Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-05, 15:16
  #1117
Medlem
Woppwobb93 du har PM =)
Citera
2014-04-28, 20:05
  #1118
Medlem
pirat146s avatar
tjena, vet inte om det skrivits om det tidigare i tråden (för lar för att läsa hela), men varit och tittat idag efter ingången till tunneln genom korsta berget. Det finns en öppning nära småbåtshamnen mitt emot den gröna villan. Går en trapp ner där till en låst dörr utan handtag.

Till poängen så vill jag veta vart andra änden är och om man kommer in där.
Citera
2014-04-28, 21:35
  #1119
Medlem
bubbalees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pirat146
tjena, vet inte om det skrivits om det tidigare i tråden (för lar för att läsa hela), men varit och tittat idag efter ingången till tunneln genom korsta berget. Det finns en öppning nära småbåtshamnen mitt emot den gröna villan. Går en trapp ner där till en låst dörr utan handtag.

Till poängen så vill jag veta vart andra änden är och om man kommer in där.

Andra änden är på den bommade vägen precis efter kurvan där timmer bilarna kör, på höger sida kan man gå en bit efter vägen å hitta en stor Plåtport!
Sen har du en liten öppning in till 2 rum precis i hörnet av berget mitt emot portvakten på ortviken :-) enjoy
Citera
2014-04-29, 09:04
  #1120
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bubbalee
Andra änden är på den bommade vägen precis efter kurvan där timmer bilarna kör, på höger sida kan man gå en bit efter vägen å hitta en stor Plåtport!
Sen har du en liten öppning in till 2 rum precis i hörnet av berget mitt emot portvakten på ortviken :-) enjoy

Andra änden är Korstaverket
Citera
2014-05-04, 18:55
  #1121
Medlem
pirat146s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bubbalee
Andra änden är på den bommade vägen precis efter kurvan där timmer bilarna kör, på höger sida kan man gå en bit efter vägen å hitta en stor Plåtport!
Sen har du en liten öppning in till 2 rum precis i hörnet av berget mitt emot portvakten på ortviken :-) enjoy

Var där i fredags, gick aldrig till andra änden men när jag gick till ingången med två rum så gick jag ju förbi ingången jag berätta om och där hade dom satt stängsel och en dörr, lite konstigt eftersom det bara var nå dar jag skrev här på fb så jag antar att polis/nån som jobbar där kanske läst denna tråd om det inte var bara ett sammanträffande vilket jag betvivlar :/.
Citera
2014-05-04, 22:19
  #1122
Medlem
bubbalees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pira46
Var där i fredags, gick aldrig till andra änden men när jag gick till ingången med två rum så gick jag ju förbi ingången jag berätta om och där hade dom satt stängsel och en dörr, lite konstigt eftersom det bara var nå dar jag skrev här på fb så jag antar att polis/nån som jobbar där kanske läst denna tråd om det inte var bara ett sammanträffande vilket jag betvivlar :/.

Nä det är så att dom grävde in en spillvärmeledning från ortvigen som går igenom den "befintliga" Berggången som går hela vägen till tunadal, samma som dom grävt förbi ljustadalen så det är inget sammanträfgande utan det gjorde dom förra hösten så dom gjorde väl bara den sista slut spurten nu när tjärlen gick!
Citera
2014-05-07, 18:23
  #1123
Medlem
gisss avatar
Tänkte kolla om någon här vet vad det är för något övergivet ställe jag hittat.

Jobbar på järnvägen Ådalsbanan/Mittbanan och var idag och jobbade i Antjärn söder om Härnösand. När jag står med kollegan vid ett skåp på järnvägen tycker jag mig se en träbro över en liten sjö/damm på andra sidan av gammal åker.

Vi börjar gå mot bron för att undersöka vad det är för något. På vägen dit ser vi lite gamla övergivna träbänkar med bord, en gammal grill, några trasiga badmintonracket och något som liknar ett hinder för att hoppa hinder eller liknande.

När vi kommer fram ser vi att sjön/dammen vi såg är konstgjord, alltså att någon har gjort en stor bank i en cirkel och pumpat in vatten i mitten. Det är en rätt väl tilltagen damm, inget man har hemma på gården utan själva dammen är ungefär lika stor som en vanlig villatomt. Mitt i dammen är en liten konstgjord ö med en förfallen grillplats och en en gång i tiden relativt gedigen träbro som håller på att förfalla (gedigen förutom det faktum att "golvet" på bron är gjort av plywoodskivor som ruttnat och därmed gör det omöjligt att gå över till ön). På sidan av bron hänger 2st gamla oljelampor.

När vi tar ett varv runt dammen hittar vi ett system med slangar, rör och vad som troligtvis varit ett litet pumphus för att hålla vattnet i dammen i omlopp. Dammen har en mynning i ena hörnet som mynnar ut i en liten bäck.

Runt dammen hittar vi en massa Pripps och Norrlands Guld 3.5'or. Dom gick ut 2001, och vi kommer snart hitta mer bevis på att det var ungefär denna tiden någon var här senast.

När vi beger oss tillbaka mot järnvägen ser vi ett övergivet hus inne i skogen bredvid åkern, samt en övergiven SAAB. Vi går dit och kollegan tittar in i huset som är mer ett förrådshus än något man bor i. Han säger att det ligger ett badmintonnät och lite skrot i huset. Själv hittar jag en cykel som jag reser upp, den ser ut att vara från 80-90-talet med rosa och turkosa färger.

SAABen är en brunröd SAAB 99 GL som har parkeringslappar från 2000 i framrutan. Den är i väldigt bra skick med tanke på åldern men eftersom den stått länge så har däcken gett vika och det har samlats lite mossa på taket. Men den ser ändå relativt bra ut och måste varit i relativt fint skick när den övergavs. Vi känner på dörren och den går upp utan problem och det visar sig att nyckeln fortfarande sitter i tändningslåset. I bagaget ligger en domkraft och ett reservdäck fint packat. Lyckades inte lista ut hur man fick upp huven och vill inte förstöra något.

Vägen där bilen måste ha kört ner är borta sedan länge, vi kunde inte ens lista ut vart den kom ifrån för det var skog åt alla håll.

Önskar att jag hade tagit bilder men ska försöka komma ihåg det när jag har vägarna förbi någon gång.

Är det någon som vet vad detta har varit? Om någon vill veta så ligger det ca 1-2km söder om vägövergången i Antjärn. Om ni ser ett plåtskåp utmed järnvägen så är ni på rätt ställe. Ligger en kennel på andra sidan järnvägen.

edit: TL;DR konstgjord damm med konstgjord ö med grillplats, träbro, gammalt förråd och en gammal saab i Antjärn söder om Härnösand. Vad är det?
Citera
2014-05-08, 15:26
  #1124
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giss
Tänkte kolla om någon här vet vad det är för något övergivet ställe jag hittat.

Jobbar på järnvägen Ådalsbanan/Mittbanan och var idag och jobbade i Antjärn söder om Härnösand. När jag står med kollegan vid ett skåp på järnvägen tycker jag mig se en träbro över en liten sjö/damm på andra sidan av gammal åker.

Vi börjar gå mot bron för att undersöka vad det är för något. På vägen dit ser vi lite gamla övergivna träbänkar med bord, en gammal grill, några trasiga badmintonracket och något som liknar ett hinder för att hoppa hinder eller liknande.

När vi kommer fram ser vi att sjön/dammen vi såg är konstgjord, alltså att någon har gjort en stor bank i en cirkel och pumpat in vatten i mitten. Det är en rätt väl tilltagen damm, inget man har hemma på gården utan själva dammen är ungefär lika stor som en vanlig villatomt. Mitt i dammen är en liten konstgjord ö med en förfallen grillplats och en en gång i tiden relativt gedigen träbro som håller på att förfalla (gedigen förutom det faktum att "golvet" på bron är gjort av plywoodskivor som ruttnat och därmed gör det omöjligt att gå över till ön). På sidan av bron hänger 2st gamla oljelampor.

När vi tar ett varv runt dammen hittar vi ett system med slangar, rör och vad som troligtvis varit ett litet pumphus för att hålla vattnet i dammen i omlopp. Dammen har en mynning i ena hörnet som mynnar ut i en liten bäck.

Runt dammen hittar vi en massa Pripps och Norrlands Guld 3.5'or. Dom gick ut 2001, och vi kommer snart hitta mer bevis på att det var ungefär denna tiden någon var här senast.

När vi beger oss tillbaka mot järnvägen ser vi ett övergivet hus inne i skogen bredvid åkern, samt en övergiven SAAB. Vi går dit och kollegan tittar in i huset som är mer ett förrådshus än något man bor i. Han säger att det ligger ett badmintonnät och lite skrot i huset. Själv hittar jag en cykel som jag reser upp, den ser ut att vara från 80-90-talet med rosa och turkosa färger.

SAABen är en brunröd SAAB 99 GL som har parkeringslappar från 2000 i framrutan. Den är i väldigt bra skick med tanke på åldern men eftersom den stått länge så har däcken gett vika och det har samlats lite mossa på taket. Men den ser ändå relativt bra ut och måste varit i relativt fint skick när den övergavs. Vi känner på dörren och den går upp utan problem och det visar sig att nyckeln fortfarande sitter i tändningslåset. I bagaget ligger en domkraft och ett reservdäck fint packat. Lyckades inte lista ut hur man fick upp huven och vill inte förstöra något.

Vägen där bilen måste ha kört ner är borta sedan länge, vi kunde inte ens lista ut vart den kom ifrån för det var skog åt alla håll.

Önskar att jag hade tagit bilder men ska försöka komma ihåg det när jag har vägarna förbi någon gång.

Är det någon som vet vad detta har varit? Om någon vill veta så ligger det ca 1-2km söder om vägövergången i Antjärn. Om ni ser ett plåtskåp utmed järnvägen så är ni på rätt ställe. Ligger en kennel på andra sidan järnvägen.

edit: TL;DR konstgjord damm med konstgjord ö med grillplats, träbro, gammalt förråd och en gammal saab i Antjärn söder om Härnösand. Vad är det?

Detta ställe?

62°34'47.65"N 17°45'22.81"E
Citera
2014-05-08, 15:52
  #1125
Medlem
gisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mumma
Detta ställe?

62°34'47.65"N 17°45'22.81"E

Stämmer bra. Den lilla blågråa pricken du ser lite norrut i skogsdungen öster om ängen (på google maps) är förrådsbyggnaden där bilen står.
Citera
2014-05-08, 17:45
  #1126
Medlem
Virvars avatar
Fastigheten är till salu.

http://www.maklarhuset.se/till-salu/...arn_410-546321
Citera
2014-05-08, 18:39
  #1127
Medlem
gisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virvar
Fastigheten är till salu.

http://www.maklarhuset.se/till-salu/...arn_410-546321

Jo precis, det där är huset med gamla kenneln som står på andra sidan järnvägen från platsen. Är osäker på hur man ska tyda kartan i annonsen, om den innefattar även delarna på andra sidan järnvägen eller ej.

edit: Det var inget nu förstod jag, var bara att benämningar 3:10 och 3:16 var utanför den lilla järnvägstomtsremsan som gjorde att jag inte förstod vilket fält som var vilket. Det är rätt tomt, ja.

Har vetat att det bor folk i huset med kenneln, har varit rörelse där förut när jag varit förbi men visste inte att andra sidan också tillhörde samma tomt. Min teori när jag var på platsen var att det var ett gammalt kollo eller liknande men det föll på att jag inte hittade någon byggnad som folk kan ha bott i men nu när tomterna ser ut såhär så kanske själva kennelhuset varit själva huset man bodde i? Bara en teori, mest i brist på att jag inte kommer på något bättre.
__________________
Senast redigerad av giss 2014-05-08 kl. 18:44.
Citera
2014-05-09, 16:30
  #1128
Medlem
gisss avatar
Sorry för dubbelpost men när jag ändå börjat posta i denna tråden så kan jag ju nämna ett annat ställe jag sett när jag varit ute och vandrat efter järnvägarna.

På Tunadalsspåret (spåret som går från Skönvik till Tunadal) i höjd med Valmet (före detta Metso) så finns det något insprängt i berget på ett ställe som inte längre går att komma åt. När man går norrut längsmed järnvägen här och blickar in i skogen åt vänster borta i kurvan så ser man att det är en gammal insprängning i berget och jag tror det är någon slags dörr/port längst in. Har inte varit där på ett tag så minns inte exakt. Det finns inget annat sätt att ta sig till platsen förutom att gå på järnvägen och det kan vara väldigt svårt att se stället även om man vet att det finns där för det har vuxit igen rejält. Den här årstiden borde det gå att se men mitt i sommaren växer ingången igen.

Det tar lite emot att säga detta pga mitt jobb så vill klargöra att jag rekommenderar verkligen ingen att gå på järnvägen, även om det bara är 20km/h på platsen.

62°27'40.36"N 17°21'37.26"E

Om ni vill kolla upp det på google maps så ligger det ungefär på dom där koordinaterna. Man ser absolut inget på satellitkartan alls, det ser ut som vilken skog som helst för det har vuxit igen totalt.

Någon som vet vad det har varit?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback