Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-09, 00:47
  #13
Medlem
bfjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Jag har en liten bostadsrätt längst upp i ett flerfamiljshus. Mitt problem är att det susar så in i helvete från ventilationen. Folk säger att man vänjer sig men suset är på den nivån att det gör man inte.

Anledningen till suset har jag förstått är att jag har starkt frånluftssug. Jag bor på översta våningen och rakt på taket ovan mig sitter "skorstenarna" som suger ut luft. Det medför att luft sugs in genom alla springor såsom dörrkarmar och fönsterkarmar. Det är det som gör att det väsande ljudet uppstår, särskilt ifrån dörrlisten.

Det jag har försökt med är att öppna brevinkastet. Då sugs luften in den vägen och suset försvinner. Jag kan då känna med handen att det är ett extremt undertryck i lägenheten. Blåsten som kommer via brevinkastet är minst lika stark som den som kommer av handtorkmaskinerna på offentliga toaletter. Problemet med att ha brevinkastet öppet är att luften som kommer är fuktig och iskall och därför funkar det inte på vintern.

Finns det något annat sätt att lösa problemet? Jag skulle kunna täta dörrlisten, men då tror jag luften bara kommer väsa när den sugs in via någon annan springa istället. Kan jag få föreningen att sänka sugförmågan hos skorstensfläktarna?

I och med att du bor högt upp så bor du även närmast fläkten, dvs lägst tryckfall = bäst flöde, vilket gör att man måste strypa frånluftsventilerna ganska hårt i din lägenhet för att injustera till rätt mängd luft, det som dock kan hända då är att ventilen blir så strypt att det blir ett hastighetsljud över ventilen, detta ljud kan vara väldigt irriterande.

Ibland väljer folk att skruva upp ventilen istället för att öka ytan som luften passerar genom, då tystnar ventilen men då ökar också frånluften i din lägenhet och ljudet riskerar att hamna i friskluftsventilerna istället, samt att det blir drag på vintern.

Dock är ljudkraven lite lägre i rum man inte vistas mer än tillfälligt i, dvs kök, badrum, wc etc.

Du kan ju göra ett enklare test med decibel app på mobilen och kolla vad det ligger inom. Sedan kontakta hyresvärden/styrelsen och be de göra en mätning av luftflödena.

Skulle de visa sig att flödena är ok, kan de testa att installera en strypventil i kanal http://www.casamja.se/files/puff/fileable/619.pdf och sedan öppna upp och injustera ventilen igen. Det brukar fungera bra.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback