Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-17, 17:48
  #121
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
"Trostestet" och teodicé-problematiken är nära förknippade.

Citat:
Ursprungligen postat av HORJESUS
Vad blir ditt svar, när du drar teodice å får trostestet
uppkört i ansiktet som svar ?

Att trostestet är ett sätt att flytta målstolparna i teodicé-problemet utan att ge ett tydligare svar på det.
Citera
2017-09-17, 20:24
  #122
Medlem
HORJESUSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Att trostestet är ett sätt att flytta målstolparna i teodicé-problemet utan att ge ett tydligare svar på det.

Ok, samma här.
Citera
2017-10-11, 20:12
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13L0WJ013
Djävulen är Guds antagonist.

Med andra ord så ger djävulen gud fingret och tycker att gud kan köra upp sina regler där solen inte skiner.

Ok. Om JAG bryter mot guds regler så ska jag straffas med att hamna i helvetet med djävulen och djävulen kommer straffa mig för att JAG har brutit mot guds regler.


Fantasifoster..

Tankevurpa så det stänker om det!

OM det finns en gud så förtjänar han/hon att brinna i helvetet då gud är en riktigt sadistisk jävel som känner ingen skam och djävulen kommer ju givetvis att straffa gud något så in i helvete.


Straffa mig? Äh lägg av! Djävulen diggar ju mig, varför skulle djävulen straffa mig för att även jag ger gud fingret?

edit: Tilläg, mina barn är inte döpta och kommer enligt bibeln brinna i all evighet oavsett vad dom gör med sina liv. Lite stänk av vatten på pannan förhindrar detta. Störtlöjligt.


Diskutera

Hej! Kristen här! Ville bara säga att Bibeln lär inte om ett helvete, egentligen. Ordet helvete finns inte Bibeln.
Citera
2017-12-08, 16:52
  #124
Medlem
Tubbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sara.N
Nej det är människorna som gett djävulen makt genom att låta sig vilseledas. Gud har försökt förhindra det genom att ge människor vägledning att vandra den rätta vägen.

Jag vill inte missförstå dig här, men menar du att Gud inte hade kunnat utsläcka djävulens existens ifall han hade velat?
Citera
2017-12-08, 20:36
  #125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Jag vill inte missförstå dig här, men menar du att Gud inte hade kunnat utsläcka djävulens existens ifall han hade velat?
Det hade Gud kunnat göra, men han gjorde inte det för att stridsfrågan mellan Gud och satan skulle avgöras en gång för alla. Satan hade ju ifrågasatt Guds auktoritet och rätt att bestämma över oss, t ex att Adam och Eva inte skulle äta frukten av kunskapsträdet. Han kunde inte ta bort människorna eftersom han hade gett de befallningen att föröka sig och uppfylla jorden. Innan det har skett kan han inte ta bort människorna från jorden. Eftersom Adam och Eva kände till allt detta, och troligtvis även andra (ande)varelser, så kunde Gud inte sopa det under mattan genom att ta bort EN individ, nämligen satan, som var den som hade ljugit. De som vinner livet efter den här maktstriden är lojala mot Gud, för de vet vilka konsekvenserna blir för den som inte är det.
Citera
2017-12-08, 21:25
  #126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Ja, livet är orättvist. Vad trodde du? Att Gud skulle ställa portarna på vid gavel och acceptera gudsförnekare? Det blir gehenna för dig, trist nog.

Vad skulle du säga om en dåre knackade på hemma hos dig, förklarade att du inte existerar och sedan krävde att du skulle ge honom evigt liv, bostad, frid i sinnet och så vidare? Du skulle nog säga nej, eller hur? Däremot skickade Gud sin ende son som fick lida för dina synder. Allt du behöver göra för att bli mottagen i himmelriket är att öppna ditt hjärta för Jesus så går allt bra. Annars är du inte välkommen in till saligheten. Jag förstår att det känns jobbigt att inte få komma in överallt, men så är det.

Skillnaden är ju att JAG existerar. Finns fortfarande inga hållbara bevis för Gud.
Citera
2017-12-08, 22:03
  #127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det hade Gud kunnat göra, men han gjorde inte det för att stridsfrågan mellan Gud och satan skulle avgöras en gång för alla. Satan hade ju ifrågasatt Guds auktoritet och rätt att bestämma över oss, t ex att Adam och Eva inte skulle äta frukten av kunskapsträdet. Han kunde inte ta bort människorna eftersom han hade gett de befallningen att föröka sig och uppfylla jorden. Innan det har skett kan han inte ta bort människorna från jorden. Eftersom Adam och Eva kände till allt detta, och troligtvis även andra (ande)varelser, så kunde Gud inte sopa det under mattan genom att ta bort EN individ, nämligen satan, som var den som hade ljugit. De som vinner livet efter den här maktstriden är lojala mot Gud, för de vet vilka konsekvenserna blir för den som inte är det.
Men Gud är ju Allvetande,så han visste att allt detta skulle hända,Så Varför gjorde GUD det?
Citera
2017-12-08, 22:06
  #128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIEGLOCKE
Men Gud är ju Allvetande,så han visste att allt detta skulle hända,Så Varför gjorde GUD det?
Det beror på att ingen hade ifrågasatt Guds auktoritet innan satan gjorde det, så det fanns ingen anledning för Gud att ta reda på vad satan skulle hitta på, så Gud tog inte reda på hur framtiden skulle bli. Gud gav oss fri vilja, han skapade inte ett övervakningssamhälle.
Citera
2017-12-08, 22:19
  #129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det beror på att ingen hade ifrågasatt Guds auktoritet innan satan gjorde det, så det fanns ingen anledning för Gud att ta reda på vad satan skulle hitta på, så Gud tog inte reda på hur framtiden skulle bli. Gud gav oss fri vilja, han skapade inte ett övervakningssamhälle.
Om Gud var allvetande så behövde han inte ta reda på vad Satan skulle hitta på. För Gud visste redan. Annars vore han inte allvetande.
Citera
2017-12-08, 22:37
  #130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det beror på att ingen hade ifrågasatt Guds auktoritet innan satan gjorde det, så det fanns ingen anledning för Gud att ta reda på vad satan skulle hitta på, så Gud tog inte reda på hur framtiden skulle bli. Gud gav oss fri vilja, han skapade inte ett övervakningssamhälle.

Står det i Bibeln?..eller är det fria fantasier?
Citera
2017-12-08, 22:39
  #131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Om Gud var allvetande så behövde han inte ta reda på vad Satan skulle hitta på. För Gud visste redan. Annars vore han inte allvetande.
Gud är allvetande för han vet hur allting är skapat. Men ingen vet hur framtiden blir om man inte tar reda på det. Och endast Gud har den förmågan. Framtiden har många variabler eftersom vi är så många med fri vilja. Jag tror att Gud visste vad satan hade för sinnelag, att han var ond, men att Gud lät domen komma steg för steg, så att satan och de som föjde honom fick möjlighet att omvända sig, vilket de aldrig gjorde. Det är ju så Gud gör med oss, och satan och hans anhang kastades inte ut ur himlen innan de hade haft gott om tid att ändra uppfattning och omvända sig. Så Guds fördragsamhet handlar om rättvisa, inte så mycket om allvetande.
Citera
2017-12-08, 22:40
  #132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIEGLOCKE
Står det i Bibeln?..eller är det fria fantasier?
Med facit i hand så vet vi vad som har hänt och varför.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback