Hade flyttat min stationära dator till tvn igår alltså typ 2 meter. Idag när jag lyfte upp den på skrivbordet igen så när jag startar kommer bild i skärmen där de står hu man tar sig till bios men när stannar den i typ 10 sekunder och sen stängs den av.
Då måste du ta loss och sätta tillbaka alla delar och kablar. Passa på och kollar att kontakter, hållare, portar ser ok ut när du ändå håller på. Även om man inte ser/känner något fel så bruka det lösa såna här problem.
Lättare att hitta fel om du bara har de viktigaste kopplade och tar bort allt annat tills du hittat felet. Onödiga saker som mus, tangentbord, USB kabel, kabel till diskar/DVD, diskar/DVD, chassi fläktar mm och porten de kopplat till är ökända för att orsaka startfel, död dator, ingen bild, frysningar mm.
Kvar i datorn ska du bara har
Moderkort
Processor+Kylare
Minne
Nätagg+Kabel
Grafikkort
Chassit
Grafikkort och chassit behövs egentligen inte heller och dom kan orsaka fel. Du ser/hör på andra sätt om den fortfarande stänger av sig efter 10 sekunder.
Chassit portar, knappar och kablar som går till moderkortet kan orsaka fel. Tex har det hänt att power knappen som startar datorn delvis gått sönder sån den fastnat och stängt av datorn. Man kan ta bort allihop. Power SW kabeln/knappen kan ersättas med en skruvmejsel som man rör metallpiggarna på moderkortet när man vill starta dator.
Senast redigerad av panpo98 2017-01-04 kl. 12:19.
Det hände mig för en tid sedan också. Plockade ur ramarna och satte in dom igen och då funkade det. Så det kan vara värt att testa. För mina ramar såg ut att sitta fast ordentligt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!