Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-04, 16:45
  #1
Avstängd
Mohaves avatar
Jag har en vän som påstår att hon har brutit benen, vilket hon inte alls har gjort, men hon spelar bra. Hon snackar sönder alla socialsekreterskor.

Nu får hon av Socialförvaltningen pengar varje månad. Och stödkäppar, en rullstol, en tjej som kommer och städar hos henne och gratis hemleverad mat från en helt OK restaurang,

Något att testa?
Citera
2017-01-04, 16:53
  #2
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Jag har en vän som påstår att hon har brutit benen, vilket hon inte alls har gjort, men hon spelar bra. Hon snackar sönder alla socialsekreterskor.

Nu får hon av Socialförvaltningen pengar varje månad. Och stödkäppar, en rullstol, en tjej som kommer och städar hos henne och gratis hemleverad mat från en helt OK restaurang,

Något att testa?

Det där har jag svårt att tro på, eftersom man måste vara sjukskriven av läkare för att få försörjningsstöd som "sjuk". (Precis som man måste vara inskriven på Af för att få det som "arbetslös".) Och brutna ben kan en läkare i högsta grad diagnosticera. (Det syns på röntgen...)

Däremot har jag faktiskt känt en man som gick på soc en massa år, genom att påstå att han var psykiskt sjuk. På den tiden (nu går det antagligen inte längre, men detta är runt 18-20 år sedan) behövde man bara gå till VC EN GÅNG OM ÅRET för att få förnyat läkarintyg som räckte till ett års sjukskrivning för psykiska besvär igen, och det räckte att träffa en allmänläkare eller underläkare - det behövde inte ens vara en psykiater! Denne man hade lärt sig alla symptomen på någon psykisk sjukdom utantill, så han gick alltså till läkaren en gång om året och sa typ "jag har fortfarande ett tryck över bröstet och det känns fortfarande som om håret reser sig i nacken. Och så har jag ÅNGEST". Detta köpte både läkaren och soc!
Citera
2017-01-04, 18:44
  #3
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det där har jag svårt att tro på, eftersom man måste vara sjukskriven av läkare för att få försörjningsstöd som "sjuk". (Precis som man måste vara inskriven på Af för att få det som "arbetslös".) Och brutna ben kan en läkare i högsta grad diagnosticera. (Det syns på röntgen...)

Dessutom är det inte ens säkert att läkarintyg på grund av brutet ben öht "räcker" för att i dagsläget ens "få" bli sjukskriven. Det är inte ovanligt att Förnedringskassan anser att man kan söka "fysiskt enklare jobb" dvs telefonförsäljare och liknande, varför man inte har rätt till att bli sjukskriven.

Sjukt är bara förnamnet.
Citera
2017-01-04, 21:12
  #4
Medlem
irrljuss avatar
Kan man i huvudtaget få hemhjälp om man brutit benet?
Citera
2017-01-04, 22:33
  #5
Medlem
Om din historia vore sann, vilket jag tvivlar på, så hade kvinnan fått sjukpenning från försäkringskassan, inte socialbidrag. Varken försäkringskassan eller socialen bekostar restaurangmat. Om brukaren bedöms oförmögen att ta hand om sig själv så skickas det en eller två skötare till brukaren per vecka, som hjälper henne att handla mat i samma veva som de städar.

Trolla bättre nästa gång.
Citera
2017-01-04, 23:46
  #6
Avstängd
Mohaves avatar
Nu är det så att hon har lyckats med detta. Socialsekreterare är inte världens smartaste eller kritiska människor.

De har låga löner och lever på att känna sig uppfyllda av sin inbillade godhet. Så de går på det mesta. Tro mig, jag har delat liv med en av dessa.
Citera
2017-01-05, 00:38
  #7
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Dessutom är det inte ens säkert att läkarintyg på grund av brutet ben öht "räcker" för att i dagsläget ens "få" bli sjukskriven. Det är inte ovanligt att Förnedringskassan anser att man kan söka "fysiskt enklare jobb" dvs telefonförsäljare och liknande, varför man inte har rätt till att bli sjukskriven.

Sjukt är bara förnamnet.

Soc är dock inte kopplat till Försäkringskassan och deras ifrågasättanden av läkarintyg. Soc är en egen myndighet och de brukar "köpa" alla läkarintyg, bara det finns NÅGOT. Det är bra att veta, att blir man nekad sjukpenning av Fk så kan man ändå gå till soc med sitt läkarintyg och få pengar där. (Naturligtvis förutsatt att man inte sitter på tillgångar som man måste avyttra först, t.ex. en ägd bostad, fritidshus, bil o.s.v.. Eller bor ihop med någon som har en tillräcklig inkomst - då får man heller inget från soc.. Försäkringskassan struntar i sin tur i om det finns någon i ens hushåll som kan försörja en, eller om man har tillgångar som man skulle kunna leva upp först. Så Fk och Soc är krävande respektive "snälla" på olika sätt!)
Citera
2017-01-05, 00:42
  #8
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Om din historia vore sann, vilket jag tvivlar på, så hade kvinnan fått sjukpenning från försäkringskassan, inte socialbidrag. Varken försäkringskassan eller socialen bekostar restaurangmat. Om brukaren bedöms oförmögen att ta hand om sig själv så skickas det en eller två skötare till brukaren per vecka, som hjälper henne att handla mat i samma veva som de städar.

Trolla bättre nästa gång.

Nja, man måste ha en upparbetad SGI för att få sjukpenning, har man inte det så hjälper det inte att Fk godkänner själva orsaken till sjukskrivningen. Om man t.ex. pluggar eller är hemmafru eller arbetslös utan A-kassa när man råkar ut för sjukdomen eller olyckshändelsen, så får man ingen sjukpenning. Det finns också människor som får en så låg sjukpenning att de inte når upp till socnormen, och då kan de komplettera upp till normen hos soc.
Citera
2017-01-05, 00:47
  #9
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Nu är det så att hon har lyckats med detta. Socialsekreterare är inte världens smartaste eller kritiska människor.

De har låga löner och lever på att känna sig uppfyllda av sin inbillade godhet. Så de går på det mesta. Tro mig, jag har delat liv med en av dessa.

Socialsekreterare har visserligen en viss frihet i sina beslut, det kallas att de "gör individuella bedömningar". Men det finns också riktlinjer hos Socialstyrelsen och ute på de enskilda socialkontoren, och jag tvivlar starkt på att det finns något socialkontor som låter sina klienter få bidrag som "sjuka" någon längre tid utan att ha ett läkarintyg. För det är en sådan där grundläggande formalitet, precis som kravet att vara inskriven på Af om man ska få bidrag som "arbetslös". Kan du säga vilket socialkontor detta var på i så fall? Om det här verkligen är sant så bör du kontakta socialchefen i den kommunen, för då är det antagligen en individuell socialsekreterare som tar sig friheter som hon inte får göra.
Citera
2017-01-05, 00:50
  #10
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Jo tjena..

Haft med socialen att göra och att de skulle punga ut med hjälpmedel låter väldigt märkligt då sådant tillhandahålls av andra instanser.
Citera
2017-01-05, 01:10
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nja, man måste ha en upparbetad SGI för att få sjukpenning, har man inte det så hjälper det inte att Fk godkänner själva orsaken till sjukskrivningen. Om man t.ex. pluggar eller är hemmafru eller arbetslös utan A-kassa när man råkar ut för sjukdomen eller olyckshändelsen, så får man ingen sjukpenning. Det finns också människor som får en så låg sjukpenning att de inte når upp till socnormen, och då kan de komplettera upp till normen hos soc.

Om hon redan var arbetslös eller hemmafru så hade hon inte getts mer bidrag av socialen, eftersom hon redan får socialbidrag. Jag hade en klasskompis i högstadiet med brutet ben som gick på kryckor i flera månader. Inte var hon sjukskriven för det.
Citera
2017-01-05, 01:18
  #12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Om hon redan var arbetslös eller hemmafru så hade hon inte getts mer bidrag av socialen, eftersom hon redan får socialbidrag. Jag hade en klasskompis i högstadiet med brutet ben som gick på kryckor i flera månader. Inte var hon sjukskriven för det.

Om man är arbetslös och går på soc, och råkar ut för sjukdom eller olyckshändelse som gör att man inte kan delta i sina vanliga aktiviteter genom Af (t.ex. utbildning, praktik, söka jobb-kurs, sysselsättningplats), så måste man i stället skaffa läkarintyg så att man under den perioden kan få socialbidrag som "sjuk" i stället för "arbetslös".

Angående hemmafruar, så har de normalt inte socialbidrag eftersom mannens inkomst ska räcka till bådas försörjning. Går man på bidrag så är man inte hemmafru i ordets egentliga bemärkelse, och då ställs det ju krav på att man ska skriva in sig på Af och försöka skaffa sig ett jobb. Men jag vet familjer som har passat på att gå till soc för att komplettera upp med lite pengar där, när frun råkat ut för något och blivit sjukskriven en tid, för då ställs ju inte kravet på att hon ska söka jobb eller delta i Af:s aktiviteter. Men det förutsätter ju att mannens lön är så låg att de i vanliga fall klarar sig under existensminimum.

Ja, när man är ung kan ortopeden ofta spika ihop benet och gipsa, och sedan kan man hoppa omkring på kryckor och leva nästan som vanligt. Men är man 50 år och väger 150 kg, så är det inte säkert att armarna orkar bära tyngden... Mycket beror ju också på patientens allmäntillstånd, och på vilken typ av arbete han/hon har.
__________________
Senast redigerad av Merwinna 2017-01-05 kl. 01:21.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback