Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-09, 10:37
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enondgris
Jag förstår inte detta riktigt, någon som har en teori?

Hur skall (S) bilda regering? De har röstboskap i (V) och sedan har de sina egna mandat. Jag tror att (S) tänker sig ett (V) på mellan 5-10% ungefär och sedan har de gett upp att få mer än 35% kanske. Det betyder att de aldrig kan bilda regering utan att få med (MP).

Ifall (MP) blir vågmästare i mitten kan de spela ut blocken mot varandra. Då sitter inte (S) i förarsätet alls. Bättre då att bilda regering med (MP) (som (S) dominerar) och låta antigen (L) eller (C) spela vågmästarrollen. Helst ifall man kan förhandla med båda och spela ut dem mot varandra.
Citera
2017-01-09, 15:20
  #14
Medlem
XenaSupportGroups avatar
MP har visat sig vara 100 % viljelösa i regeringen och driver inte någon av sina egna frågor numera.

Att ta in dom i regeringen som en skock får är nog det smartaste SAP-ledningen gjort på många år.
Citera
2017-01-09, 16:31
  #15
Medlem
Löfven behöver både en fiende och en syndabock. (mp) är en utomordentlig syndabock för att de inte har fått igenom så mycket vänsterpolitik som de önskade och (s) tar gärna hand om de rösterna. (mp) har fått vika ner sig i fråga efter fråga i takt med att visionerna mötte verkligheten.

Fienden har av lång tradition hetat (m). Att de politiska skillnaderna mellan (s) och (m) är mindre än mellan (s) och (c) numera är inte riktigt relevant eftersom det finns så många inom vänsterblocket som är fast i sin övertygelse om (m) som klassfienden. Att börja samarbeta med dem vore riskabelt sett ur ett röstmaximeringsperspektiv och sett ur perspektivet av Löfvens viktigaste jobb, långt viktigare än statsministeruppdraget, nämligen att hålla ihop Partiet.

Rent sakpolitiskt skulle (s) nog ha en betydligt lättare sits om de regerade själva och ibland kunde göra upp med Alliansen och ibland med vänsterblocket med passivt stöd av (sd). Jag tror dock att andra faktorer väger tyngre, enligt ovan.
Citera
2017-01-10, 10:39
  #16
Medlem
XenaSupportGroups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentat57
Löfven behöver både en fiende och en syndabock. (mp) är en utomordentlig syndabock för att de inte har fått igenom så mycket vänsterpolitik som de önskade och (s) tar gärna hand om de rösterna. (mp) har fått vika ner sig i fråga efter fråga i takt med att visionerna mötte verkligheten.

Fienden har av lång tradition hetat (m). Att de politiska skillnaderna mellan (s) och (m) är mindre än mellan (s) och (c) numera är inte riktigt relevant eftersom det finns så många inom vänsterblocket som är fast i sin övertygelse om (m) som klassfienden. Att börja samarbeta med dem vore riskabelt sett ur ett röstmaximeringsperspektiv och sett ur perspektivet av Löfvens viktigaste jobb, långt viktigare än statsministeruppdraget, nämligen att hålla ihop Partiet.

Rent sakpolitiskt skulle (s) nog ha en betydligt lättare sits om de regerade själva och ibland kunde göra upp med Alliansen och ibland med vänsterblocket med passivt stöd av (sd). Jag tror dock att andra faktorer väger tyngre, enligt ovan.

En fortsättning på vad jag skrev. MP har ingen egen vilja längre, skönt för SAP att kunna ge dem skulden - så SAP tappar inte (trots ett idiotiskt styre), det gör MP istället.

Smart av SAP:s ledning med andra ord (inte Löfven per se, han har inget att säga till om).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback