• 1
  • 2
2017-01-04, 20:25
Medlem
McCarthy01s avatar
För ett tag sen blev en kompis till mig rånad mitt på blanka dagen av några yngre pundare som tog hans plånbok och allt. De stack även en kniv i bröstet på honom. Varför gör pundare sådana saker men inte alkoholister? En alkoholist accepterar när alkoholen är slut (för det mesta) och går inte ut på stan och robbar någon pga abstinensbesvären. Vad är det med andra droger som är så beroendeframkallande att man går över lik för att få pengar till dem?
Citera
2017-01-04, 20:31
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
För ett tag sen blev en kompis till mig rånad mitt på blanka dagen av några yngre pundare som tog hans plånbok och allt. De stack även en kniv i bröstet på honom. Varför gör pundare sådana saker men inte alkoholister? En alkoholist accepterar när alkoholen är slut (för det mesta) och går inte ut på stan och robbar någon pga abstinensbesvären. Vad är det med andra droger som är så beroendeframkallande att man går över lik för att få pengar till dem?

Det är en bra fråga. Hade en kompis som var inne droger på och tyckte att han var en idiot. Tror faktiskt att det är mer psykiskt än fysiskt, en pundare har ett bestämt förhållningssätt till sitt missbruk som vi andra inte kan förstå.

Dåligt självförtroende, självdestruktivitet, taskig uppväxt, glorifierande av äldre kriminella? Jag vet inte.
Senast redigerad av Lunkan99 2017-01-04 kl. 21:03.
Citera
2017-01-04, 20:33
Medlem
franges avatar
Abstinensen för tjack, heroin och andra typiska pundardroger är så våldsamt mycket starkare och mer direkt än vad den är för alkohol. Alltså, mycket mer omedelbart tvingande.
Senast redigerad av frange 2017-01-04 kl. 20:47.
Citera
2017-01-04, 20:33
Medlem
Sanheribs avatar
Citat:
En alkoholist accepterar när alkoholen är slut (för det mesta) och går inte ut på stan och robbar någon pga abstinensbesvären. Vad är det med andra droger som är så beroendeframkallande att man går över lik för att få pengar till dem?

kemin min vän

sen så kan en alkis bli sjuk om han inte dricker alkohol o nästan alla alkisar har alltid alkohol hemma nånstans som de tar om systembolaget e stängt. eller så lånar dom pengar därför har dom alltid skulder
Citera
2017-01-04, 20:35
Medlem
VelvetReds avatar
Att nå nästa high är det enda som betyder något, når man inte det kan man lika gärna lägga sig ner och dö. Det är det enda som kan ge sinnesro.

Därför så många brott sker i drogers namn. Det påverkar oss väldigt starkt, och det är ju det som är själva poängen också.
Citera
2017-01-04, 20:38
Medlem
Alkohol går ju att handla på macken. Svårare att få tag på knark.
Citera
2017-01-04, 20:40
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Abstinensen för tjck, heroin och andra typiska pundardroger är så våldsamt mycket starkare och mer direkt än vad den är för alkohol. Alltså, mycket mer omedelbart tvingande.

Ja det verkar vara så. Jag, som aldrig gått på tyngre droger som tjack, heroin m.m kan ju inte uttala mig om det. Men ytterligare för mig en anledning till att inte "gå vidare".
Citera
2017-01-04, 20:42
Medlem
f30malmos avatar
Det här är väldigt individuellt. Det finns, i övrigt manipulativa knarkare, som ändå aldrig skulle "gå över lik".
Citera
2017-01-04, 20:46
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanherib
kemin min vän

sen så kan en alkis bli sjuk om han inte dricker alkohol o nästan alla alkisar har alltid alkohol hemma nånstans som de tar om systembolaget e stängt. eller så lånar dom pengar därför har dom alltid skulder

Jo så är det ju. När jag var som tyngst nere i alkoholmissbruket såg jag alltid till att ha minst 2 flaskor över, som jag inte rörde förrän jag verkligen behövde dem. Hade även en kille som jag kunde krita Zaranof (billig vodka från tyskland) om det skulle bli för jävligt. Men aldrig att jag tänkte tanken att råna någon för att få pengar..
Citera
2017-01-04, 20:48
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetRed
Att nå nästa high är det enda som betyder något, når man inte det kan man lika gärna lägga sig ner och dö. Det är det enda som kan ge sinnesro.

Därför så många brott sker i drogers namn. Det påverkar oss väldigt starkt, och det är ju det som är själva poängen också.

Nu riskerar jag att göra bort mig för jag är inte insatt men det där med hjärnans belöningssystem med serotonin och dopamin är väl grejen? Ett snabb fix och man är på topp men efteråt blir det tvärtom dvs bottennivå?

Eller?
Citera
2017-01-04, 20:49
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetRed

Jag har ju umgåtts med blandmissbrukare, då jag själv varit i träsket. Men när de inte hade droger, nöjde de sig med alkohol som "substitut", sägandes "bättre än inget". Men med de yngre missbrukarna verkar det vara annorlunda.
Citera
2017-01-04, 20:52
Medlem
VelvetReds avatar
Citat:
Jag har ju umgåtts med blandmissbrukare, då jag själv varit i träsket. Men när de inte hade droger, nöjde de sig med alkohol som "substitut", sägandes "bättre än inget". Men med de yngre missbrukarna verkar det vara annorlunda.

Idag knarkar ju folk ihjäl sig på fentanyl, meth och stark spice. Så visst förändras det med tiderna. Vet inte om de finner några substitut direkt, men om de gör det så lär man vara bra benägen att komma över en dos.

Lite läskigt egentligen. Det är verkligen att gå över lik det handlar om ibland.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in