Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-04, 18:15
  #1
Medlem
Gubbelisas avatar
Pyramiderna i Giza, Egypten, tror ni dom kommer stå kvar längre än vad mänskligheten kommer existera? Om mänskligheten fortfarande finns kvar om ca 1 miljon år, vad är kvar av pyramiderna?

Kan en jordbävning förstöra pyramiderna? vilken richter-skala krävs isåfall?

Med förstöra, så menar jag att det rasar ihop så det i princip inte går att se att det varit en pyramid.
Citera
2017-01-04, 18:26
  #2
Medlem
Ett kärnvapenkrig skulle väl förvandla vår glob till pulver många gånger om, så jag antar att svaret är nej.
Citera
2017-01-04, 19:27
  #3
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psonpson
Ett kärnvapenkrig skulle väl förvandla vår glob till pulver många gånger om, så jag antar att svaret är nej.
Förutsatt att ett kärnvapenkrig inträffar. Sedan är det inte säkert att det skulle ha en sådan omfattning så att pyramiderna pulveriserades om ett kärnvapenkrig inträffade. Jag vet inte om Egypten ligger i den huvudsakliga riskzonen för kärnvapen heller. Där är nog snarare radioaktivt nedfall ett större hot.
Citera
2017-01-04, 19:27
  #4
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psonpson
Ett kärnvapenkrig skulle väl förvandla vår glob till pulver många gånger om, så jag antar att svaret är nej.
Nej, ett kärnvapenkrig skulle inte förvandla vår glob till pulver.
Citera
2017-01-05, 11:28
  #5
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psonpson
Ett kärnvapenkrig skulle väl förvandla vår glob till pulver många gånger om, så jag antar att svaret är nej.

Oj, vad mycket fel.

Svårt att tro att pyramiderna skulle vara ett attraktivt mål för kärnvapen.

Jorden skulle inte förstöras av ett kärnvapenkrig.


----------------------------------------------------
Jag har inget exakt svar på TS fråga. Men om miljoner år så tror jag att mycket lite är kvar. Redan om hundratusen år så borde erosionen förvandlat pyramiderna till små sandhögar.
Citera
2017-01-05, 11:37
  #6
Medlem
Diamondgrits avatar
På grund av sin form är en pyramid rätt så motståndskraftig mot just att rasa ihop. Men en miljon års erosion skulle nog få dem att se ut som märkliga kullar istället för igenkännbara pyramider.

En jordbävning som skulle kunna skada de stora pyramiderna vid Giza så illa att man inte längre skulle kunna se att det varit en pyramid skulle behöva vara oerhört stark.
Citera
2017-01-05, 11:38
  #7
Medlem
Jag tror inte DU kan riva pyramiderna.
Citera
2017-01-05, 12:05
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Oj, vad mycket fel.

Svårt att tro att pyramiderna skulle vara ett attraktivt mål för kärnvapen.

Jorden skulle inte förstöras av ett kärnvapenkrig.


----------------------------------------------------
Jag har inget exakt svar på TS fråga. Men om miljoner år så tror jag att mycket lite är kvar. Redan om hundratusen år så borde erosionen förvandlat pyramiderna till små sandhögar.
Jag tänker mig att det är de yttersta stenblocken som eroderar bort och de inre kommer då skyddas av ett sandlager av de f.d yttersta stenarna. Det borde då gå att skarpa bort sanden om 100000 år och få en helt ok pyramid med tydliga stenblock fast lite mindre?
Citera
2017-01-05, 13:13
  #9
Medlem
skunkjobbs avatar
Det beror ju djävligt mycket på hur framtiden utvecklar sig. Om vi bortser från hastiga katastrofer såsom att en jättekomet skulle slå ner på en pyramid, kärnvapensprängning inuti pyramiden eller att någon får för sig att mala ner dem för att göra grus så kan vi försöka se vad en långsam nedbrytning skulle kunna göra.

Pyramiderna (de stora i Giza) är gjorda mest av kalksten och det är inte den tuffaste bland stenar. Nedbrytningen beror mycket på regn och sandstormar. Hade det dessutom varit vanligt med både regn och minusgrader kunde frostsprängning påskyndat förloppet mycket men nu är det mycket sällan så kallt där nere.

Kalksten är känsligt för surt regn. Regn är svagt surt av naturen men människans utsläpp har gjort det betydligt värre. På senare år har våra försurande utsläpp minskat och vi kan väl hoppas att vi inom en inte allt för fjärran framtid i stort sett helt upphör med sådant.

Jag hittade en siffra på 0,01-0,03 mm/år i vittring på kalkstensyta i inlandet som ändå utsätts för regn (stod inte hur mycket men förmodligen mer regn än i dagens Giza). I den lägre takten tar det ju 100 000 år per meter och bara 10 m skulle ha eroderat bort på en miljon år.

Idag nöter nog sand som kommer med vinden en del men på tusentals år så kanske öknen har ersatts med grönska och det kommer mindre mängd nötande sand med vinden.

Ole dole doff, jag tror det finns goda chanser att det finns mycket kvar av de största pyramiderna även om en miljon år.
Citera
2017-01-05, 15:22
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Svårt att tro att pyramiderna skulle vara ett attraktivt mål för kärnvapen.
De ligger i utkanten av Kairo så i ett allmänt kärnvapenkrig skulle säkert Israel släppa några bomber i deras närhet, men mer än lite svedd yta lär det inte bli.

Kanske om någon motsvarighet till talibanerna fick makten i Egypten och beslöt att som hedniska monument måste de bort till varje pris.
Citera
2017-01-05, 20:06
  #11
Medlem
motvalls avatar
Intressant fråga av TS eftersom ingen annat av de antika sju underverken står kvar. Pyramiderna har klarat en hel del under sina nästan 5000 år så nog bör de fixa ett kärnvapenkrig.
Citera
2017-01-05, 20:37
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det beror ju djävligt mycket på hur framtiden utvecklar sig. Om vi bortser från hastiga katastrofer såsom att en jättekomet skulle slå ner på en pyramid, kärnvapensprängning inuti pyramiden eller att någon får för sig att mala ner dem för att göra grus så kan vi försöka se vad en långsam nedbrytning skulle kunna göra.

Pyramiderna (de stora i Giza) är gjorda mest av kalksten och det är inte den tuffaste bland stenar. Nedbrytningen beror mycket på regn och sandstormar. Hade det dessutom varit vanligt med både regn och minusgrader kunde frostsprängning påskyndat förloppet mycket men nu är det mycket sällan så kallt där nere.

Kalksten är känsligt för surt regn. Regn är svagt surt av naturen men människans utsläpp har gjort det betydligt värre. På senare år har våra försurande utsläpp minskat och vi kan väl hoppas att vi inom en inte allt för fjärran framtid i stort sett helt upphör med sådant.

Jag hittade en siffra på 0,01-0,03 mm/år i vittring på kalkstensyta i inlandet som ändå utsätts för regn (stod inte hur mycket men förmodligen mer regn än i dagens Giza). I den lägre takten tar det ju 100 000 år per meter och bara 10 m skulle ha eroderat bort på en miljon år.

Idag nöter nog sand som kommer med vinden en del men på tusentals år så kanske öknen har ersatts med grönska och det kommer mindre mängd nötande sand med vinden.

Ole dole doff, jag tror det finns goda chanser att det finns mycket kvar av de största pyramiderna även om en miljon år.
Tänk på att andra kan läsa vad du skriver.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback