Citat:
Ursprungligen postat av
Happily
Intressant tanke du har där. Jag håller med om att det redan finns många barn som behöver en förälder, och jag drömmer om att vi ska få vara stödfamilj till sådana barn, eller kanske till och med adoptera, i framtiden. Men det känns som att det vore bra att ha erfarenhet först av ett eget barn innan vi ska vara stödet åt ett barn som antagligen redan haft det väldigt tufft. Och adoptera kommer inte vara ett alternativ på många år eftersom man inte ens får ställa sig i kö för adoption förrän man är 25, och sedan är det i regel två till fyra års väntetid... Men som sagt, i framtiden vill jag verkligen ta hand om andra än endast mina "egna" barn.
Dock håller jag inte med om att det endast är en föreställning med att det skulle finnas en särskild längtan efter att få bära barnet själv, ifall det var så du menade. För även om man självklart kan älska barn lika mycket oavsett om de är ens egna kött och blod eller ej, så är själva upplevelsen att vara gravid, och allt som har med det att göra, samt att få kunna se likheter och olikheter i sin avkomma, något jag ogärna går miste om i livet. Så ja, det är av egoistiska anledningar, men det är inte desto mindre verkligt och starkt känslosamt för det. Så resonerar jag

Önskar dock verkligen att fler övervägde adoption och dylikt.
Att dra erfarenheter från ett barn (vare sig utsatt eller ej) innan man själv skaffar ett ser jag som rangordning. Ett sådant scenario kanske tom får dig att ändra tankar angående ett eget barn.
Vare sig graviditet är något så himmelskt som många gånger får höra, vet jag ej.
Samtidigt är liknelser mellan dig och ditt barn endast likheter såsom mellan näsa och näsa, munform och munform, möjligtvis ögonfärg, etc. Personliga liknelser är något som inte går i arv.
Låt oss säga att ni skaffade ett barn tillsammans, ert egna barn. Hur skulle du reagera ifall att BB ringde upp er tio år senare och beklagade sig över det faktum att man av misstag gav er ett annat barn, inte ert biologiska. Skulle du byta ut barnet som du uppfostrat, älskat och tagit hand om i dessa tio år mot det biologiska?
Adoption är reglerat utifrån alla möjliga regler och bestämmelser, som du antagligen är mer medveten om än vad jag är. Hur kommer det sig att vid adoptering vill man ha all möjlig information angående den potentiella föräldern, samtidigt som random tonårspar har fritt fram till att passera utan dessa prövningar?
I liknande tankar, hur kommer det sig att man är tvungen att gå i flera års utbildningar för de flesta yrken, men för att få bli förälder krävs det ingen utbildning alls?