Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-04, 12:38
  #1
Medlem
Emelisans avatar
Hej alla, nu har det hänt i så pass stor utsträckning att jag börjar fundera.
Den vanligaste mardrömmen jag har handlar om världens undergång och min kamp för överlevnad. Oftast utomjordingar involverade eller att jag behöva gömma mig för en osynlig kraft. Luddig mardröm, men skräckkänslan är ack så verklig. Denna har jag ändå relativt stor förståelse för. Mycket förändras runt mig hela tiden.

Den andra mest vanligaste mardrömmmen jag har, och som jag vill ha hjälp att förstå, är att jag är gravid.

Lite Bakgrund: Jag är i mitt liv relativt säker på att jag aldrig vill ha barn, jag vill dock inte säga definitivt då jag fortfarande är ung (23 år). Hur som helst så är det ett skräckscenario i verkligheten att få beskedet att man är gravid, och att det ska vara för sent att göra något åt det. När jag var 17 år hade jag sex mot min vilja där min dåvarande pojkvän som var 5 år äldre än mig tvingade sig på mig och trots att jag sa till honom att inte komma i mig för att jag inte hade några preventivmedel, så gjorde han det ändå. En följd på detta var en graviditet som bara var 2 veckor gångna upptäckte jag hos UMO. Utan att tveka dumpade jag min dåvarande pojkvän och bokade tid för abort direkt. Jag behövde inte ens utnyttja betänketiden då barnmorskan såg hur tvärsäker jag var på beslutet. Jag har aldrig någonsin ångrat det eller reflekterat över det såhär i efterhand. Jag är väldigt nöjd med det beslutet.

Efter att ha tagit mina p-piller notoriskt sedan jag var 17 tills i år så bestämde jag mig för att byta till hormonspiral, jag ogillade bi-effekterna pillrena gav mig, och sedan i maj i år har jag nu en spiral. Ett väldigt bra beslut då jag slipper tänka på piller och mensen försvinner med tiden. Lite bieffekter i början med hormonstorm, men det har sedan dess lugnat ner sig och jag är helnöjd.

Hur som helst, jag drömmer ofta mardrömmar att jag är gravid och tvingas föda barnet. Barnet i fråga ser helt normalt ut när det kommer ut, men när jag tittar på det känner jag inga moderskänslor, snarare än känsla av undergång, frihetsberövning och ja.. äckel. Alla andra (min familj och sjukhuspersonalen) är glada över att jag har fått barnet, men jag blir äcklad när jag ser bebisen och känner ingen anknytning. (Jag blir inte äcklad av barn i verkligheten). Jag går runt med totalångest i kroppen i min dröm när jag tvingas ta hand om barnet, oftast försvinner pappan ur bilden antingen innan jag föder eller strax därefter. Jag är alltså själv kvar med ett barn jag inte ville ha från början. Nu senast jag drömde om detta så hade pappan i drömmen (min nuvarande pojkvän) övertalat mig att behålla barnet trots ångesten och motviljan jag kände inombords för att sedan när jag är i åttonde månaden börjat ångra sig och vilja dra sig ur. Han var borta när barnet fötts. Jag börjar fantisera om sätt att göra mig av med barnet, och jag sitter i ett mörkt och kalt rum utan belysning mer än från fönstrerna och fula trämöbler som ser fallfärdiga ut.

Jag minns att jag såg en film när jag var liten som råkade vara på på TV när pappa hade somnat i soffan och att jag kollade vidare. I den hade en mördare gömt en bebis under trägolvet och jag minns att jag inte kunde sova på flera dagar för jag kunde bara se bebisens ruttna förvridna ansikte framför mig.

Ofta börjar jag i drömmen tänka på detta riktiga minne, för att sedan ångra mig och inse att jag inte är kapabel att ta livet av barnet och att jag är fast för alltid. Eftersom pappan inte är i bilden kan jag inte heller lämna ifrån mig barnet. Jag tittar på barnet med extrem avsky, och min förstörda kropp, och börjar tänka självmordstankar.

Här någonstans vaknar jag alltid, svettig och gråtandes.




Varför drömmer jag om det här? Vad betyder det? Det är en väldigt jobbig och återkommande dröm. Det är sant att det ÄR en rädsla att bli gravid, och jag hade gjort abort om det kom fram idag. Jag vill verkligen inte behöva gå igenom en abort igen då det var riktigt jobbigt och smärtsamt sist, men jag hade gjort det utan att tveka då jag verkligen inte vill ha barn i mitt liv. Någon som vart med om liknande?
Citera
2017-05-30, 00:29
  #2
Medlem
RubraHoods avatar
Jag tror din dröm speglar den enorma rädslan, ilska och avsky som du kan ha känt efter det övergreppet som din före detta pojkvän utsatte dig för. Inte nog med våldtäkten i sig utan att du dessutom hade en del av honom växandes i dig! Samtidigt som du kanske har oarbetade känslor om aborten som kan vara ett trauma i sig. Drömmarna är en manifestation på dina ouppklarade känslor som behöver "ventilera ut" någonstans och därför tar plats i dina drömmar.

Mitt bästa råd är att försöka hitta någon du kan anförtro dig till och prata ut om det du varit med om och tillåta dig själv att bearbeta det du varit med om. Ibland kan trauman komma upp till ytan först flera år senare, eftersom när man befinner sig "mitt i stormen" kanske inte är tillräckligt mottaglig för att kunna göra det. Alltså kan du ha förträngt dessa känslor som en form av försvarsmekanism, vilka nu börjar komma upp till ytan. Det omedvetna följer inga regler på så sätt.

I övrigt har jag själv drömt lite liknande drömmar som du, vilka även upprepas.
Att jag blir gravid och föder ett barn, men i mitt fall så vill jag verkligen ha barnet och känner ett starkt band till den. Det är lustigt hur jag kan "känna" hur det känns att va gravid och minns tomt hur barnet rör sig i magen trots att jag aldrig varit gravid i verkligheten eller känt något liknande. Samma sak med födseln, då känner jag en märklig smärta jag inte minns mig ha upplevt i verkligheten.

Men det är alltid samma scenario; jag blir gravid under väldigt mystiska omständigheter där fadern är helt okänd (det är alltid så i min dröm). Jag tycks utveckla kraften av telekinesis under graviditeten och är på något vis införstådd med att barnet jag bär på är "speciell" på något vis. Det brukar ibland sluta med att jag föder barnet och då befinner mig i en låst avdelning, forskningslabb i någon undangömd institution för vetenskapsmän. Ibland kan jag även drömma att jag föder barnet och att det då finns vetenskapsmän runt om mig som vill ta barnet ifrån mig, varav de sedan "jagar" mig under min flykt från detta anstalt.

Enligt mina drömmar tenderar barnet också att vara någon form av "antikrist" vilket också gör att religiösa fanatiker försöker döda den och alltså måste jag gå under jorden för att rädda oss. Det är då min telekinetiska förmåga tenderar att komma fram och hjälper mig att fly undan och oskadliggöra de som önskar barnet illa. Så med andra ord, inte alls samma dröm men handlar också om att vara rädd, känna ilska, avsky, vara gravid och föda ett barn.

Kan också tillkännage att jag är runt din egen ålder och också har blivit utsatt för samma sak som du nämner av mitt ex. Så who knows, maybe its common on these cases.
__________________
Senast redigerad av RubraHood 2017-05-30 kl. 00:39.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback