Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-04, 00:39
  #1
Medlem
Hej!

Jag har lyckats glömma mitt lösenord som krävs för att använda en fil. Att det är korkat ovh att jag borde gjort på annat sätt behöver ni inte berätta för mig, det vet jag redan.

Filen är krypterad med AES 256, så det är naturligtvis helt omöjligt att köra någon slags brute force.

Trots att jag har glömt det korrekta lösenordet så vet jag mycket om det. De första 9 tecknen är jag nästan säker på, där kan det skifta lite på två specifika ställen på om det är stor eller liten bokstav. Efter det så är det antagligen 3-6 siffror som är i sekvens från 1 och sedan kanske antagligen lika många till fast med skift nedtryckt som också startar med 1. Alternativt så är det något qwerty-aktivt istället för skift-grejen. På slutet är det antingen ett utropstecken eller inte.

Borde ju inte bli miljarder med kombinationer av detta, eller hur?

Antar att jag får knåpa ihop ett program i .ner som tar fram alla kombinationer enligt spelen ovan.

Frågan är hur man sedan gör anrop ett mot filen? Och hur vet programmet att det blivit rätt eller fel?
__________________
Senast redigerad av NisseD 2017-01-04 kl. 00:44.
Citera
2017-01-04, 01:18
  #2
Medlem
Om du inte ha den korrekta nycklen eller lösenorden så är de mer eller mindre omöjligt. Du bara gärna glömma att bryta krypterningen.
Citera
2017-01-04, 01:40
  #3
Medlem
svallerbyttans avatar
2*2*4*(4+4)*2=256

Får det till 256 kombinationer. Så inte särskilt svårt att knäcka med brute force. Du kan väl använda en sträng som du vet förekommer i den okrypterade filen som kriterium på att du lyckats dekryptera filen.
__________________
Senast redigerad av svallerbyttan 2017-01-04 kl. 02:02.
Citera
2017-01-04, 09:37
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
2*2*4*(4+4)*2=256

Får det till 256 kombinationer. Så inte särskilt svårt att knäcka med brute force. Du kan väl använda en sträng som du vet förekommer i den okrypterade filen som kriterium på att du lyckats dekryptera filen.

Ingen dum idé. Men blir det verkligen så få kombinationer? Frågan är hur man skriver ett sådant program, borde det inte finnas färdiga program där man kan ange vad man vet i lösenordet? Googlade efter detta men hittade inget.
__________________
Senast redigerad av NisseD 2017-01-04 kl. 09:39.
Citera
2017-01-04, 09:53
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Ingen dum idé. Men blir det verkligen så få kombinationer? Frågan är hur man skriver ett sådant program, borde det inte finnas färdiga program där man kan ange vad man vet i lösenordet? Googlade efter detta men hittade inget.

Du kan använda hashcat med mask attack.
Citera
2017-01-04, 21:01
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
2*2*4*(4+4)*2=256

Får det till 256 kombinationer. Så inte särskilt svårt att knäcka med brute force. Du kan väl använda en sträng som du vet förekommer i den okrypterade filen som kriterium på att du lyckats dekryptera filen.


2^256 är mer svaret du letar efter på självaste krypteringen. Sen får du multiplicera med antalet tecken på lösenordet, om jag har förstått rätt. Rijndael kommer inte att brytas, inte ens med en hypotetisk dator baserad på kvantmekanik skulle kunna knäcka koden, rent teoretiskt iaf. TS fil kommer inte att kunna knäckas utan korrekt lösenord med det långa lösenordet. Han får helt enkelt försöka sig fram till alla kombinationer, annars får han acceptera att filen är borta.
Citera
2017-01-04, 21:28
  #7
Medlem
svallerbyttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingVolvo
2^256 är mer svaret du letar efter på självaste krypteringen. Sen får du multiplicera med antalet tecken på lösenordet, om jag har förstått rätt. Rijndael kommer inte att brytas, inte ens med en hypotetisk dator baserad på kvantmekanik skulle kunna knäcka koden, rent teoretiskt iaf. TS fil kommer inte att kunna knäckas utan korrekt lösenord med det långa lösenordet. Han får helt enkelt försöka sig fram till alla kombinationer, annars får han acceptera att filen är borta.

Du har ju ingen jävla aning om vad du pratar om och har fel i precis allt du skrev i det inlägget.
Citera
2017-01-04, 22:15
  #8
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingVolvo
2^256 är mer svaret du letar efter på självaste krypteringen. Sen får du multiplicera med antalet tecken på lösenordet
Öh? Vad yrar du om
Citera
2017-01-04, 23:07
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingVolvo
2^256 är mer svaret du letar efter på självaste krypteringen. Sen får du multiplicera med antalet tecken på lösenordet, om jag har förstått rätt. Rijndael kommer inte att brytas, inte ens med en hypotetisk dator baserad på kvantmekanik skulle kunna knäcka koden, rent teoretiskt iaf. TS fil kommer inte att kunna knäckas utan korrekt lösenord med det långa lösenordet. Han får helt enkelt försöka sig fram till alla kombinationer, annars får han acceptera att filen är borta.

Hej!

Tack för svar även om jag inte riktigt förstår vad du menar. I mitt fall handlar det väl om kombinationer för att få fram rätt lösenord och pröva dem? Får jag bara till rätt lösen så bör det väl gå att öppna filen? Eller vad mer krävs?

2^256 är väl det som gäller om jag inte vet något alls om lösenordet och bara tar kombination efter kombination? Att det är omöjligt att ta sig igenom vet jag redan...
__________________
Senast redigerad av NisseD 2017-01-04 kl. 23:10.
Citera
2017-01-05, 16:39
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
Du har ju ingen jävla aning om vad du pratar om och har fel i precis allt du skrev i det inlägget.

Du har säkert rätt. Min uppfattning av kryptering är bristfällig, och inlägg blev minst sagt... Mindre bra.

TS, strunta i mitt inlägg. Låt andra mer kunniga användare hjälpa dig istället.
Citera
2017-01-05, 16:48
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
2^256 är väl det som gäller om jag inte vet något alls om lösenordet och bara tar kombination efter kombination? Att det är omöjligt att ta sig igenom vet jag redan...

Du skriver att AES 256 använts som krypto. Från lösenordet använder man normalt en algoritm för att beräkna en nyckel att använda. (Nyckellängden är i det här fallet mycket riktigt 256 bitar.) Vet man inte hur nyckeln beräknas så måste man ju även prova olika sådan algoritmer förutom att man ska prova olika lösenord.
Citera
2017-01-05, 16:59
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Du skriver att AES 256 använts som krypto. Från lösenordet använder man normalt en algoritm för att beräkna en nyckel att använda. (Nyckellängden är i det här fallet mycket riktigt 256 bitar.) Vet man inte hur nyckeln beräknas så måste man ju även prova olika sådan algoritmer förutom att man ska prova olika lösenord.

Hej!

Tack för svaret. Från hjälpen på företaget så står det en instruktion om hur man ska testa lösenordet automatiskt via ett script och den krypterade filen samt en löseordsfil. Och har man rätt lösenord i filen så får man ut det.

Se denna.

https://multibit.org/help/v0.5/help_...nPassword.html
__________________
Senast redigerad av NisseD 2017-01-05 kl. 17:06.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback