Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-05, 23:02
  #13
Medlem
Om man vill få mer huvudbry över hur de olika traditionerna förhåller sig till varandra (sedan man tänkt att: alla som mediterar väldigt mycket når nog ungefär samma slutsatser) och vill jämföra theravada- med mahayanabuddhism (vilket man ju vill, nyfiken som man är), så kan man läsa den här artikeln av bhikkhu Bodhi: Dhamma and Non-duality

Man tänker sig ju att var och en som nått tillräckligt långt för att inse att koncept och språk bara är en funktion i medvetandet och ingen bärare av intrinsikal sanning skulle hålla med andra meditationsutövare sedan man lämnat det filosofiska bagaget från respektive tradition därhän, men, nej, här är ju närmast förd polemik från theravadahåll, i samma tonfall som vilken tankefixerad, västerländsk filosof som helst! Slutsatsen vi drar är att om man vill söka sig till "njutning ur ett buddhistiskt perspektiv" så är theravadaskolan den inriktning som erbjuder hård disciplin, förhärdande och slutligen utslockning av tillblivelsen av kamma, medan man i mahayana och zen tycks kunna återfinna Buddhanatur och hur meditationsutövaren når sällhet och ett tillstånd av universell kärlek bortom varje anspråk på personlig eller avskild identitet (mer i stil med det vi traditionellt tänker oss vara njutbart).
Citera
2017-01-05, 23:51
  #14
Medlem
En sak är säker,
Njutningen ligger inom oss
Om det inte är kärlek,
Vad är det då?
En dröm om oss
Med hat och allt
fallande apart
från vad vi tror vi
är från vad vi tror vi är
__________________
Senast redigerad av ivanivan 2017-01-06 kl. 00:01.
Citera
2017-01-06, 02:21
  #15
Medlem
Den intresserade kan läsa på om de olika jhana som är beskrivna inom theravadalitteraturen (Palikanonen) och som kan uppfattas som klart njutbara tillstånd, särskilt de första stegen, men där man kanske måste uppleva dessa gradvis personligen för att inse hur det är mer önskvärt att släppa taget om t.o.m. subtila (men kraftfulla) former av meditativt välbehag för att komma vidare i sin spirituella utveckling. Den som är fäst vid mer uppenbar hedonism saknar förmodligen tillräckligt med (vad som i sammanhanget skulle kallas) insikt och visdom för att uppskatta möjligheten att nå "the highest ease".


http://www.accesstoinsight.org/ptf/d...dhi/jhana.html

Se även:


http://www.accesstoinsight.org/lib/a...el351.html#ch2

---

EDIT: Se även:

Anybody who ever gets into a jhana will never forget it for the rest of their life.
__________________
Senast redigerad av Frigjord 2017-01-06 kl. 02:40.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback