Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-03, 18:48
  #1
Medlem
Har spelat piano lite till och från under ett år och lärt mig Fur Elise genom att glo på Youtube. Känner att jag inte riktigt lär mig av detta, utan att jag bara memorerar vilka tangenter jag ska slå på.

Söker därför någon bok/manual för hur man lär sig spela piano med noter. Vill alltså att den ska vara för nybörjare och har en tydlig utveckling, d.v.s. man öppnar första sidan och bläddrar sig framåt för att möta svårare och svårare övningar.
Citera
2017-01-03, 18:52
  #2
Medlem
beardbraids avatar
Carl Bertil Agnestig "vi spelar piano" har fungerat för barn i åtskilliga decennier.

Sen heter det spela efter noter om man skall vara en Messerschmit.
Citera
2017-01-03, 20:27
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beardbraid
Carl Bertil Agnestig "vi spelar piano" har fungerat för barn i åtskilliga decennier.

Sen heter det spela efter noter om man skall vara en Messerschmit.

Men lär man sig också hur noter fungerar i den boken? Eller hoppar den direkt på med massa övningar som man ska spela EFTER noterna?
Citera
2017-01-03, 20:30
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DumbQuestions
Men lär man sig också hur noter fungerar i den boken? Eller hoppar den direkt på med massa övningar som man ska spela EFTER noterna?


Den börjar med såväl övningar som noter.

Vill du läsa noter naturligt ska du se till att börja innan puberteten.....senare är det i princip kört. Ungefär som att lära sig ett nytt språk utan brytning. Hjärnan är öppen för detta fram till 11-12-årsåldern.
Citera
2017-01-03, 21:04
  #5
Medlem
jag har hört att youtube är bra?
Citera
2017-01-09, 15:56
  #6
Medlem
mygans avatar
Hittade denna donna på youtube för ett tag sen: https://www.youtube.com/user/theonli...tutor/featured

Hon verkar duktig, samt att hon har böcker du kan köpa för en liten slant om du så känner för det. Hon lär dig spela piano, musk-teori samt att läsa noter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback