Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-05, 23:04
  #1
Medlem
Vilka erfarenheter har ni av ryssar? Vad tycker ni om ryssar?

Den enda erfarenheten jag har av dom är när man hamnar i samma lag som dom i olika onlinespel. Då är dom förjävliga. Alla bara skriker "cyka blyat" och "noob". Har inte mött någon trevlig ryss.
2017-01-05, 23:09
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Vilka erfarenheter har ni av ryssar? Vad tycker ni om ryssar?

Den enda erfarenheten jag har av dom är när man hamnar i samma lag som dom i olika onlinespel. Då är dom förjävliga. Alla bara skriker "cyka blyat" och "noob". Har inte mött någon trevlig ryss.

Ganska litet och selektivt urval att en dra en slutsats av för en hel befolkning.

De ryssar jag har träffat har för mesta dels varit väldigt trevliga, särskilt kvinnorna. En del män kan vara lite för mycket macho och därmed ha lite för lite vett innanför skallen för min smak. Ryssland har som bekant inte kommit lika långt i jämställdhetsutvecklingen som Sverige.

Egentligen är i stort sett majoriteten av alla människor jag träffat från alla befolkningsgrupper trevliga. Jag tror att bemötandet styrs av hur man själv beter sig till viss del. Men, ja, vid onlinespel visar inte människor sin bästa sida.
2017-01-05, 23:13
  #3
Medlem
Håller med har nog inte träffat något otrevligt folkslag men när man lirar online spel finns det ju en tendens att bli lite upphetsande
2017-01-05, 23:18
  #4
Medlem
Ryggradsluss avatar
Jag tycker potentiellt om alla människor och är beredd att ge dem en chans oavsett utseende eller nationalitet förutom dansken då förstås där är alla broar brända
2017-01-05, 23:24
  #5
Medlem
Mia-Rovys avatar
Jag har en extremt dålig erfarenhet av ryssar.

För många år sedan var grannfamiljen ryssar. Pappan var en alkoholist. En dag så slet mamman upp fönstret och skrek ut till grannskapet "Hjälp! Han slår ihjäl mig!".

Polisen kom sedan mycket snabbt, och en mobb bestående av grannskapet hade samlats utanför dörren, redo att ta hand om pappan. Ungefär samtidigt kom polisen.

Pappan sluddrade då fram något i stil med "Ni är inga män. Det är såhär vi gör i Ryssland", med barnen (ca 7-10 år) och den blodiga mamman livrädda i bakgrunden. Detta var någon gång i slutet på 90-talet, och jag minns det än idag tydligt. Resten av familjen därefter bodde kvar, men jag såg honom aldrig mer efter det.

Ja, han var en riktig jävla stereotypryss. Och politiken (Sovjet + Putin) har inte precis förhindrat den bilden.


Jag har också haft vänner som besökt Ryssland, där de blev mycket dåligt bemötta. Jag har alltså de värsta möjliga tänkbara erfarenheterna av ryssar. Jag kan inte komma på en enda gång då jag haft en positiv erfarenhet i samband med ryssar. Jag har fan bättre (personliga) erfarenheter av muslimer.

Det är av mina erfarenheter ett mycket nedgånget, korrupt, miserabelt land med en mycket aggressiv och antiintellektuell kultur.
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2017-01-05 kl. 23:57.
2017-01-05, 23:25
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xzwqxzwq
Ganska litet och selektivt urval att en dra en slutsats av för en hel befolkning.

De ryssar jag har träffat har för mesta dels varit väldigt trevliga, särskilt kvinnorna. En del män kan vara lite för mycket macho och därmed ha lite för lite vett innanför skallen för min smak. Ryssland har som bekant inte kommit lika långt i jämställdhetsutvecklingen som Sverige.

Egentligen är i stort sett majoriteten av alla människor jag träffat från alla befolkningsgrupper trevliga. Jag tror att bemötandet styrs av hur man själv beter sig till viss del. Men, ja, vid onlinespel visar inte människor sin bästa sida.
Men det är ju den lilla erfarenhet jag har. Det var ju det vi skulle diskutera ju?
2017-01-05, 23:32
  #7
Medlem
kobents avatar
Ryssar är ett bra folk som genom århundraden av hårda och fattiga tider formats till ett hårt folk.

Det tråkiga är att ryssarna styrs av en diktator vid namn Putin som kontrollerar 100% av all media i landet, detta påverkar såklart de flesta att tycka på ett speciellt sätt.

Flashback i Ryssland vore en mardröm för deras ledning, de kontrollerar sitt internet till 100%. Har du över 3000 följare på instagram så behöver du tillstånd från staten

Stor fattigdom och arbetslöshet samt utbredd alkoholism.

För att kontrollera ett folkslag där många lever i misär måste man skapa stort förtroende för den enfaldiga ledaren.

De som har pengar skickar sina barn utomlands, av ovanstående anledning.

Gick lite offtopic kanske men sensmoralen är att alla folkslag är bra däremot är ledaren för folket oftast mindre bra..
2017-01-05, 23:35
  #8
Medlem
cacas avatar
Ok och gästvänliga!

Bekymmer att de alltid ska bjuda på vodka och i dricksglas vilket inte riktigt fungerar om man är där i affärer eller andra ärenden och ska göra massa besök på få dagar.
Finns dock ursäkt som de godtar som att man kan inte dricka längre pga sjukdom eller att frun har ställt ultimatum då de gäller spriten, detta accepterar de.
Så ok folk!

(Man känner inte ett folk genom spelat tv spel med nån 13 åring över nätet!)
2017-01-05, 23:40
  #9
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Ryssar och andra öststatare är extremt dåliga på att bygga saker. För mig är det ett mysterium hur deras ingenjörskonst kunde vara så utvecklad under sovjettiden, och till viss del fortfarande är. Man kan nästan tro att det pågår någon hemlig export av det sämsta virket.
2017-01-05, 23:40
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Ok och gästvänliga!

Bekymmer att de alltid ska bjuda på vodka och i dricksglas vilket inte riktigt fungerar om man är där i affärer eller andra ärenden och ska göra massa besök på få dagar.
Finns dock ursäkt som de godtar som att man kan inte dricka längre pga sjukdom eller att frun har ställt ultimatum då de gäller spriten, detta accepterar de.
Så ok folk!

(Man känner inte ett folk genom spelat tv spel med nån 13 åring över nätet!)
Ja bara nämnde den lilla erfarenhet jag hade. Det var det ämnet handlade om
2017-01-05, 23:47
  #11
Medlem
Merwinnas avatar
Mina erfarenheter spretar så mycket att jag inte har någon enhetlig bild. Det finns mycket negativt i Ryssland, t.ex. stor alkoholkonsumtion/alkoholism, även hos kvinnor vilket tyvärr orsakar ett stort antal FAS-skadade barn. Det finns mycket fattigdom kvar sedan kommunisttiden, p.g.a. de fortfarande inte har full marknadsekonomi, det finns fortfarande kvar tungrodd administration o.s.v.. En tråkig bieffekt av att de sluppit kommunismen är tyvärr att klyftorna mellan rika och fattiga nu har blivit VÄLDIGT stora, då de inte har täckt upp med en vettig - och lagom - fördelningspolitik efter nordeuropeisk modell.

Vidare tänker jag på rysshoror, ryssmaffia, politruker... De ryska kvinnor jag har träffat har tyvärr varit otrevliga hela bunten, och liksom levt upp till (olika) stereotyper (antingen den lyxigt men smaklöst utstyrda rysshoran eller den manhaftiga och aggressiva politruken).

...men parallellt med detta känner jag ett annat Ryssland: de stora författarnas, arkitekternas, kompositörernas och de ryskortodoxa teologernas Ryssland... När jag hör "Eugen Onegin" framföras på originalspråket t.ex., så tycker jag att det ryska språket låter väldigt vackert, och att det förmedlar ett stort vemod... Det finns även mycket fina folkdanser, folksånger, folkdräkter... och mycket goda maträtter.
2017-01-06, 00:04
  #12
Medlem
Ryssar beter sig på turistorter ofta lite som kineser. Inte så trevliga och håller sig mest till sina egna. Unga kvinnor är ofta ganska smala och kan uppföra sig civiliserat, men tanterna är mer som tjocka kinesiskor.
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback