• 27 792 online
  • 1 129 265 medlemmar
  • 58 583 346 inlägg
2017-01-05, 13:53
Medlem
4thtimearounds avatar
Hej,

Har lite funderingar. Är väldigt dålig när det kommer till dator-specs.

Det är så att min Macbook Pro 15” från late 2011 har gått sönder (tappade i vatten, sjukt klantigt) och jag behöver därför köpa en ny dator.

Har lite dåligt med pengar just nu och tar därför det billigare alternativet och skaffar en 13” denna gång.

Men hur mycket bättre är egentligen en Macbook Pro 2015 13” jämfört med min gamla dator?

Jag funderar på att köpa denna:

http://www.siba.se/dator/barbara-dat...839ks-a-120332

Min gamla dator:

https://support.apple.com/kb/sp644?locale=sv_SE (sen la jag till 4gb minne extra)

Är det nästan ett nedköp om jag köper 13”? Eller är den bättre?

Hjälp skulle uppskattas sjukt mycket!
Citera
2017-01-05, 13:57
Medlem
lyktstolpes avatar
Ska du bara surfa och arbeta i? Isf spelar det väl ingen större roll.

Storleken är bara en vanesak.
Citera
2017-01-05, 14:02
Medlem
4thtimearounds avatar
Nej, både Photoshop och Avid/Premiere kommer användas en del. Storleken på skärmen vänjer jag mig vid.

Det är mer hur mycket snabbare/långsammare den är som jag funderar över
Citera
2017-01-05, 14:14
Medlem
Du kommer inte märka någon större skillnad.
Citera
2017-01-05, 14:17
Medlem
4thtimearounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Du kommer inte märka någon större skillnad.

Tack för svar! Men om jag märker skillnad är det åt det bättre hållet? Eller är den på gränsen till att vara sämre?
Citera
2017-01-05, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4thtimearound
Tack för svar! Men om jag märker skillnad är det åt det bättre hållet? Eller är den på gränsen till att vara sämre?

Jag bytte min Mac bok PRO i7 av typ 2011 till en Mac bok air i5 2014. Jag pysslar mycket med Photoshop och upplever ingen nämnvärd skillnad i hastighet. Jag tror inte du kommer märka skillnad i något håll.
Citera
2017-01-05, 15:03
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4thtimearound
Hej,

Har lite funderingar. Är väldigt dålig när det kommer till dator-specs.

Det är så att min Macbook Pro 15” från late 2011 har gått sönder (tappade i vatten, sjukt klantigt) och jag behöver därför köpa en ny dator.

Har lite dåligt med pengar just nu och tar därför det billigare alternativet och skaffar en 13” denna gång.

Men hur mycket bättre är egentligen en Macbook Pro 2015 13” jämfört med min gamla dator?

Jag funderar på att köpa denna:

http://www.siba.se/dator/barbara-dat...839ks-a-120332

Min gamla dator:

https://support.apple.com/kb/sp644?locale=sv_SE (sen la jag till 4gb minne extra)

Är det nästan ett nedköp om jag köper 13”? Eller är den bättre?

Hjälp skulle uppskattas sjukt mycket!

Observera att du har mycket mindre hårddisk (men också en mycket snabbare eftersom den är SSD) på den nya datorn. För mig låter 128GB i minsta laget om du vill ha appar, foton och videos på den.

Om du kan tänka dig en begagnad finns det t.ex. här:

http://www.arrowdirect.se/sv/product...nade-apple.php
Senast redigerad av DickeFix 2017-01-05 kl. 15:11.
Citera
2017-01-05, 15:58
Medlem
hieroboams avatar
Misstänker att den nya kommer prestera sämre. Processorn är svagare och den har inget grafikkort. Dock så har den en SSD vilket gör den snabbare på andra sätt. Nyare Macdatorer fokuserar mer på lätt vikt och batteritid än prestanda.
Citera
2017-01-05, 18:27
Medlem
SkorpiOrms avatar
Äger själv 2015 års modell i 13 tum med 128gb. Personligen tycker jag att det är lite snålt med utrymme, men ojojoj vad snabb den är. Otroligt snabbt PCIE minne, och är en fröjd att använda. Använder personligen datorn mest för att surfa, lyssna på musik samt ibland redigera lite video, och möjligtvis något lättare spel. Den är också otroligt snygg och skön att använda allmänt. Perfekt att ha till plugget. Jag säger kör hårt på 2015 års modell.
Citera
2017-01-25, 05:17
Medlem
frantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkorpiOrm
Äger själv 2015 års modell i 13 tum med 128gb. Personligen tycker jag att det är lite snålt med utrymme, men ojojoj vad snabb den är. Otroligt snabbt PCIE minne, och är en fröjd att använda. Använder personligen datorn mest för att surfa, lyssna på musik samt ibland redigera lite video, och möjligtvis något lättare spel. Den är också otroligt snygg och skön att använda allmänt. Perfekt att ha till plugget. Jag säger kör hårt på 2015 års modell.
Funderar på att skaffa just den modellen. Min första dator på ett bra tag. Men jag kommer använda den till redigering av film, se på film/surfa och även spela in musik i enklare former.
Visst, 128gb är inte mycket. Men det är väl inga problem med en extern hårddisk bara.
Är det värt ett köp?
Citera
2017-02-05, 15:44
Medlem
SkorpiOrms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frantik
Funderar på att skaffa just den modellen. Min första dator på ett bra tag. Men jag kommer använda den till redigering av film, se på film/surfa och även spela in musik i enklare former.
Visst, 128gb är inte mycket. Men det är väl inga problem med en extern hårddisk bara.
Är det värt ett köp?

Sent jävla svar från min sida . Jag använder en extern 1TB hårddisk från Toshiba. Dock så är det en hårddisk och det är nog mer värt att köra med en extern SSD på något mindre minneskapacitet enbart för hastigheten, om du nu ska redigera film och måste växla mellan filmklipp från ditt externa till interna minne. Värt att tänka på är att om du har lite extra pengar kan du köra på i7 modellen
@2.9 Ghz. Ju bättre CPU desto bättre och snabbare videoredigering då det är väldigt CPU intensivt. Den modellen jag har som är @2.7 GHZ (i5) har jag naturligtvis inte haft några svårigheter att redigera video på, men jag antar att i7 modellen på 13 tummaren har gått ned lite i pris. Oavsett vilken du väljer så kommer du att ha en bra upplevelse
Citera