2017-01-04, 11:18
Medlem
Hade flyttat min stationära dator till tvn igår alltså typ 2 meter. Idag när jag lyfte upp den på skrivbordet igen så när jag startar kommer bild i skärmen där de står hu man tar sig till bios men när stannar den i typ 10 sekunder och sen stängs den av.
Citera
2017-01-04, 11:28
Medlem
Öppnat och kollat så att alla kablar sitter som de ska? Någon som suttit löst kan eventuellt ha trillat loss.
Citera
2017-01-04, 11:32
Medlem
Joo har haft upp den och allt är nog som de ska.
Citera
2017-01-04, 11:39
Medlem
Nu hinner de inte änn komma någon bild innan den stannar
Citera
2017-01-04, 12:13
Medlem
Då måste du ta loss och sätta tillbaka alla delar och kablar. Passa på och kollar att kontakter, hållare, portar ser ok ut när du ändå håller på. Även om man inte ser/känner något fel så bruka det lösa såna här problem.

Lättare att hitta fel om du bara har de viktigaste kopplade och tar bort allt annat tills du hittat felet. Onödiga saker som mus, tangentbord, USB kabel, kabel till diskar/DVD, diskar/DVD, chassi fläktar mm och porten de kopplat till är ökända för att orsaka startfel, död dator, ingen bild, frysningar mm.

Kvar i datorn ska du bara har

Moderkort
Processor+Kylare
Minne
Nätagg+Kabel

Grafikkort
Chassit

Grafikkort och chassit behövs egentligen inte heller och dom kan orsaka fel. Du ser/hör på andra sätt om den fortfarande stänger av sig efter 10 sekunder.

Chassit portar, knappar och kablar som går till moderkortet kan orsaka fel. Tex har det hänt att power knappen som startar datorn delvis gått sönder sån den fastnat och stängt av datorn. Man kan ta bort allihop. Power SW kabeln/knappen kan ersättas med en skruvmejsel som man rör metallpiggarna på moderkortet när man vill starta dator.
Senast redigerad av panpo98 2017-01-04 kl. 12:19.
Citera
2017-01-04, 12:50
Medlem
Scarlettstorms avatar
Det hände mig för en tid sedan också. Plockade ur ramarna och satte in dom igen och då funkade det. Så det kan vara värt att testa. För mina ramar såg ut att sitta fast ordentligt.
Citera
2017-01-04, 13:57
Medlem
Tack tack, plockade den tom och nu startde den nog
Citera
2017-01-05, 00:47
Bannlyst
Brukar väl vara att någon sladd till moderkortet sitter löst. Ibland kan man bara trycka i sladdarna ett par gånger för att vara säker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in