Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-05, 13:44
  #1
Medlem
Kämpendahls avatar
Krafter inom socialdemokratin börjar ladda upp inför kongressen i vår genom att mobilisera mot tiggeriförbud. "Tiggeriförbud är inget för Socialdemokraterna" skriver Ann-Sofie Hermansson på DN debatt 2017-01-04. Civilminister Ardalan Shekarabi skickade i höstas upp en testballong där han öppnade upp för ett införande av förbud mot tiggeri. Stefan Löfven sa innan jul att regeringen kan komma att lägga ett sådant förslag alternativt att man kan införa någon form av licens för att få tigga.
Ett sådant förslag är som ett rött skynke för många inom socialdemokratin och nu laddar man således upp inför kongressen där Ann-Sofie Hermansson är först ut.


"Ett förbud vore oanständigt. Med ett definitivt förbud skulle det bli olagligt eller otillåtet för en människa i nöd att be en annan människa om hjälp. Med min förankring i socialdemokratiska värderingar är detta något som jag aldrig kan ställa upp på."


"Jag kan inte förstå mig på mitt partis manövrerande kring ett eventuellt tiggeriförbud. Testballonger och icke-lösningar har ingenting i socialdemokratin att göra. Jag hoppas att denna dåliga idé i god tid före kongressen kan bytas ut mot en utvecklad reformagenda i tiggerifrågan.

Socialdemokratin har alla förutsättningar att 2018 göra ett utmärkt val. Men då kan vi inte rea ut vår själ i ytlig populism. Då måste vi prestera mycket bättre än så."


http://www.dn.se/debatt/tiggeriforbu...ldemokraterna/


Frågan är hur S kommer att ställa sig i frågan om tiggeriförbud? En majoritet av folket vill nu ha ett förbud men det är säkert ingen stor fråga för väljarna som avgör hur man röstar. Men hur kommer S att hantera frågan fram till kongressen? Vilken sida kommer att vara starkast och kommer beslutet att bli något "nja" där man beslutar att öka trycket på tiggarnas hemländer istället?
Citera
2017-01-05, 14:19
  #2
Medlem
Dom flesta svenskar är förmodligen lika less som jag gällande floskler likt "det går inte att förbjuda fattigdom" lr den här godingen "vi har tillsatt en utredning och för en dialog med hemländerna".

Den här frågan är viktig för många, och om inte sossarna gör något konkret innan valet lär dett visa sig på rösterna.
Citera
2017-01-05, 14:32
  #3
Medlem
Returpappers avatar
Jag är envist övertygad om att tiggarplågan är till fördel för Sd. Många avskyr dem och tycker de är bevis på hur det gamla fina välfärdssamhället gått åt helvete.

Så länge de är kvar på gatan är det fördel Sd. Men om kanske 20 år har effekten avtagit och då gynnas inte Sd längre men då blir det svårare att få bort dom för alla har van sig.

Går Sverige ur EU och Schengen så vips kan de nekas komma in.
Citera
2017-01-05, 14:47
  #4
Medlem
Kämpendahls avatar
Det är väl inte omöjligt att Shekarabis utspel i höstas var planerad och en test över hur partikamraterna skulle reagera. Det skulle göra att frågan börjar debatteras inom partiet och varken Shekarabi eller Löfven har gett några tydliga svar. Istället har man väckt frågan och lagom till kongressen så kanske man pejlat av partikamraternas åsikt i frågan. Jag tänker mig att oavsett hur S ställer sig i frågan är det lättare om man känner att man har kongressen med sig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback