Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-03, 22:55
  #1
Medlem
Hej

Måste byta ut min gamla Yamaha utombordare från 80-talet.
Verkstaden hittar inte felet på den.
Jag har svedeas XL försäkring men läser nu att man inte får ett skit om motorn går sönder.
Då måste du ha xxl försäkring det kräver att motorn är Max 8år gammal.

Och köper jag en ny beg 50hk motor så allt jag köper från typ 5-40.000kr går inte heller att försäkra med svedea för de är äldre än 8år.

Va fan liksom, rasar nästa motor för 40lök efter 1dag så är det bara att skrota den med utan att få ett skit.

Ska de va såhär...
Citera
2017-01-03, 23:01
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
Kan du få garantier om du köper av firma?
Citera
2017-01-03, 23:18
  #3
Medlem
Lämnar de verkligen det på en motor som är 15år gammal?
Citera
2017-01-03, 23:23
  #4
Medlem
katten80s avatar
Motorbåt är dyrt
Citera
2017-01-03, 23:41
  #5
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av digitaltjitter
Hej

Måste byta ut min gamla Yamaha utombordare från 80-talet.
Verkstaden hittar inte felet på den.
Jag har svedeas XL försäkring men läser nu att man inte får ett skit om motorn går sönder.
Då måste du ha xxl försäkring det kräver att motorn är Max 8år gammal.

Och köper jag en ny beg 50hk motor så allt jag köper från typ 5-40.000kr går inte heller att försäkra med svedea för de är äldre än 8år.

Va fan liksom, rasar nästa motor för 40lök efter 1dag så är det bara att skrota den med utan att få ett skit.

Ska de va såhär...
Problemet är att desto äldre grejer desto met fel och inga garantier från tillverkaren finns kvar.
En försäkring för motorfel blir således dyr och då tecknar inte den vanlige ägaren försäkringen. Kvar blir folk som vet motorn är dålig och vill ha haveri eller räknar med det, moturval helt enkelt.
Ingen bra affär att försäkra.

Men rasar verkligen båtmotorer normalt? Majoriteten är välservade och måttligt körda visavi ålder.
Citera
2017-01-03, 23:57
  #6
Medlem
INTPs avatar
Försäkring som täcker haveri på gamla grejer är väl rätt sällsynt, just för att gamla grejer är åldrade och slitna med stor risk för haveri som följd.

Att köra med gamla grejer är ett lotteri, ibland håller dom hur länge som helst, andra gånger går dom sönder direkt. När grejerna är helt nya har man garantier, när dom blivit lite äldre tycker försäkringsbolaget att risken är acceptabelt liten så man kan få försäkring, när grejerna blivit ytterligare lite äldre är risken (sannolikheten) för problem så stor att försäkringsbolaget inte tjänar några pengar på en sådan försäkring längre och då erbjuder dom det inte - eller så erbjuder dom det, men med så dyr försäkringspremie och självrisk att det ändå är en förlustaffär för motorägaren.

Det låter lite som att du vill köpa motor för de pengar en 15 år gammal motor kostar, men få fördelarna av att köpa en helt ny motor. (För all del, det vill väl alla egentligen.)
Nu är det ett tag sedan jag hade koll på båtmotorer men då var tumregeln att man fick betala runt en tusenlapp per hästkraft för nya motorer. Om du är beredd att lägga 40 000kr på en begagnad motor verkar du inte vara så långt ifrån den summa en splitter ny 50hk motor borde kosta, med garantier och försäkringsmöjligheter.
Citera
2017-01-04, 00:53
  #7
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av digitaltjitter
Lämnar de verkligen det på en motor som är 15år gammal?
Varför skulle man inte kunna få ett par månaders garanti på en aktersnurra? Det får jag ju när jag köper tio år gamla bilar hos en firma!

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
...Men rasar verkligen båtmotorer normalt? Majoriteten är välservade och måttligt körda visavi ålder.
Jo, jag lever ju också i tron om att det är på det viset!
Ingen av de begagnade utombordare jag har erfarenhet av har "rasat" utan förvarning, och det rör sig åtminstone om närmare ett dussin. I de fall de har förvarnat har problemen många gånger kunnat åtgärdas, med lite varierande utgifter/arbetsinsats.
__________________
Senast redigerad av Mr.Woods 2017-01-04 kl. 01:10.
Citera
2017-01-04, 23:21
  #8
Medlem
Ok.
Tycker bara att det är så mycket pengar utan ha någon garanti.

Hade ni köpt en beg tv eller dator för 40.000kr utan någon garanti liksom?

En ny 50hk yamaha kostar typ 70.000kr!!! Hutlöst,

Min båt är värd 10-15000kr så vill inte lägga ut så mycket på motorn.
Citera
2017-01-05, 04:06
  #9
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Du verkar vara en trygghetsnarkoman.

Även gamla bilar är omöjliga att försäkra mot maskinhaveri. Det beror inte på att de havererar för ofta, utan på det som Sonnenwende nämnde ovan. Att det skulle bli för mycket skojeri bland försäkringstagarna. Bolagen driver en vinstdrivande verksamhet, inte välgörenhet.
Citera
2017-01-06, 12:42
  #10
Medlem
mjps avatar
Du får 6 månaders garanti på en firma på beggad motor!
Citera
2017-01-06, 16:57
  #11
Medlem
Borhemmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjp
Du får 6 månaders garanti på en firma på beggad motor!
Nej det får du inte, om du nu inte förhandlat fram en sån garanti, men då kostar den därefter.
Citera
2017-01-06, 23:30
  #12
Medlem
mjps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borhemma
Nej det får du inte, om du nu inte förhandlat fram en sån garanti, men då kostar den därefter.
Här inorrland är det så!
Jag bytte in min gamla Yamaha och dom sålde den vidare med garanti!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback