Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-06, 08:12
  #1
Medlem
Så det var inte mitt grafikkort som spökade, utan det var PSU som gett upp. Blir att skaffa ny.

Vad kan rekommenderas?

Processor: i5 4460
Minne: Crucial Ballistix Sport 8 GB (2x4GB)
Grafikkort: Sapphire R9 280X
HDD: WD Blue 1TB
Moderkort: Asus Z87-A
Citera
2017-01-06, 16:21
  #2
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mssaa
Vad kan rekommenderas?
Evga g2 eller g3-serie ligger riktigt bra till i pris och det är i första hand den jag kan rekommendera, men du kan även titta på seasonics "platinum" och "x"-serie om priset inte spelar nån större roll. Evga's gs, gq och ps-serie har fått goda omdömen också, liksom seasonics "s12" och "g"-serien, men det är huvudsakligen evga's g2 jag råder till.

550w räcker gott&väl till alla normala datorer. Finns ingen anledning att gå högre än så, annat än det gäller datorer med de mest strömkrävande korten, typ 980ti eller amd's 290-390 kort, där kan det vara vettigt med 650w.
Citera
2017-01-06, 16:38
  #3
Medlem
Fullfittans avatar
Kör du datorn ofta och väldigt hårt så är Evga G2/G3, Seasonic G, Cooler Master V alla bra. Packade med japanska kondensatorer och kvalitetskomponenter.

Annars är Corsair CX-serien ett bra alternativ om du vill spara pengar. Inte lika "stabil" som de andra men tillräckligt bra komponenter och tillräckligt stabil för de allra flesta.
Citera
2017-01-06, 17:34
  #4
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullfittan
Corsair CX-serien ett bra alternativ
Cx-serien är en katastrof. Corsairs nätagg har dött så flitigt på senaste tiden att jag inte vågar rekommendera en enda av deras serier, undantaget den dyra AX.

Här är ett bra ställe att börja på om man ska leta nätagg http://www.tomshardware.co.uk/forum/...tier-list.html

Dom är lite "snälla" i sin beskrivning av tier. Försök hålla så hög tier som möjligt, helst 1, men även 2 kan vara godkänd, 3 är mediokra, 4 är direkt sopor och -HÄR- hittar man corsairs cx-serie. Tier 5 är så usla att de flesta återförsäljare inte ens vågar ha dem i sitt sortiment.

Jag invänder mot vissa placeringar i listan, men i stora drag är den bra som utgångspunkt och de saker jag inte tycker är korrekta gäller mestadels nätagg som inte ens säljs i sverige längre, åtminstone inte av de stora aktörerna.
Citera
2017-01-06, 17:54
  #5
Medlem
Fullfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Cx-serien är en katastrof. Corsairs nätagg har dött så flitigt på senaste tiden att jag inte vågar rekommendera en enda av deras serier, undantaget den dyra AX.
Jag vet flera som har dessa utan några som helst problem. Men CX-serien är att det är ett budget-bygge för "normal"-gamers och andra som inte hårdkör sina burkar.
Kör man skiten ur dem så får i princip alla nätagg i samma prisklass problem, och det är alltför många som köper Corsair-prylar i tron om att det är "entusiast"-grejer bara utifrån namnet.
Citera
2017-01-06, 18:09
  #6
Medlem
jag använder ett Corsair cx 430 det är nu ca 6 år gammal, men jag spelar inte

Med vänlig hälsning
t
Citera
2017-01-06, 18:21
  #7
Medlem
x12s avatar
Man behöver inte maxlasta dem för att de ska haverera, dom dör ändå. Precis som ts tidigare 750w nätagg som f.ö listas en tier högre, i en dator som bara behöver 350-380w som allra mest. Det är inte belastningen eller entusiasmen det hänger på, det är kvalitén (eller snarare brist på denna) som gör att de här billiga nätaggen med uselt kina-innehåll dör unga.

Istället för att köpa ett skit-agg för 650-700.- och som går sönder efter 2 månader - 2 år, lägg på 300.- och skaffa ett med 7 års garanti. Det måtte väl ändå vara MER ekonomiskt att betala 1000.- en gång på 7 eller flera år än att betala nästan lika mycket ett flertal gånger under samma tid för att byta havererade nätagg. Förvisso har även skräpet 2 års garanti, men man ska uthärda bekymren och tycka det är kul att byta nätagg också.

Citat:
cx 430 det är nu ca 6 år gammal, men jag spelar inte
Dom bytte till en sämre leverantör för några år sedan, så hur den här serien var före 2013-2014 därnånstans, det går inte rätta sig efter numera.
Citera
2017-01-09, 04:06
  #8
Medlem
Blev en EVGA 650GQ.

550W hade troligtvis varit tillräckligt, men tydligen rekommenderas 650W för 280X så varför snåla på den där extra hundralappen.

Datorn fungerar också hur fint som helst, spelat hela helgen. Känns extra skönt att kunna vara säker på att det verkligen var PSUn som spökade.

Cooler Master G750M kan inte rekommenderas. Höll i två år och Cooler Master svarar inte på mail angående deras garanti på 5 år. Ska jag ta garantin genom affären jag köpte den ifrån så ska det skickas fram och tillbaka över halva jordklotet eftersom jag har flyttat. Tänker inte vara utan PSU så länge så bara att köpa en ny.

Hoppas EVGA är bättre i både kvalite och kundservice.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback