Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-04, 02:16
  #1
Medlem
A.Ahlsens avatar
Om vi tittar oavsett sport och bara jämför dominans i sin gren mot hur mycket andra dominerar i sina grenar vem är den just nu bästa idrottaren i världen?

Det handlar alltså bara om hur bra dom är på det dom gör inte hur bra dom skulle vara mot varandra ā la Mästarnas Mästare.

Jag skulle lägga min röst på Michael van Gerwen https://en.wikipedia.org/wiki/Michael_van_Gerwen

van Gerwen är en holländsk 27årig dartspelare. Han har varit världsetta ett par år i rad och efter att ha vunnit PDC World championship den 2 januari i år så innehar han för tillfället alla nio PDC major titlarna. Han vann 25 turneringar 2016 och har världsrekordet när det gäller högst snittpoäng i både singel och dubbel.

Vilka dominanter finns det mer? Både tjejer och killar och alla sporter som finns får åberopas.
Citera
2017-01-04, 02:19
  #2
Medlem
Cannabisministerns avatar
Gunde Svan
Citera
2017-01-04, 02:25
  #3
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannabisministern
Gunde Svan

Verkligen? Vilken sport är han aktiv i?
Citera
2017-01-04, 02:26
  #4
Medlem
Inte aktiv längre men karelin är svårslagen känns det som. Praktiskt taget obesegrad under hela sin karriär och släppte 1poäng under mer än 10års tid eller nått liknande.

Ett jäkla monster att möta helt enkelt.
Citera
2017-01-04, 02:27
  #5
Medlem
Cannabisministerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Verkligen? Vilken sport är han aktiv i?

Formidabel skidåkare.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gunde_Svan
Citera
2017-01-04, 02:50
  #6
Medlem
Usaint Bolt är/var ju ganska dominant i sin sport.
Citera
2017-01-04, 02:55
  #7
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannabisministern
Formidabel skidåkare.

Du missar poängen. TS fråga gäller idrottare som är aktiva idag, inte de som la av för ett kvartssekel sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av A.Ahlsen
Om vi tittar oavsett sport och bara jämför dominans i sin gren mot hur mycket andra dominerar i sina grenar vem är den just nu bästa idrottaren i världen?

-------------------

edit: Det finns en annan tråd som tar upp "värdens bästa idrottsman genom tiderna"

https://www.flashback.org/t656858
__________________
Senast redigerad av Stefan4 2017-01-04 kl. 02:59.
Citera
2017-01-04, 07:12
  #8
Medlem
ja Jelena Isinbajeva var ju överlägsen men hon har ju slutat... så den som man tänker på då är väl surfarn Kelly Slater är ju fortfarande dominant i sporten vid 44års ålder.
Teddy Riner judoka inte förlorat sedan 2010.
Gwen Jorgensen vunnit 13 av 14 senaste triathlon vann i rio senaste, förlorade i london pga punka på cykeln.
Ashton Eaton mångkamp och dominerar likt Klüft gjorde förut. Guld i sjukamp och tiokamp sedan 2012. Världsrekord och andra man genom tiderna över 9000poäng.
Gennady Golovkin boxare. Aldrig blivit knockad över 386 fajter amatör eller proffs. Inte förlorat sedan 2008 och 91.6% knockout procent. Än så länge 3 av 4 titlar har han.
Katie Ledecky simmare. 11sekunder snabbare än 2:an på 800m(freestyle) i rio nytt världsrekord. Och massa guld inom just freestyle grenen.
Jon jones MMA bara förlorat 1 gång och var pga han använde armbågar 22 vinster som proffs och 6 som amatör. Bråkig vid sidan av sporten så avstängd nu, återkomst nästa år kanske.

Är några stycken som är nämnvärda, förutom de redan nämnda i tråden.

Gennady Golovkin är nog min favorit, fan snubben har aldrig blivit knockad, alltid stått upp.
WBC, IBO / IBF och WBA försvarar han titlarna sedan 5 år, KO nästan varje motståndare
de senaste 8 åren, slog ut 7 officiellt rankad top10 middle, 4 fd beltholder 2 vanliga mästare. De flesta verkar springa ifrån han just nu, ingen vill slåss mot han vad det verkar. Dominant är han just nu iaf.
__________________
Senast redigerad av Prettifly 2017-01-04 kl. 07:42.
Citera
2017-01-04, 07:52
  #9
Medlem
A.Ahlsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prettifly
Gwen Jorgensen vunnit 13 av 14 senaste triathlon vann i rio senaste, förlorade i london pga punka på cykeln.

Jag kanske har missförstått dig. Men enligt wikipedia så är hennes senaste Triathlon resultat en andra plats i Cozumel och innan det en tredje plats från Hamburg så vad du menar med 13 av 14 förstår jag inte riktigt?
Citera
2017-01-04, 08:14
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Ahlsen
Jag kanske har missförstått dig. Men enligt wikipedia så är hennes senaste Triathlon resultat en andra plats i Cozumel och innan det en tredje plats från Hamburg så vad du menar med 13 av 14 förstår jag inte riktigt?
Hmm ja det är sant, tittade helt enkelt på gammal/felaktig info vad det verkar då. 18/20 senaste blir väl rätt då.
Citera
2017-02-09, 13:27
  #11
Medlem
quts avatar
MoraNisse. Mohammed Ali.
Citera
2018-01-21, 00:52
  #12
Medlem
bees avatar
Kim Yuna - konståkning.... aktiv mellan 1996 - 2014 , var aldrig i tävlingssammanhang av prispallen i någon tävling under hela karriären...... torde vara svårslaget....
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback