Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-04, 20:49
  #1
Medlem
Qaowous avatar
Jag har länge haft problem med mina USB portar. När jag spelar spel (nu på slutet även utanför spel) kan musen fastna upp som att den slutar lyssna på mina rörelser. Jag har haft två möss inkopplade samtidigt och först märkte jag ett mönster att den andra musen kunde plötsligt bli den "dominanta" och ta över kontrollen. Jag kopplade då ur ena musen men problemen fortsatte komma. Det jag har gjort då är att jag har bytt USB port och då har det fungerat bra, ett tag. Nu har jag bytt genom samtliga usb-portar i datorn så jag behöver hitta en mer permanent lösning och funderar kring usb-navet. Jag orkar inte formatera om datorn så undrar om någon har någon ide på en annan lösning?

På datorn kör jag Windows 10. Skulle tro att det är ganska låg sannolikhet att det är mössen som är fel för jag har också testat med en tredje mus som aldrig varit använd förut (det var en ganska basic mus som inte "behöver" några extra drivrutiner).

Någon som har en ide om vad det kan vara? Alternativt har något förslag på lösning?

Edit:
Om jag kopplar ur musen när det händer, och pluggar in den igen. Så fungerar det i ca 5min tills den börjar krångla. Jag skulle uppskatta att när problemen dyker upp så fastnar den i 5sek var 60:e sekund - om det kan hjälpa.

Edit 2:
Verkar inte som att usbenheterna ger ifrån sig något fel i Enhetshanteraren.
__________________
Senast redigerad av Qaowou 2017-01-04 kl. 20:53. Anledning: Lagt till mer info
Citera
2017-01-04, 21:18
  #2
Medlem
x12s avatar
Är det nåt annat usb inkopplat samtidigt?

Har du sett över energisparinställningarna i windows?

Lista gärna fabrikat och modell på moderkort osv, eller vilket datorfabrikat/modell det gäller.
Citera
2017-01-04, 22:33
  #3
Medlem
Qaowous avatar
Bra förslag med energialternativen!

Enligt kontrollpanelen kör jag "Hög prestanda" så jag antar att den inte går ner av default iaf. Iofs, kanske den buggar ändå efter musen slutar fungera medan jag använder den. Den står så iaf!

Moderkortet jag kör är detta:
https://www.komplett.se/product/8914...socket-2011-3#

Datorn i sig är ett eget bygge:
i7 processor-5930k (intel)
Geforce gtx 980-ti 6gb (MSI)
16gb ram (HyperX Fury
ssddiskar (samsung)
750w agg (corsair)

Och ja, jag har andra aktiva usbprodukter i. Jag använder just nu ett externt grafikkort, en vive och en usb mic + 1 mus och tangentbord. Enda skillnaden är att jag kopplat ut mus nr2.

Funderar på att testa att avinstallera samtliga usbstyrenheter i enhetshanteraren, inkl usbhubbarna som sitter i chassi/moderkort? Kan det vara en bra ide? Gissar att de blir installerade pånytt efter omstart?

Jag kan ha fel, men är det inte skillnad på att installera om samtliga usbstyrenheter och själva navet i sig?

Är det nån som vet om det är safe att avinstallera usbportarna som jag beskrev? Micen och viven har bas drivrutinerna i sig och mus/tangentbord behöver inget. Bara det externa grafikkortet som behöver extra drivrutiner sen tror jag.
Citera
2017-01-04, 23:59
  #4
Medlem
x12s avatar
Koppla bort usb-hubbar mm, ha bara mus och tastatur, inget annat.
Jag tror inte du behöver ta bort drivrutinerna, bara koppla ur det och.. bör egentligen inte behövas, men starta om datorn efteråt bara för att vara säker.

Titta i bios/efi-inställningarna om du hittar nåt om "polling rate". Sätt det på "1ms" eller "1000 gånger per sekund".

Kolla om det finns nån firmware-uppdatering att få tag på.

x99-moderkorten har extrema problem med usb, diskar, minnen och diverse annat. Det verkar bero på chipset'et eftersom det drabbar alla fabrikaten, men det är enorma variationer mellan olika x99-kort också. Sämst är två asrock som har 9.2x fler RMA än det genomsnittliga kortet. Bäst är ett MSI-kort som ligger 0.5x över snittet, men alla x99 har helt oacceptabel RMA-statistik. x99-a-ii har "bara" 4x över snittet. Det säger kanske litegranna om ungefär var man kan förvänta sig felet finns.

Så.. sök efter uppdaterad firmware, labba med moderkortsinställningarna mm, sök kanske på asus supportforum om andra rapporterat liknande fel och om de hittat nån lösning på det.

Jag skulle också testat installera windows 7, pga 10'an är bedrövlig och kan mycket väl skapa sådana här bekymmer också, som om det inte räckte med andra tänkbara felkällor.
Citera
2017-01-05, 00:23
  #5
Medlem
Hade precis samma problem.
Allting fixade till sig efter jag köpte en ny datamus.
Citera
2017-01-05, 10:58
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qaowou
Bra förslag med energialternativen!

Enligt kontrollpanelen kör jag "Hög prestanda" så jag antar att den inte går ner av default iaf. Iofs, kanske den buggar ändå efter musen slutar fungera medan jag använder den. Den står så iaf!

Moderkortet jag kör är detta:
https://www.komplett.se/product/8914...socket-2011-3#

Datorn i sig är ett eget bygge:
i7 processor-5930k (intel)
Geforce gtx 980-ti 6gb (MSI)
16gb ram (HyperX Fury
ssddiskar (samsung)
750w agg (corsair)

Och ja, jag har andra aktiva usbprodukter i. Jag använder just nu ett externt grafikkort, en vive och en usb mic + 1 mus och tangentbord. Enda skillnaden är att jag kopplat ut mus nr2.

Funderar på att testa att avinstallera samtliga usbstyrenheter i enhetshanteraren, inkl usbhubbarna som sitter i chassi/moderkort? Kan det vara en bra ide? Gissar att de blir installerade pånytt efter omstart?

Jag kan ha fel, men är det inte skillnad på att installera om samtliga usbstyrenheter och själva navet i sig?

Är det nån som vet om det är safe att avinstallera usbportarna som jag beskrev? Micen och viven har bas drivrutinerna i sig och mus/tangentbord behöver inget. Bara det externa grafikkortet som behöver extra drivrutiner sen tror jag.

Kolla i enhets hanteraren. Högerklicka på musen. Egenskaper. Stäng ner strömsparsfunktionen där också
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback