Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-04, 20:29
  #1
Medlem
Hej, jag håller på att med utbildningen BU/amf, föredetta Gk/amf. Det är så att vi nu om några dagar (januari) ska upp till AJB på vinterutbildning i närmare 3v.
Så min fråga till er är vilka tips har ni att dra ur rockärmen inför vinterutbildningen för att göra den (om möjligt) lite smidigare! även tips på hur/ vad man ska tänka på önskas.
Tack på förhand!
Citera
2017-01-04, 20:58
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekochroka
Hej, jag håller på att med utbildningen BU/amf, föredetta Gk/amf. Det är så att vi nu om några dagar (januari) ska upp till AJB på vinterutbildning i närmare 3v.
Så min fråga till er är vilka tips har ni att dra ur rockärmen inför vinterutbildningen för att göra den (om möjligt) lite smidigare! även tips på hur/ vad man ska tänka på önskas.
Tack på förhand!
Extra vattenflaska typ 500ml kolaflaska att ha innanför kläderna. Sedan tjatet om vinterutbildningen du redan lärt dig och så jägarsnus alltså Nötter, russin och mjölkchoklad i en påse typ benfikan.
Citera
2017-01-04, 21:09
  #3
Medlem
Huntsmans avatar
Som gammal Lapplandsjägare så kan jag väl säga att det finns inga quickfixes för vinterkrigföring i subarktiskt klimat.

Men håll dig torr, blir man blöt fryser man.
En pannlampa med rött sken är kanon att ha.
Jag hade egna lovikkavantar, suveräna i kyla.

Håll termosen full med något varmt, ät fet mat, (om du kan), raka dig inte, (om du får), ha med styckeförpackade våtservetter i benfickan.
Du vill inte att torka arslet tar alltför lång tid om det är -25...
Citera
2017-01-04, 21:13
  #4
Medlem
shouldbetrusteds avatar
Du kan nog se fram emot ett bad i isvak
Citera
2017-01-04, 22:28
  #5
Medlem
walle_balles avatar
Härligt med vinterutbildning! Om du inte redan har fått lära dig allt om hur man gör upp eld så passa på att läsa på och öva. Om det ges möjlighet till återhämtning i bivak vill du (och gruppen) få så mycket återhämtning som möjligt med värme.

Isvaksbad lär det bli. Fruktansvärt överhypat och egentligen inte farligt alls.

Drick mer vatten än du tror du kan behöva. Fruktansvärt lät att dra på sig uttorkningar i kallt klimat.

Lär dig jobba med handskarna på! Jämt! Jag menar jämt! Knyta kängor, pissa, skita, rengöra Anna-karin etc etc!
Citera
2017-01-04, 23:31
  #6
Medlem
Kennethkvartings avatar
Det här kommer låta som ett idiotiskt skämt, men det är allvarligt menat:

Ta med dig ett glatt humör. Det gäller ju iofs vid all militär verksamhet, men det är nåt med att riskera att frysa som är psykiskt påfrestande, då gäller det att tänka positivt.

Jag minns under värnplikten, det var -38º C och vi hade utbildning i sprängtjänst, typ enstaka laddning. Solen hade väl just å just lyckats ta sig över horisonten och syntes knappt bakom diset, då sa kaptenen med ett snett leende: Kennethkvarting, känner du vad skönt solen värmer?

Det var faktiskt en värmande kommentar.
Citera
2017-01-05, 22:25
  #7
Medlem
Håller med ovanstående om vattenflaskan!

Vi fick ut den gamla modellen på 0,7 L att ha hängande innanför jackan. Lär ni säkert också få.

Min erfarenhet är dock att en extra flaska med bred öppning är att föredra då det är lättare att få ner snö i den.
Citera
2017-01-15, 10:24
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Det här kommer låta som ett idiotiskt skämt, men det är allvarligt menat:

Ta med dig ett glatt humör. Det gäller ju iofs vid all militär verksamhet, men det är nåt med att riskera att frysa som är psykiskt påfrestande, då gäller det att tänka positivt.

Jag minns under värnplikten, det var -38º C och vi hade utbildning i sprängtjänst, typ enstaka laddning. Solen hade väl just å just lyckats ta sig över horisonten och syntes knappt bakom diset, då sa kaptenen med ett snett leende: Kennethkvarting, känner du vad skönt solen värmer?

Det var faktiskt en värmande kommentar.

Haha, en klassiker! Fast jag fick höra: "-Känner du vad månen värmer?"
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback