Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-03, 21:21
  #1
Medlem
Vet om att man inte ska flytta på sitt xbox med skiva i, men att ha konsolen ävstängd med skiva i ska inte vara något problem.
Men jag undrar, kan det hända något ifall xboxet är avstängt och man skulle ställa någonting ovanpå xboxet eller liknande så det blir ett "tryck" uppifrån?

För jag glömde skivan när jag stack ut men det finns en risk att nån har varit här inne och städat och på så sätt har kanske råkat trycka på xboxet ovanifrån.

Har kollat skivan men där finns inga repor, men undrar ifall det kan ha hänt något med den läsaren som sitter innuti? Hur kan man ta reda på det?

Och yes, jag är väldigt paranoid. Så svar som "om du inte märker skillnad så är det okej" kommer inte hjälpa mitt samvete eller vad man ska säga


Tack på förhand.
__________________
Senast redigerad av LarzN 2017-01-03 kl. 21:24.
Citera
2017-01-03, 22:38
  #2
Medlem
Well, det med att du inte ska ha skiva i under flytt är för att det då kan vibrera/skaka och på så sätt skada skivan. Samma sak händer om du mot all förmodan skulle vippa Xbox:et. Om det bara är så att något har ställts på Xbox:et utan att det har flyttats eller rört sig så är det absolut ingen fara.
Citera
2017-01-03, 23:02
  #3
Medlem
ah okej, så samma skada som blir när man flyttar xboxet med skiva i kan inte uppstå när någonting tungt ställs ovanpå?

Undrar typ hur det "går sönder", är det bara vibrationer och skakningar som kan skada? blir det inte samma sak ifall man skulle lägga hårt tryck precis där skivläsaren på xboxet sitter?

hoppas du förstår min fråga...
Citera
2017-01-03, 23:21
  #4
Medlem
-Andreas-s avatar
Nej. Ingen fara. Du har sån "tvång".
Skivan går inte sönder så länge du inte förflyttar konsolen _medan skivan roterar_.
Citera
2017-01-03, 23:46
  #5
Medlem
vad menas med "tvång"?

Tänker inte bara på skivan, tänker på läsaren i xboxet också.
Citera
2017-01-03, 23:56
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarzN
vad menas med "tvång"?

Tänker inte bara på skivan, tänker på läsaren i xboxet också.

Tänk dig att det fungerar som en hårddisk, om det blir ett konstant tryck utan förskjutning i sidled så händer det ingenting. Möjligen ett litet ynka jack på skivan (inget som påverkar något). Om du läsaren däremot skakar och rör sig så kan själva spetsen på läsaren repa upp skivan, dock så kommer inte läsaren gå sönder. Det ända som kan skadas är alltså skivan, läsaren klarar sig helt enkelt mycket bättre för att det är ett hårdare material.
Citera
2017-01-04, 00:02
  #7
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarzN
vad menas med "tvång"?

Tänker inte bara på skivan, tänker på läsaren i xboxet också.
Ja. Lite s.k "katastroftänk" kanske.
Nej. Läsaren håller gott och väl. Oroa dig inte.
Citera
2017-01-04, 00:05
  #8
Medlem
ah okej, tack!

men ifall nu antingen skiva eller läsare tar skada, märker man det direkt då? T.ex. att just den skivan ej går att läsa, eller att inga skivor kan läsas på xboxet?

Alltså på vilka sätt påverkar en sliten skiva eller dålig läsare en? Kan det bli fel som försämrar kvalité och liknande eller ger dom bara upp helt när de går sönder?
Citera
2017-01-04, 06:01
  #9
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarzN
ah okej, tack!

men ifall nu antingen skiva eller läsare tar skada, märker man det direkt då? T.ex. att just den skivan ej går att läsa, eller att inga skivor kan läsas på xboxet?

Alltså på vilka sätt påverkar en sliten skiva eller dålig läsare en? Kan det bli fel som försämrar kvalité och liknande eller ger dom bara upp helt när de går sönder?
Varsågod. Nej det blir skivan där.
"Read error". "Failed to read disc".
Ja de bara slutar att fungera korrekt, spelen alltså.
Har du tur så startar/laddar spelet. Men. Det märks. Utan omsvep.

Själva linsen/läsaren i konsolen går inte sönder. Det är "bara" skivan som blir repad, synligt och tydligt.
Citera
2017-01-04, 14:22
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Andreas-
Varsågod. Nej det blir skivan där.
"Read error". "Failed to read disc".
Ja de bara slutar att fungera korrekt, spelen alltså.
Har du tur så startar/laddar spelet. Men. Det märks. Utan omsvep.

Själva linsen/läsaren i konsolen går inte sönder. Det är "bara" skivan som blir repad, synligt och tydligt.

Så har jag uppfattat detta rätt då, ifall det skulle hända så blir det ingen kvalitetsskillnad på bilden utan det ända som händer är att skivan inte kommer gå att läsa?
Citera
2017-01-04, 14:55
  #11
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarzN
Så har jag uppfattat detta rätt då, ifall det skulle hända så blir det ingen kvalitetsskillnad på bilden utan det ända som händer är att skivan inte kommer gå att läsa?
Ja. Exakt.
Antingen fungerar spelet helt vanligt.
Eller så loadar det inte. Hänger sig.
Citera
2017-01-04, 15:01
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Andreas-
Ja. Exakt.
Antingen fungerar spelet helt vanligt.
Eller så loadar det inte. Hänger sig.

Ah, tackar så mycket, du har lugnat min paranoia
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback