Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2017-01-08, 18:38
  #97
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung
Det kan hända att det finns ett förtroende hos en majoritet, som inte har någon som helst form av kontakt med polisen, vilket gör deras uppfattning totalt irrelevant i sammanhanget, om du frågar mig. Fråga våldtäktsoffren, inbrottsoffren, misshandelsoffren, hur högt förtroende de har för polisen. Det är väl ändå där det räknas. Eller fråga för den delen buset, hur kompetenta de anser att rättsväsendet är. Refererar man till straffen som "semester", så säger det ju en del om hur väl rättssystemet faktiskt fungerar...

Buset förtroende säger inget, de hatar ju polisen. Det faktum att de sprider hat hela tiden tyder ju på att polisen stör deras verksamhet. Hade de inte gjort det så hade buset inte brytt sig om polisen helt enkelt.

Hur det ser ut hos offren generellt sett vet jag faktiskt inte, de jag känner som blivit utsatta för brott har tyckt sig få ett bra bemötande av polisen och haft gott förtroende för dem.
Men det är inte direkt relevant heller eftersom det är helt anekdotiskt.

Vad har straffen och fängelser med polisen att göra? Inget. Sen så har du faktiskt fel. De allra flesta tycker verkligen inte fängelse är någon semester och speciellt inte våra häkten.
Läs trådarna av de som suttit i fängelse så ser du att det är verkligen ingen dans på rosor.
Citera
2017-01-08, 19:34
  #98
Medlem
Om man skulle förklara krissituation i dessa orter och patrullera dygnet runt med nationella insatsstyrkan eller skicka in försvaret med förband skulle man säkert kunna lösa problemet. Sätt upp bevakningskamror och bomba gängen med tårgas och gummikulor så borde det lugna ner sig ganska snart.
Citera
2017-01-09, 19:58
  #99
Medlem
Vargfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jazzman35
Om man skulle förklara krissituation i dessa orter och patrullera dygnet runt med nationella insatsstyrkan eller skicka in försvaret med förband skulle man säkert kunna lösa problemet. Sätt upp bevakningskamror och bomba gängen med tårgas och gummikulor så borde det lugna ner sig ganska snart.
En polisstat är just vad systemet vill att vi ska ropa efter. Så att man sedan ska kunna använda samma metoder sedan även mot oss svenskar. Vid minsta uppror.
Citera
2017-01-10, 19:29
  #100
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Buset förtroende säger inget, de hatar ju polisen. Det faktum att de sprider hat hela tiden tyder ju på att polisen stör deras verksamhet. Hade de inte gjort det så hade buset inte brytt sig om polisen helt enkelt.

Hur det ser ut hos offren generellt sett vet jag faktiskt inte, de jag känner som blivit utsatta för brott har tyckt sig få ett bra bemötande av polisen och haft gott förtroende för dem.
Men det är inte direkt relevant heller eftersom det är helt anekdotiskt.

Vad har straffen och fängelser med polisen att göra? Inget. Sen så har du faktiskt fel. De allra flesta tycker verkligen inte fängelse är någon semester och speciellt inte våra häkten.
Läs trådarna av de som suttit i fängelse så ser du att det är verkligen ingen dans på rosor.
Kanske offtopic då, men många av de jag träffat har en mycket drägligare tillvaro innanför murarna, än utanför. Många är också medvetna om det, och ärliga med det. Bortsett ifrån de fängelser med högst säkerhetsklass, där de ritkigt farliga personerna sitter.

Vad är rimligare än anekdotiskt bevis? Statistik? Samma "statistik", som säger att Sverige är mer säkert och välmående än någonsion tidigare? Statistiken i sig är ju fullständigt värdelös, om man blundar för människorna bakom den.

Så fram med anekdoterna. Jag har mängder, varav ytterst få bidrar till förtroende för polisens kompetens. Men det är väl irrelevant hur ditt, eller mitt liv ser ut, när det finns siffror att stirra sig blind på?
Citera
2017-01-12, 09:49
  #101
Medlem
Cannabisministerns avatar
Citat:
Två poliser i Tensta fick ingen ersättning av Solna tingsrätt efter att de blivit utsatta för stenkastning av ett 10-tal ungdomar i området. En professor i civilrätt kräver nu att lagen ändras så att poliser lättare ska få ersättning.

Mårten Schultz är professor i civilrätt och menar att tingsrättsdomen är korrekt eftersom domstolen har att ta ställning till det som framkommit i rätten och gällande lagstiftning. Men han menar samtidigt att lagen bör ändras.

– Jag tycker att i det här fallet bör poliser få ersättning, helt klart. Jag tycker att man överlag bör se över poliser och andra personer i så kallade särskilda yrkesgrupper, att de ska ha en större rätt till kränkningsersättning än vad praxis idag är i tingsrätter och hovrätter, säger han.

Den utsatta polisen vi talar med tror också att domen kan få andra effekter.

– För många kan det nog kännas att det är ett ställe som man inte vill jobba på. Och samtidigt tycker jag att det skickar signaler till de som kastar stenar att det är okej att göra det, avslutar han.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/sto...tning-i-tensta
Citera
2017-01-12, 19:32
  #102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cannabisministern
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/sto...tning-i-tensta


I domen skriver Solna tingsrätt att liknande angrepp förekommer relativt ofta i Tensta och att poliserna därför bör ha varit mentalt förberedda på det som hände.
Citera
2017-01-12, 23:19
  #103
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannabisministern
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/sto...tning-i-tensta

" Och samtidigt tycker jag att det skickar signaler till de som kastar stenar att det är okej att göra det"

Men vad är det för jävla dumheter, rent ut sagt.

Den som kastar sten mot andra eller annans egendom, ska åtalas och dömas och få betala böter eller sättas i fängelse. Gärna det senare, och kasta bort nyckeln.

Det är DET som ska skicka signalen att det inte är ok att kasta sten, inte huruvida poliser får "kränkningsersättning" eller inte.

Det är säkerligen inte alltid så särskilt angenämnt att vara polis i Tensta, eller många andra ställen.

Men vi kan fan inte ha en ordning där varje enskild polisman skall kunna håva in tusenlappar på att känna sig "kränkt".

Att vara uniformerad polis i fält är ett tufft och utsatt jobb med många risker, och det ska avspegla sig i den lön och ersättning de får för att utföra sitt arbete, inte i att de ska kunna kräva kränkningsersättning till höger och vänster.

Det riskerar ju bli rena "korruptionen" om poliserna plötsligt inser att de kan dryga ut sin lön med kränkningsersättningar hit och dit. En mycket farlig väg att ge sig in på, för polisens trovärdighet.

De som polisen sätter dit, skall straffas och bötfällas, inte tvingas betala ersättning till den individuella polisen. Då kan man ju lika gärna ge polismannen 5 papp direkt på plats och så är saken biff sen... ... ...

Helt korrekt dom! Och den betyder på inget vis att det är ok att kasta sten, däremot betyder den att det är polisens jobb att ta hand om stenkastare!
Citera
2017-01-13, 19:45
  #104
Medlem
Cannabisministerns avatar
Citat:
”Rättsskyddet för polisen måste bli bättre”

”Det är inte rimligt att man som polis ständigt ska vara mentalt förberedd på att bli attackerad. Dels är det givetvis en personlig påfrestning, men våld mot enskilda tjänstgörande poliser är också en attack mot vårt demokratiska öppna samhälle”, skriver Lena Nitz.

http://www.svt.se/opinion/rattskydde...ste-bli-battre
Citera
2017-01-13, 21:11
  #105
Medlem
Denna dom borde vara en signal till varenda polis i dessa områden att använda sina vapen. Ett varningsskott sedan siktar man för att oskadliggöra. Enlig domstol ska polisen acceptera kräkens våld så det måste ju gälla tvärtom också.
Citera
2017-01-15, 19:40
  #106
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Denna dom borde vara en signal till varenda polis i dessa områden att använda sina vapen. Ett varningsskott sedan siktar man för att oskadliggöra. Enlig domstol ska polisen acceptera kräkens våld så det måste ju gälla tvärtom också.

Det instämmer jag i. Det daltas alldeles för mycket med brottslingar som inte tvekar att använda dödligt våld.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback