Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-05, 07:36
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det behöver den inte göra, den är "behovsstyrd". Antagligen hinner den inte bli varm innan din dator stänger ner.

Du får kolla manualen själv och leta efter "CMOS reset". Kan också heta CMOS CLR, där CLR betyder "clear". Lyser det några dioder på moderkortet? -I så fall vilka?

Edit: Har inte kollat din manual men det finns ett tips till: Kör på integrerad grafik om det går, och kolla om du får någon bild därifrån. Ditt "lösa" grafikkort kan ha fått sig en "kyss" av eventuell strömpuls så det blivit kasst. Råkade själv ut för något liknande med mitt ett tag sedan.

bara det att mobilen är min enda enhet jag kan kolla manual. och den visar inte allt i manualen. dessutom funkar inte sökningsgrejen. skulle vara völdigt shysst om du eller någon annan kollad eupp det snabbt : /
Citera
2017-01-05, 07:38
  #14
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmalloSmisk
bara det att mobilen är min enda enhet jag kan kolla manual. och den visar inte allt i manualen. dessutom funkar inte sökningsgrejen. skulle vara völdigt shysst om du eller någon annan kollad eupp det snabbt : /

Jag tar en titt och återkommer.

Edit: Har tittat nu. Om du har CPU och minnesplatserna "uppåt", så ligger CLR CMOS nästan "längst ner" på moderkortet, några centimeter från höger hörn. Då är du i rätt region och letar i alla fall.

Q: How do I clear the CMOS values? A: For motherboards that have a Clear CMOS button, press this button to clear the CMOS values (before doing this, please turn off the computer and unplug the power cord). For motherboards that have a Clear CMOS jumper, refer to the instructions in Chapter 1 to short the jumper to clear the CMOS values. If your board doesn't have this jumper/button, refer to the instructions on the motherboard battery in Chapter 1. You can temporarily remove the battery from the battery holder to stop supplying power to the CMOS, which will clear the CMOS values after about one minute.


Under punkt 6.22 i manualen kan du läsa felsökning om datorn vägrar starta. Tyvärr är avsnittet för långt för att klistras in här.
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2017-01-05 kl. 07:54.
Citera
2017-01-05, 07:45
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag tar en titt och återkommer.


aTack så jätte mycket. jag testade att plocka ur grafikkortet. det var ingen skillnad alls

det var ett kort pip ljud sedan stängdes datorn av.

notera att den pep bara en gång efter jag lät datorn sättas på och av, den pep på ungefär 30e försöket
Citera
2017-01-05, 07:56
  #16
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmalloSmisk
aTack så jätte mycket. jag testade att plocka ur grafikkortet. det var ingen skillnad alls

det var ett kort pip ljud sedan stängdes datorn av.

notera att den pep bara en gång efter jag lät datorn sättas på och av, den pep på ungefär 30e försöket

Min felöverklockade dator pep också bara en gång och dog. Det var en i5-750 på den tiden, hjälpte finemang med att resetta CMOS. Snurrar fläktarna på moderkortet eller är det stendött? Snurrar fläktarna säger manualen att nätagget sannolikt är okej. Har uppdaterat mitt förra inlägg med info från manualen.
Citera
2017-01-05, 08:19
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Min felöverklockade dator pep också bara en gång och dog. Det var en i5-750 på den tiden, hjälpte finemang med att resetta CMOS. Snurrar fläktarna på moderkortet eller är det stendött? Snurrar fläktarna säger manualen att nätagget sannolikt är okej. Har uppdaterat mitt förra inlägg med info från manualen.


alla fläktar snurrar perfekt. Kolöade cpu. gpu och andra övriga fläktarna. allt rullar belysningen är också normal
Citera
2017-01-05, 08:23
  #18
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmalloSmisk
alla fläktar snurrar perfekt. Kolöade cpu. gpu och andra övriga fläktarna. allt rullar belysningen är också normal
"Belysningen", det lyser och snurrar! Grattis! Antagligen så räcker det att resetta CMOS. Har du gjort det än? Gör det, och återkom. Utförlig beskrivning hur man gör på ditt moderkort har jag lagt till i ett tidigare inlägg som du kanske inte sett. Kom bara ihåg att göra datorn strömlös någon minut före du sätter igång och resettar CMOS, annars bränner du moderkortet!
Citera
2017-01-05, 08:30
  #19
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmalloSmisk
ström kabel corshair
Om du har ett annat nätagg, prova med det. Ett kvalitativt 550w räcker till nästan alla normala datorer.
Citera
2017-01-05, 08:44
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
"Belysningen", det lyser och snurrar! Grattis! Antagligen så räcker det att resetta CMOS. Har du gjort det än? Gör det, och återkom. Utförlig beskrivning hur man gör på ditt moderkort har jag lagt till i ett tidigare inlägg som du kanske inte sett. Kom bara ihåg att göra datorn strömlös någon minut före du sätter igång och resettar CMOS, annars bränner du moderkortet!




Hm. Skulle precis göra det här med knappen men när jag testade att sätta på datorn först så funkade det efter jag gjorde det här med batteriet. dock funkade det inte när jag startade datorn efter jag resetta genom batteri men den resettades efter ett tag.

Så nu fick jag fram bios altenativet reset bios settings meny. Så det med bios var iaf rätt. Tack så jätte mycket för hjälpen önskade jag kunde belöna dig på något sätt<3

tack för att du la din tid o ha det bäst!
Citera
2017-01-05, 08:47
  #21
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmalloSmisk
Hm. Skulle precis göra det här med knappen men när jag testade att sätta på datorn först så funkade det efter jag gjorde det här med batteriet. dock funkade det inte när jag startade datorn efter jag resetta genom batteri men den resettades efter ett tag.

Så nu fick jag fram bios altenativet reset bios settings meny. Så det med bios var iaf rätt. Tack så jätte mycket för hjälpen önskade jag kunde belöna dig på något sätt<3

tack för att du la din tid o ha det bäst!

Din tacksamhet är gott nog. Lycka till med burken!
Citera
2017-01-05, 11:11
  #22
Medlem
Som x12 skrev testa ett annat nätagg. Ingen skillnad ? Koppla in den igen. Kör ramminne en efter en . Koppla ut all övrig usb utrustning . Kör minnena en o en som sagt . Fortsätt sedan därefter att koppla ut hårddisk efter hårddisk . Tillslut hamnar du förhoppningsvis bara mellan 2 alternativ. Cpu eller moderkort . Då faller de 9 fall av 10 på moderkortet.
Citera
2017-01-05, 13:53
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Som x12 skrev testa ett annat nätagg. Ingen skillnad ? Koppla in den igen. Kör ramminne en efter en . Koppla ut all övrig usb utrustning . Kör minnena en o en som sagt . Fortsätt sedan därefter att koppla ut hårddisk efter hårddisk . Tillslut hamnar du förhoppningsvis bara mellan 2 alternativ. Cpu eller moderkort . Då faller de 9 fall av 10 på moderkortet.


det löste sig redan! tack ändå
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback