Citat:
Ursprungligen postat av
viktigtinlagg
Du säger själv att buddhismen är väldigt nykter och så uppfattar jag det med. Men frågan är då om nykterhet är eftersträvansvärd? Som jag ser det är verklighetsflykt en viktig del av livet. Möjligheten att leka att det kan vara på något annat vis är väldigt givande. Och det går väl emot nykterheten?
Ja alltså zen är, i många av sina former, kanske den mest "vilda" formen av buddhism, enligt hur jag har uppfattat saken - och de mer ortodoxa utövarna av andra traditioner kanske t.o.m. skulle vilja särskilja zen helt och hållet från annan buddhism. En viss risk med det nästan uteslutande fokuset på
zazen är att utövarna inte utvecklar moralisk disciplin och därför blir arroganta och allmänt jobbiga; och att gå runt med en högfärdig spirituell identitet är ju den sista fällan man vill hamna i! Då kommer man aldrig någon vart.
Jag tror inte att zen skulle vara sämre än verklighetsflykt, för den som är orolig över att det skulle vara mer roligt eller givande med andra sysslor. Om jag minns korrekt så står det i den tämligen kända boken
Zens tre pelare av Roshi P Kapleau om hur det tog nästan tio år för honom själv eller någon annan i boken (jag minns inte vilket, det var ett tag sedan jag läste den) att lugna ned sig efter sin
satori och att han under den tiden alltså var lite sådär genant upprymd över vilket tillstånd medvetandet nu befann sig i. För den utövare som når dessa stadier i meditationen kan man ju tänka sig att nykterheten krävs för att förankra oss i det vardagliga livet, snarare än för att vi ska eftersträva att vara tråkiga.
För att beskriva meditationsprocessen använder man sig inom zen bl.a. av de tio oxherdebilderna där man i det sista stadiet når insikten att "det ultimata är det vanliga" och liknande saker som man kan förvänta sig att en visdomens förkunnare skulle uttrycka:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ten_Bulls
Överlag ger ju detta en helt annan känsla än vad t.ex. theravadatraditionen gör. Huruvida det är bra eller dåligt får nog var och en av oss avgöra för sig själv (tills dess att vi mediterat tillräckligt mycket för att kunna gå bortom gillanden och ogillanden).