Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-05, 04:34
  #1
Medlem
Råkade dra ut fel kabel slm råkade vara strömkabeln till stationära datorn. Nu sedan dess får jag inte igång den. den stängs av och sätts på. Har testat att låta den göra det och har även låtit de vara avstängd i 30min.


hjälp?

ström kabel corshair
Citera
2017-01-05, 04:42
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Går den i alla fall förbi BIOS?
Gör den det, sätt boot order på USB som första bootdisk. Stoppa i USB:t med win10, och när den bootat från USB, väljer du reparera/återställ. (Kommer inte ihåg om det stod "reparera" eller "återställ".) Förutsätter att du har win10 på ett USB, det bör man ha om man kör win10.
Citera
2017-01-05, 04:48
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Går den i alla fall förbi BIOS?
Gör den det, sätt boot order på USB som första bootdisk. Stoppa i USB:t med win10, och när den bootat från USB, väljer du reparera/återställ. (Kommer inte ihåg om det stod "reparera" eller "återställ".) Förutsätter att du har win10 på ett USB, det bör man ha om man kör win10.


Det gör den ikke. Ingenting visas på skärmen
Citera
2017-01-05, 04:59
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmalloSmisk
Det gör den ikke. Ingenting visas på skärmen
Då har nog datorn råkat ut för en strömpuls som har bränt något.

Alternativt kan du försöka resetta CMOS, lyckades få igång en burk som tvärdog pga. en misslyckad överklockning. Antingen letar du upp "reset CMOS" på moderkortet och kortsluter dessa två "pinnarna" med en skruvmejsel, alternativt finns det en knapp, alternativt kan du ta bort CMOS-batteriet en halvminut eller mer och stoppa tillbaka det. Kan få igång burken om du har tur.
Det hjälper om du har manualen för moderkortet, där bör stå hur man gör/hittar "reset CMOS". Eftersom du skriver här, antar jag att du har en fungerande dator. Googla på ditt moderkort/datormodell efter manualen. Blir enklare med manual.

(CMOS-batteriet ser ut som en enkrona ungefär)
Citera
2017-01-05, 06:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Då har nog datorn råkat ut för en strömpuls som har bränt något.

Alternativt kan du försöka resetta CMOS, lyckades få igång en burk som tvärdog pga. en misslyckad överklockning. Antingen letar du upp "reset CMOS" på moderkortet och kortsluter dessa två "pinnarna" med en skruvmejsel, alternativt finns det en knapp, alternativt kan du ta bort CMOS-batteriet en halvminut eller mer och stoppa tillbaka det. Kan få igång burken om du har tur.
Det hjälper om du har manualen för moderkortet, där bör stå hur man gör/hittar "reset CMOS". Eftersom du skriver här, antar jag att du har en fungerande dator. Googla på ditt moderkort/datormodell efter manualen. Blir enklare med manual.

(CMOS-batteriet ser ut som en enkrona ungefär)


hittar inte knapparna för den här cmos. Men hittade dock två andra knappar som sitter runt någon bit som.heter gigabyte. ska testa det här med batteriet som du nämnde.

här e moderkortet jag har
http://www.gigabyte.com/products/pro...px?pid=4492#ov



i övrigt så rullar allt som de ska. fläktar på gpu cpu m.m.
Citera
2017-01-05, 06:57
  #6
Medlem
wagisbloms avatar
Spamma F8 eller F10 - F12 när du startar datorn direkt hela tiden, tillslut kommer det upp alternativ som reparera, felsäkert läge och massa annat
Citera
2017-01-05, 06:58
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wagisblom
Spamma F8 eller F10 - F12 när du startar datorn direkt hela tiden, tillslut kommer det upp alternativ som reparera, felsäkert läge och massa annat


hinner ju inte den stängs ju av efter 2 sek. inget visas på skärmen heller
Citera
2017-01-05, 06:59
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Då har nog datorn råkat ut för en strömpuls som har bränt något.

Alternativt kan du försöka resetta CMOS, lyckades få igång en burk som tvärdog pga. en misslyckad överklockning. Antingen letar du upp "reset CMOS" på moderkortet och kortsluter dessa två "pinnarna" med en skruvmejsel, alternativt finns det en knapp, alternativt kan du ta bort CMOS-batteriet en halvminut eller mer och stoppa tillbaka det. Kan få igång burken om du har tur.
Det hjälper om du har manualen för moderkortet, där bör stå hur man gör/hittar "reset CMOS". Eftersom du skriver här, antar jag att du har en fungerande dator. Googla på ditt moderkort/datormodell efter manualen. Blir enklare med manual.

(CMOS-batteriet ser ut som en enkrona ungefär)


hm tydligen så snurrar inte fläkten på powersupplien.
Citera
2017-01-05, 07:15
  #9
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmalloSmisk
hm tydligen så snurrar inte fläkten på powersupplien.
Det behöver den inte göra, den är "behovsstyrd". Antagligen hinner den inte bli varm innan din dator stänger ner.

Du får kolla manualen själv och leta efter "CMOS reset". Kan också heta CMOS CLR, där CLR betyder "clear". Lyser det några dioder på moderkortet? -I så fall vilka?

Edit: Har inte kollat din manual men det finns ett tips till: Kör på integrerad grafik om det går, och kolla om du får någon bild därifrån. Ditt "lösa" grafikkort kan ha fått sig en "kyss" av eventuell strömpuls så det blivit kasst. Råkade själv ut för något liknande med mitt ett tag sedan.
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2017-01-05 kl. 07:18.
Citera
2017-01-05, 07:25
  #10
Medlem
inga lampor lyser. inte ens ljud. dock kom ett ljud men det var typ efter 50e "on och off försöket" datorn gjorde.

och jaa jag testade de inbyggda grafikkortet fortfarande inte framgång. Ska fortsätta letani manualen tack för din hjälp hittills
Citera
2017-01-05, 07:26
  #11
Medlem
-
Citera
2017-01-05, 07:36
  #12
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmalloSmisk
inga lampor lyser. inte ens ljud. dock kom ett ljud men det var typ efter 50e "on och off försöket" datorn gjorde.

och jaa jag testade de inbyggda grafikkortet fortfarande inte framgång. Ska fortsätta letani manualen tack för din hjälp hittills

Datorn pep alltså till. Hur lät ljudet? Ett långt "piiiip" eller ett kort, eller flera? Det står i manualen vad moderkortet menar med pipet. Olika pip betyder olika, exempelvis tre pip brukar betyda kasst RAM-minne.

En grej till: Är det fel på grafikkortet, så kan man behöva montera loss kortet för att kunna köra på integrerad grafik. Annars letar datorn förgäves och försöker få igång det kassa grafikkortet. Det behöver inte vara grafikkortet det är fel på, det kan vara annat. Nätaggregatet är givetvis en misstänkt bov. Har man ett extra aggregat liggandes, kan man testa att byta. Kostar inte mer än ett tags skruvande.. Eventuell kyss kan ju ha drabbat nätagget, den ligger ju faktiskt närmast elsladden som drogs ut..

Men innan du börjar skruva, testa att "resetta" CMOS.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback