett par flaskor i närmaste butik. Anekdotiskt kan jag berätta att jag en gång såg ett tv-inslag om tyskar som bodde i gamla DDR men veckopendlade till södra Tyskland. Innan de åkte hemifrån på veckosluten köpte de alltid med sig ett par flak öl från det lokala hembryggeriet för det fanns inte att få tag på där de jobbade.


"Hotel" är oftast inget alternativ, leta istället upp efter en "Pension". Många av dessa pensionat kan erbjuda övernattningar till tämligen facila priser om man inte åker mitt i högsäsong (beror på om det är en sommar eller vinterort, men det brukar vara dyrare i juli-augusti och januari-mars om det är en vintersportort). Semestertiderna och skolornas sommarlov är uppdelade mellan olika bundesländer under somrarna, tumregeln är att norra Tyskland semestrar tidigare (midsommar-slutet av juli) medan Bayern och Baden-Württemberg längst i söder semestrar under hela augusti. Eftersom registreringsskyltarna på fordon är lokala lär man sig snabbt att se var bilägarna kommer ifrån (exv. HH = Hansestadt Hamburg, B = Berlin, S = Stuttgart osv).


Vad gäller campingar så finns ingen allemansrätt som i Sverige och många allmänna parkeringsplatser uppsöks gärna av skummare element nattetid. De campingar som finns är oftast rejält inhägnade. Det går såklart att sova i bilen ändå om man vill det men risken är högre för att man utsätts för omgivningens uppmärksamhet (återigen det bor fler människor där, så sannolikheten att någon ser dig och ringer polisen är större. Om de ens är så laglydigt inställda... polisen är uppdelad efter federalt snitt, det finns lokal-delstatlig-federal polis så det kan mycket väl hända att en uttråkad bypolis som inte har något annat ärende mitt i natten kommer och knackar på rutan 03.30 om någon neurotisk medborgare ringt in er som misstänkta och avkräver er grundliga förklaringar på vad ni gör där).
Citera
2017-02-13, 13:59
  #14
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFotsvett
Well, något som definitivt utmärker Berlin är dålig service.

Men det är en kulturell hotspot utan dess like.

Berlin är Berlin, på gott och ont något helt annat än Tyskland.

Tyskland har även stora kulturella skillnader mellan olika regioner. I Bayern blir du bortskämd av bullriga och gästvänliga, jordnära människor. I norra Tyskland är de lite mer reserverade. Och Berlin är, som sagt, Berlin.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2798956

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback